A szakképzésé a főszerep

A cégek 40 százaléka küzd az Európai Unióban a szakképzett munkaerő hiányával, és egyre erősebb a felismerés, hogy többet kell befektetni az oktatásba, korszerűsíteni kell az oktatás szerkezetét és tartalmát – mondta Navracsics Tibor, az Európai Bizottság (EB) oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportügyért felelős tagja december 5-én az Európai szakképzési hét rendezvénysorozat budapesti nyitóeseményén.



 

 

Az uniós biztos szerint az oktatást úgy kell fejleszteni, hogy jobban megfeleljen napjaink gazdasági kihívásainak, a gazdasági szereplők elvárásainak és lehetővé tegye, hogy a jó minőségű szakképzett munkaerőt minél hamarabb és könnyebben megtalálják. Hangsúlyozta, a mostani oktatási rendszerek határozzák meg a jövő társadalmát és versenyképességét, ahogyan az egyes régiók jelenlegi versenyképessége valójában 5-10 évvel ezelőtt meghatározódott az oktatási rendszerben.

 

Kifejtette: az Európai Bizottság szerepe a szakképzett munkaerő hiányának enyhítésében abból áll, hogy azonosítja a tagállamokat sújtó közös problémákat, és segít az egységes európai gazdasági térség kialakításában, például alakíthatja a jogi környezetet úgy, hogy mindenki számára kedvezőbb legyen. Az EB intézkedései között említette a nyáron elfogadott Európai készségstratégia című dokumentumot, amely útmutatást nyújt a tagállamok számára, hogy az oktatási rendszereiket milyen irányba fejlesszék a hatékonyabb, gyakorlatorientált oktatás érdekében, és miként alakítsák foglalkoztatáspolitikai eszközeiket, segítve a fiatalok munkaerőpiacra jutását és tartós foglalkoztatását. Ennek végrehajtása jegyében alakult meg múlt héten a digitális készségek és munkahelyek koalíciója, amely összefogja a munkáltatókat, és az oktatási rendszerek képviselőit és platformot biztosít az egyeztetésre.

 

Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy jövőre két újabb szakmai képzést indít a vállalat. Jelenleg három hiányszakmát oktatnak mintegy 90 fiatalnak a Siemens képzési központjában, emellett a duális felsőoktatás keretein belül idén a Budapesti Műszaki Egyetemmel közösen duális műszaki mesterképzés indult – jegyezte meg. Elmondta: a Siemens Németországban 125 éve kezdte a szakmai képzést, amelynek ma is kiemelt szerepe van a cég nemzetközi tevékenységében. Magyarországon 20 éve indította el a vállalat a duális képzés elődjét, akkor gazdasági felsőoktatásban tanuló diákokkal. A jelenlegi duális képzést 2012-ben indították.

 

Meglátása szerint a szakképzés színvonalának érdekében szükség lenne az iskolai képzés és a vizsgáztatási rendszer fejlesztésére, a vizsgáztatási színvonal emelésére. A szakmunka megbecsülésének növeléséért pedig jobban meg kell ismertetni azt a fiatalokkal, amelyre jó lehetőség az Európai szakképzési hét is.

 

Az eseményen kapott tájékoztatás szerint a 28 országban csaknem 600 programot kínáló nemzetközi eseményt azért hozta létre az EB, hogy bemutassa a szakképzésben és szakoktatásban rejlő lehetőségeket. Az eseménysorozat keretében a Siemens tíz országban rendez eseményeket. A vállalat jelenleg 11 500 fiatalnak biztosít szakképzést a világ 22 országában, köztük Magyarországon. A szakképzési hét keretében országszerte számos szakmai eseményen – üzemlátogatásokon, nyíltnapokon, szakmai kerekasztal-beszélgetéseken, karriernapokon, pályaválasztási tanácsadásokon vehetnek részt az érdeklődők december 5 és 9 között.

 

Varga: a szakképzés minden eddiginél gyorsabb és hatékonyabb fejlesztésére van szükség

A szakképzés minden eddiginél gyorsabb és hatékonyabb fejlesztésére van szükség, azért is, mert a gazdaság igényeinek megfelelő, képzett munkavállalók nélkül elképzelhetetlen a foglalkoztatás további bővüléséhez szükséges termelékenység-emelés – mondta a nemzetgazdasági miniszter az Európai szakképzési hét rendezvénysorozat budapesti nyitóeseményén december 5-én.

