A szakképzésé a főszerep

A cégek 40 százaléka küzd az Európai Unióban a szakképzett munkaerő hiányával, és egyre erősebb a felismerés, hogy többet kell befektetni az oktatásba, korszerűsíteni kell az oktatás szerkezetét és tartalmát – mondta Navracsics Tibor, az Európai Bizottság (EB) oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportügyért felelős tagja december 5-én az Európai szakképzési hét rendezvénysorozat budapesti nyitóeseményén.



 

 

Az uniós biztos szerint az oktatást úgy kell fejleszteni, hogy jobban megfeleljen napjaink gazdasági kihívásainak, a gazdasági szereplők elvárásainak és lehetővé tegye, hogy a jó minőségű szakképzett munkaerőt minél hamarabb és könnyebben megtalálják. Hangsúlyozta, a mostani oktatási rendszerek határozzák meg a jövő társadalmát és versenyképességét, ahogyan az egyes régiók jelenlegi versenyképessége valójában 5-10 évvel ezelőtt meghatározódott az oktatási rendszerben.

 

Kifejtette: az Európai Bizottság szerepe a szakképzett munkaerő hiányának enyhítésében abból áll, hogy azonosítja a tagállamokat sújtó közös problémákat, és segít az egységes európai gazdasági térség kialakításában, például alakíthatja a jogi környezetet úgy, hogy mindenki számára kedvezőbb legyen. Az EB intézkedései között említette a nyáron elfogadott Európai készségstratégia című dokumentumot, amely útmutatást nyújt a tagállamok számára, hogy az oktatási rendszereiket milyen irányba fejlesszék a hatékonyabb, gyakorlatorientált oktatás érdekében, és miként alakítsák foglalkoztatáspolitikai eszközeiket, segítve a fiatalok munkaerőpiacra jutását és tartós foglalkoztatását. Ennek végrehajtása jegyében alakult meg múlt héten a digitális készségek és munkahelyek koalíciója, amely összefogja a munkáltatókat, és az oktatási rendszerek képviselőit és platformot biztosít az egyeztetésre.

 

Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy jövőre két újabb szakmai képzést indít a vállalat. Jelenleg három hiányszakmát oktatnak mintegy 90 fiatalnak a Siemens képzési központjában, emellett a duális felsőoktatás keretein belül idén a Budapesti Műszaki Egyetemmel közösen duális műszaki mesterképzés indult – jegyezte meg. Elmondta: a Siemens Németországban 125 éve kezdte a szakmai képzést, amelynek ma is kiemelt szerepe van a cég nemzetközi tevékenységében. Magyarországon 20 éve indította el a vállalat a duális képzés elődjét, akkor gazdasági felsőoktatásban tanuló diákokkal. A jelenlegi duális képzést 2012-ben indították.

 

Meglátása szerint a szakképzés színvonalának érdekében szükség lenne az iskolai képzés és a vizsgáztatási rendszer fejlesztésére, a vizsgáztatási színvonal emelésére. A szakmunka megbecsülésének növeléséért pedig jobban meg kell ismertetni azt a fiatalokkal, amelyre jó lehetőség az Európai szakképzési hét is.

 

Az eseményen kapott tájékoztatás szerint a 28 országban csaknem 600 programot kínáló nemzetközi eseményt azért hozta létre az EB, hogy bemutassa a szakképzésben és szakoktatásban rejlő lehetőségeket. Az eseménysorozat keretében a Siemens tíz országban rendez eseményeket. A vállalat jelenleg 11 500 fiatalnak biztosít szakképzést a világ 22 országában, köztük Magyarországon. A szakképzési hét keretében országszerte számos szakmai eseményen – üzemlátogatásokon, nyíltnapokon, szakmai kerekasztal-beszélgetéseken, karriernapokon, pályaválasztási tanácsadásokon vehetnek részt az érdeklődők december 5 és 9 között.

 

Varga: a szakképzés minden eddiginél gyorsabb és hatékonyabb fejlesztésére van szükség

A szakképzés minden eddiginél gyorsabb és hatékonyabb fejlesztésére van szükség, azért is, mert a gazdaság igényeinek megfelelő, képzett munkavállalók nélkül elképzelhetetlen a foglalkoztatás további bővüléséhez szükséges termelékenység-emelés – mondta a nemzetgazdasági miniszter az Európai szakképzési hét rendezvénysorozat budapesti nyitóeseményén december 5-én.

 

Varga Mihály példaként említette a digitális átalakulással járó kihívásokat. Elmondta: a digitalizáció elterjedése miatt a 4 millió magyarországi munkahelyből 350-400 ezer szűnhet meg. A képzésnek tehát fel kell készítenie a munkavállalókat arra is, hogy képesek legyenek új szakmákban elhelyezkedni – hangsúlyozta, hozzátéve: a technológiai fejlesztésekhez és a kapacitások bővítéséhez is elengedhetetlen a szakképzett munkaerő. Mindez természetesen rugalmasabb szakképzést és gyorsabb, hatékony fejlesztést igényel a kormányzat részéről is.

 

A nemzetgazdasági miniszter az elmúlt évek eredményei közül kiemelte, hogy összességében minden korábbinál többen dolgoznak Magyarországon, 2010 óta 695 ezerrel emelkedett a munkában állók száma és 12 százalékról 4,7 százalékra csökkent a munkanélküliségi ráta. A szakképzésért is felelős miniszter felidézte: 2010-ben a kormány azt tűzte ki célként, hogy a szaktudásnak és a felkészültségnek legyen becsülete, ez az alapvetés irányította a szakképzési rendszer átalakítását, a duális képzés bevezetését és ezért kap nagy hangsúlyt a szakmák népszerűsítése is. Meg kell nyerni a fiatalok lelkesedését, a családok egyetértését és a szakképzésben résztvevő intézmények, valamint a vállalatok támogatását is – hangsúlyozta.

 

Varga Mihály emlékeztetett, hogy a szakképzési törvény megalkotása mellett a kormány számos lépéssel tette hatékonyabbá a szakoktatás rendszerét. A Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alá vonták a szakképző intézményeket, létrejöttek és megkezdték működésüket a szakgimnáziumok és az új szakközépiskolák, a kormány bevezette és támogatja a duális képzést, és kialakította a hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszerét - fogalmazott.

 

A szélesebb hozzáférés érdekében a kormány emelte a nappali rendszerű oktatás részvételi korhatárát, valamint a második szakképesítés megszerzése is ingyenessé vált. Ezzel a lehetőséggel a szakképzési centrumokban a működésük első évében már több mint 10 ezren éltek is, jelenleg pedig már 45 ezer felnőtt vesz részt a centrumok felnőttoktatásában.

 

A színvonalas szakképzés mellett megfelelő bérszínvonalra is szükség van azonban ahhoz, hogy a vállalatok megtalálják a jó munkaerőt – szögezte le a tárcavezető. Kiemelte: ezért is fontos lépés, hogy a kormány hatéves megállapodást kötött a munkaadók és munkavállalók szervezeteivel a minimálbér és a garantált bérminimum emeléséről.

 

Cseresnyés Péter: teljesen megújult a szakképzés

A szakképzés a kormány 2015 januárjában elfogadott fejlesztési koncepciójának köszönhetően a tartalmi szabályozását, irányítását, intézményi és képzési struktúráját, illetve finanszírozását tekintve is megújult – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára december 7-én Nagyatádon.

 

Cseresnyés Péter az európai szakképzési hét alkalmából rendezett konferencián kifejtette: a korábbinál jóval hatékonyabban irányított és szervezett, a gazdasági és munkaerőpiaci igényeket még inkább figyelembe vevő, versenyképes tudást biztosító szakképzés alapjait teremtették meg. Kitért arra, hogy a 2015-2016-os tanévben a középiskolák nappali rendszerű képzéseiben tanuló 451 ezer diákból 270 ezren szakközép- és szakiskolai képzésben vettek részt. A felnőttoktatásban is nőtt a szakképző iskolák részaránya és a duális képzési rendszer is beváltotta a hozzá fűzött reményeket, jelenleg mintegy 53 ezer magyar diák vesz részt e képzési formában – ismertette.

 

A szakképzési központok az államtitkár tájékoztatása szerint gazdaságilag stabilan működnek, azok a jövőben képzési és szolgáltató centrumokká alakulnak át, ahol az idegen nyelvi és informatikai tudás bővítésére is lehetőség nyílik. Elmondta, hogy a centrumok szakmai és módszertani megerősítését is tervezik, és – a kamarákkal együttműködésben – a pályaorientáció terén is számítanak rájuk.

 

Cseresnyés Péter egyre sürgetőbb feladatnak nevezte a tanulók alapkészségeinek fejlesztését. Mint kifejtette, a teljes 15 éves korosztály mintegy 30 százaléka alapvető számolási és szövegértési nehézségekkel küzd, ami a szakképzésből történő lemorzsolódáshoz vezethet. Elmondta, hogy az iskolaelhagyás elleni küzdelemre 2020-ig 12 milliárd forintos európai uniós forrást különített el a kormány.

 

A 2014-2020-as uniós ciklusban a többek között a duális képzést, a szakképzés-menedzsmentet és –irányítást érintő, valamint pályaorientációs, tehetség-gondozás és tananyag-fejlesztési feladatokra 7 milliárd forint keretösszegű EU-s forrás áll rendelkezésre.

 

(Forrás: MTI)

 

(Fotó: FreeDigitalPhotos.net)


 

Még egy ösztöndíj-lehetőség, amellyel külföldön tanulhattok

Újabb ösztöndíjra pályázhattok, ha külföldi félévet vagy rövid tanulmányutat terveztek. Idén október 31-ig még van lehetőségetek pályázni.

 

Kutatók Éjszakája: indul a regisztráció

Idén szeptember 29-én ismét megrendezik a Kutatók Éjszakáját. Tudósok, mérnökök, fiatalok és idősek fognak előadásokat tartani egyetemeken, kutatóintézetekben és a Csodák Palotájában. A szervezők több mint 2000 különböző programmal készülnek országszerte.