 

Varga Mihály példaként említette a digitális átalakulással járó kihívásokat. Elmondta: a digitalizáció elterjedése miatt a 4 millió magyarországi munkahelyből 350-400 ezer szűnhet meg. A képzésnek tehát fel kell készítenie a munkavállalókat arra is, hogy képesek legyenek új szakmákban elhelyezkedni – hangsúlyozta, hozzátéve: a technológiai fejlesztésekhez és a kapacitások bővítéséhez is elengedhetetlen a szakképzett munkaerő. Mindez természetesen rugalmasabb szakképzést és gyorsabb, hatékony fejlesztést igényel a kormányzat részéről is.

 

A nemzetgazdasági miniszter az elmúlt évek eredményei közül kiemelte, hogy összességében minden korábbinál többen dolgoznak Magyarországon, 2010 óta 695 ezerrel emelkedett a munkában állók száma és 12 százalékról 4,7 százalékra csökkent a munkanélküliségi ráta. A szakképzésért is felelős miniszter felidézte: 2010-ben a kormány azt tűzte ki célként, hogy a szaktudásnak és a felkészültségnek legyen becsülete, ez az alapvetés irányította a szakképzési rendszer átalakítását, a duális képzés bevezetését és ezért kap nagy hangsúlyt a szakmák népszerűsítése is. Meg kell nyerni a fiatalok lelkesedését, a családok egyetértését és a szakképzésben résztvevő intézmények, valamint a vállalatok támogatását is – hangsúlyozta.

 

Varga Mihály emlékeztetett, hogy a szakképzési törvény megalkotása mellett a kormány számos lépéssel tette hatékonyabbá a szakoktatás rendszerét. A Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alá vonták a szakképző intézményeket, létrejöttek és megkezdték működésüket a szakgimnáziumok és az új szakközépiskolák, a kormány bevezette és támogatja a duális képzést, és kialakította a hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszerét - fogalmazott.

 

A szélesebb hozzáférés érdekében a kormány emelte a nappali rendszerű oktatás részvételi korhatárát, valamint a második szakképesítés megszerzése is ingyenessé vált. Ezzel a lehetőséggel a szakképzési centrumokban a működésük első évében már több mint 10 ezren éltek is, jelenleg pedig már 45 ezer felnőtt vesz részt a centrumok felnőttoktatásában.

 

A színvonalas szakképzés mellett megfelelő bérszínvonalra is szükség van azonban ahhoz, hogy a vállalatok megtalálják a jó munkaerőt – szögezte le a tárcavezető. Kiemelte: ezért is fontos lépés, hogy a kormány hatéves megállapodást kötött a munkaadók és munkavállalók szervezeteivel a minimálbér és a garantált bérminimum emeléséről.

 

Cseresnyés Péter: teljesen megújult a szakképzés

A szakképzés a kormány 2015 januárjában elfogadott fejlesztési koncepciójának köszönhetően a tartalmi szabályozását, irányítását, intézményi és képzési struktúráját, illetve finanszírozását tekintve is megújult – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára december 7-én Nagyatádon.

 

Cseresnyés Péter az európai szakképzési hét alkalmából rendezett konferencián kifejtette: a korábbinál jóval hatékonyabban irányított és szervezett, a gazdasági és munkaerőpiaci igényeket még inkább figyelembe vevő, versenyképes tudást biztosító szakképzés alapjait teremtették meg. Kitért arra, hogy a 2015-2016-os tanévben a középiskolák nappali rendszerű képzéseiben tanuló 451 ezer diákból 270 ezren szakközép- és szakiskolai képzésben vettek részt. A felnőttoktatásban is nőtt a szakképző iskolák részaránya és a duális képzési rendszer is beváltotta a hozzá fűzött reményeket, jelenleg mintegy 53 ezer magyar diák vesz részt e képzési formában – ismertette.

 

A szakképzési központok az államtitkár tájékoztatása szerint gazdaságilag stabilan működnek, azok a jövőben képzési és szolgáltató centrumokká alakulnak át, ahol az idegen nyelvi és informatikai tudás bővítésére is lehetőség nyílik. Elmondta, hogy a centrumok szakmai és módszertani megerősítését is tervezik, és – a kamarákkal együttműködésben – a pályaorientáció terén is számítanak rájuk.

 

Cseresnyés Péter egyre sürgetőbb feladatnak nevezte a tanulók alapkészségeinek fejlesztését. Mint kifejtette, a teljes 15 éves korosztály mintegy 30 százaléka alapvető számolási és szövegértési nehézségekkel küzd, ami a szakképzésből történő lemorzsolódáshoz vezethet. Elmondta, hogy az iskolaelhagyás elleni küzdelemre 2020-ig 12 milliárd forintos európai uniós forrást különített el a kormány.

 

A 2014-2020-as uniós ciklusban a többek között a duális képzést, a szakképzés-menedzsmentet és –irányítást érintő, valamint pályaorientációs, tehetség-gondozás és tananyag-fejlesztési feladatokra 7 milliárd forint keretösszegű EU-s forrás áll rendelkezésre.