 

Online is igényelhető a diákhitel

A Diákhitel Központ Zrt. bevezeti az elektronikus aláírással történő szerződéskötést, így szerdától online is igényelhető a diákhitel - jelentette be Bugár Csaba, a társaság vezérigazgatója szerdán, Budapesten sajtótájékoztatón.

 

Peti és Petra megkerült! - rajzverseny

Közel kétszáz alkotás érkezett egy független laboratórium által meghirdetett országos online rajzversenyre, amely a környezetbe került PET-palackokra hívta fel a fiatal generációk figyelmét.  „Minden rajzban, mint egy-egy víztükörben félelmek, aggodalmak tükröződnek”- hangzott el a Csodák Palotájában rendezett díjátadó ünnepségen. A PET kalózok szerint egyre többen lesznek a lelkes környezetvédők...

FODISZ Tanévnyitó Ünnepség

Hat sportszakember kapta meg idén a Fogyatékosok Diáksportjáért Díjat, amelyet pénteken a Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny- és Szabadidősport Szövetségének (FODISZ) negyedik tanévnyitó ünnepségén adtak át. Ugyancsak elismerésben és jutalomban részesítették a 2016/17-es tanévben legeredményesebben szerepelt diákokat és felkészítő tanáraikat.

 

Sárfalvi Péter sportért felelős helyettes államtitkár köszöntőjében arra hívta fel a figyelmet arra, hogy a sport sokat segít a fogyatékkal élők társadalmi integrációjában, s egyúttal kitörési lehetőséget is biztosít nekik. Nagy sikernek nevezte, hogy az elmúlt tanévben már több mint 10 ezer tanuló vett részt a diákolimpiai versenyeken. Zárásként arra kérte a diákokat, "soha ne adjátok fel, mert példaképek vagytok!"

Pedagóguskonferencia: Innovatív technikák és a problémamegoldás fejlesztése

Nemzetközi gyakorlatokat is felvonultató módszertani konferenciára invitálja a középiskolai tanárokat a Mathias Corvinus Collegium Középiskolás Programja október 14-én. A Los Angeles-i és dublini egyetemről érkező oktatáskutató szakemberek előadását követően a résztvevők maguk is kipróbálhatják a gyakorlatban az esettanulmány-megoldást mint a problémamegoldást és a komplex, elemző gondolkodást fejlesztő technikát.

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Hamarosan új pályázati felhívások jelennek meg a tehetséggondozás területén

 

A Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum hétfői ülésén egyhangúlag elfogadták a Nemzeti Tehetség Program keretében 2017-ben kiírásra kerülő pályázatok forrásfelosztásának és ütemezésének javaslatát. Ebben az évben a hazai költségvetési források keretében - a 2015. és 2016. évhez hasonlóan - ismét 2,8 milliárd forint áll rendelkezésre a Nemzeti Tehetség Program céljainak megvalósítására.

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Tükröm, tükröm, mondd meg nékem … - fókuszban az online és az offline személyiségünk - Polus Enikő előadása

A XXI. században elterjedt és groteszk képet mutató közösségi média, online életünk kulisszái mögé kukkanthatunk e remek előadó jóvoltából, aki hosszú évek óta kutatja és elemzi a generációk médiafogyasztási szokásait. Összefüggéseiben tárja elénk a vágyaink, az álmaink és annak elérésének érdekében tett utakat, digitális lábnyomokat. Felismerhetjük az online figyelemfelkeltés tevékenysége, a lájkok szeretetzuhataga és a valós én közötti szerteágazó összefüggéseket. Mit lát és él meg ebből a tini, a fiatal felnőtt és a többi generáció? Valóban akkora a szakadék a generációk között, illetve ember és ember között?

 

„Taníts szabadon, tanulj szabadon!” – Visszaköveteljük a boldog gyermekkort! - Balatoni József, Jocó bácsi előadása

„Állj a sarkadra, állj ki magadért!” – hangzik sokszor a biztatás, de hogyan, amikor manapság az iskolában nem szeretik, ha a gyerekek kérdeznek, ha muszáj fegyelmezetten végigülni az órát, ha legalább 5 különórára illik járni… Hol van a gyerekkor, amiben lehetett még szeret-nem szeretet játszani a falevelekkel és amikor még nem azért ment a harc, hogy felnézzen a gyerek a monitorból vagy az okostelefonból?  Hogyan tud a tanár élményt adni, a szülő motiválni, úgyhogy együtt és öröm legyen a tanulás?

Rögtönzött Szülői Értekezlet a Momentán Társulattal

Iskolás gyermeked van, és nehezen megy vele a kommunikáció? Szeretnéd megérteni, hogy mi zajlik a gyermek, a tanár vagy éppen egy szülő lelkében? Akadt már problémád azzal, hogyan is kell a leghatékonyabban kezelni iskolai helyzeteket? Akkor a Momentán Társulat és Jocó bácsi Rögtönzött Szülői Értekezletén van a helyed, ahol hiteles szakemberek segítségével, mégis szórakozva járjuk körbe a kényes iskolai szituációkat.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Szeptember 2017
H K Sz Cs P Szo V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1