 

(Forrás: MTI)

 

(Fotó: FreeDigitalPhotos.net)


 

Indul az üzemmérnök informatikus (bprof) képzés

Informatikus képzés újragondolva - kevesebb elmélet - több gyakorlat

 

2018. szeptemberében új képzés indul két egyetemen is. Az üzemmérnök informatikus (BProf) szakon az alapjaitól gondolták újra az informatikus képzést. Három év alatt gyakorlatias és piacképes tudásra tehetsz szert, és kiváló esélyekkel helyezkedhetsz el kiemelkedő fizetés mellett. Az új szakra január 30-tól február 15-ig lehet jelentkezni, kizárólag elektronikusan a felvi.hu-n.

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

A logikus, algoritmikus gondolkodás fejlesztésével sokat tehetünk gyermekünk jövőjéért

A jövő tudománya egy táborban, avagy gyere, csináljunk robotot, tanuljunk programozni, hozzunk létre saját vállalkozást!

 

 

Számtalan kutatás és felmérés igazolja, hogy a felnövekvő generációnak, gyermekeinknek a jövő munkaerőpiacán már nem a lexikális tudásra lesz legnagyobb szüksége, hanem sokkal inkább olyan készségekre, kompetenciákra, mint az infokommunikációs technológiai készségek, a magas fokú együttműködés, alkalmazkodókészség, az interperszonális kommunikáció, a kritikai gondolkodás, illetve a komplex rendszerekben való gondolkodás, problémamegoldás.

Modern Pedagógus Konferencia az Európa Hajón

2018. április 18-án, szerdán, exkluzív helyszínen, az Európa Hajón tartja második konferenciáját a Neteducatio Modern Pedagógus címmel. A konferenciára várnak bármely korosztállyal foglalkozó pedagógust, egyetemi hallgatókat. A konferencia célja innovatív eszközöket és ötleteket adni a 21. század újfajta igényeire nyitó pedagógusok kezébe.

Játékos ismeretterjesztés – megérkezett a Da Vinci Kids App

Okoseszközökre fejlesztett alkalmazással jelentkezik a megújult Da Vinci Kids. A gyermekeknek szóló applikációk terén újdonságnak számít a Da Vinci Kids App – a csatorna TV műsorait leképező online videotár közel 3000 ismeretterjesztő kisfilmet tesz elérhetővé a játékos tanulás és tartalmas szórakozás érdekében, térítésmentesen letölthető formában.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Táborválasztás tudatosan – a sport és digitális élménytáborok a legnépszerűbbek

Pénteken kitört az a bizonyos nagybetűs VAKÁCIÓ, sok szülő azonban még nem tervezte meg az egész nyári menetrendet, még gondolkodik a táborválasztáson, keresi a legjobb lehetőséget gyermeke számára. Arról, hogy milyen szolgáltatásokkal és adottságokkal rendelkezik egy ideális tábor, mást gondolnak a szülők és mást a gyerekek. Egyben azonban mindenki egyetért, legfontosabb a testi és a lelki biztonság. Ezután következik az élmény és az érték. Az elmúlt időszakban a sport-, valamint a digitális élményeket kínáló táborok bizonyultak a legnépszerűbbnek. De hogyan válasszunk?

Felvidékre utaznak a magyar múzeumok – avagy VR szemüveg, apródképző és telefonközpont a határon túl is

A 2017 márciusában indult Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programsorozat 14 magyarországi állomást követően június 20-án ezúttal határon túlra, a szlovákiai Udvard községbe érkezik interaktív múzeumpedagógiai foglalkozásokkal. Az országos múzeumnépszerűsítő program célja, hogy élményszerű, látványos és tartalmas foglalkozásokon keresztül közelebb hozza a múzeumok világát a diákokhoz és a pedagógusokhoz egyaránt, ízelítőt adjon számukra abból a színes palettából, amely hazánk kulturális kincseit, örökségét és értékeit hordozza. A Mozaik Múzeumtúrához már több mint 300 hazai múzeum csatlakozott, az iskolai edukációs program pedig nagy sikerrel már közel 6000 gyerekhez jutott el az elmúlt 2 tanévben. 

VR szemüveg, 3D-s bélyeg, inuksuk építés – avagy játékos múzeumpedagógiai foglalkozások Gyereknapon

Május utolsó hétvégéjén a PlayKID – Minimax Gyereknap keretében sok fiatal ismerkedhet meg a múzeumok lenyűgöző titkaival és azzal a páratlan örökséggel, amelyet ápolnak.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Június 2018
H K Sz Cs P Szo V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1