Mit eszik a magyar diák?

 

A magyar diákok negyede elégedetlen a súlyával, és tízből ketten legalább egyszer belekezdtek már valamilyen fogyókúrába. Ezzel szemben negyedük napi három-öt órát internetezik vagy tévézik, és csaknem 50 százalékuk egyáltalán nem sportol. Több mint egyharmaduk naponta nassol valamit, főként csokoládét és chipset, de egyre többen rágcsálnak gyümölcsöt is a főétkezések között. A legkedveltebb ételük az iskolában a rántott hús, miközben nagyon fontosnak tartják az egészséges táplálkozást. Többek között ez derült ki a Debreceni Egyetem szakmai partnereivel közösen végzett reprezentatív kutatásból.

Harc az oktatással a szélsőséges tanok ellen

 

Tízmillió eurós alapot hoznak létre az EU-tagállamok oktatási és ifjúsági kérdésekben illetékes miniszterei annak érdekében, hogy az oktatással visszaszorítsák a szélsőséges tanok terjedését, és elősegítsék az integrációt – jelentette be Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős uniós biztos november 23-án Brüsszelben. A biztos a miniszterek e téma megvitatására rendezett kétnapos brüsszeli ülése alkalmából tartott sajtótájékoztatón ismertette a döntést.

Ki törődik a gyerekek jogaival?

 

„Nevelőanyu sokszor megütött. Kék foltok voltak rajtam, nem mertem átöltözni tornaórán. Senkinek nem mondtam el, azt hazudtam, csak beütöttem” – mondja a ma már 35 éves Vivi. Barbi pedig erről számol be: „beültettek egy buszba, a tesómat kitették egy csecsemőotthonban, minket vittek tovább intézetbe. Nem mondtak semmit, hogy hova megyünk.”

A tehetséges gyerekek hamarabb fejezhetnék be az iskolát?

 

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere november 19-én elmondta: szakmai vitát szeretnének folytatni a kilencosztályos iskolai képzésről, amelyben az első három év az alapképességek fejlesztéséről, a következő három év a közismeretek átadásáról és végül újabb három év a pályaorientációról szólhatna. Hozzátette: a rendszert szeretnék rugalmasabban kezelni, aki különösen tehetséges, annak nem kellene kilenc évet eltöltenie az iskolapadban. Minderről a Versenyképes oktatás 2015 címmel, az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) és a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) szervezésében rendezett konferencián beszélt a miniszter.

Milliárdos értékű támogatás a 21. századi oktatásért

 

Több mint 150 ezer tanár és oktató november 19-től ingyen használhatja a Microsoft legmodernebb, felhőalapú Office 365 programcsomagját öt PC-n vagy Mac-en, illetve további öt különböző mobileszközön, legyen szó tabletről vagy okostelefonról. A Microsoft a magyar gazdaság versenyképességének fejlesztéséhez szeretne hozzájárulni az oktatási rendszer újabb, négymilliárd forint értékű támogatásán keresztül.

„El akartam mondani neki, hogy köszönöm!”

 

„Arra lettem figyelmes, hogy egész héten Marika néni óráit várom. Minden egyes szava érdekelt” – fogalmazta meg egy volt diák kémiatanáráról. Arról a személyről, akitől nemcsak a kémia szeretetét kapta, hanem versenyeredményeiben és pályaválasztásában is szerepet játszott. „El akartam mondani neki, hogy köszönöm” – írta a pályázatban, amelyben a Richter Gedeon Alapítvány elismerésére, "A Magyar Kémia Oktatásért-díjra" terjesztette fel egykori pedagógusát. A díjat idén 17. alkalommal vehette át négy kémiatanár, köztük "Marika néni" november 10-én a Magyar Tudományos Akadémián.

Az okostelefonra költözik a természettudományos tananyag

 

A gyerekeket nem tanítani kell, hanem segíteni nekik abban, hogy felfedezzék a világot. A tanár nem padba kényszerítő hatalom, hanem olyan mentor, aki vezeti diákjait a megismerés útján. Ez azonban ma egyre nehezebb a harminc fölötti osztálylétszám és a negyvenöt percekre szűkített tanórák világában. A GEOMATECH Program fejlesztéseinek köszönhetően azonban a természettudományos tantárgyak tanításában ismét lehetőség nyílik a tanulók motiválására, az egyéni kísérletezésre. „Úgy gondoljuk, hogy a technikai eszközök olyan virtuális világot tudnak felépíteni a diákok számára, amelyben öröm a tanulás– fogalmazta meg Mészáros László, a BKF Kommunikációs Alapítvány kuratóriumának elnöke, a GEOMATECH Projekt vezetője.

Balog Zoltán: nem pénzkérdés az ingyenes gyermekétkeztetés

Már régen nem pénzkérdés az ingyenes gyermekétkeztetés megteremtése – hangsúlyozta az InfoRádió Aréna című műsorában november 27-én este az emberi erőforrások minisztere. Balog Zoltán szerint az elérés és az elérhetőség megoldása a legfőbb feladat, vagyis az, hogy a rászorulókhoz tényleg eljusson, amit az állam az önkormányzatokkal összefogva kínál, de ez mentális kérdés is, mert az érintettek bizalmatlanok a készpénzjuttatások helyetti állami gondoskodással szemben.

 

Indul az üzemmérnök informatikus (bprof) képzés

Informatikus képzés újragondolva - kevesebb elmélet - több gyakorlat

 

2018. szeptemberében új képzés indul két egyetemen is. Az üzemmérnök informatikus (BProf) szakon az alapjaitól gondolták újra az informatikus képzést. Három év alatt gyakorlatias és piacképes tudásra tehetsz szert, és kiváló esélyekkel helyezkedhetsz el kiemelkedő fizetés mellett. Az új szakra január 30-tól február 15-ig lehet jelentkezni, kizárólag elektronikusan a felvi.hu-n.

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

Múzeumok a pedagógusokért – országos projektbemutató körút pedagógusok részére

Pedagógusok számára kidolgozott, 21 állomásból álló „Múzeumok a pedagógusokért” címmel országos bemutatókörút vette kezdetét, melyen az érdeklődők ingyenesen vehetnek részt. A 2018. szeptember 10. és október 12. között zajló rendezvénysorozat a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című EFOP-3.3.3.-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú projekt „A mi múzeumunk” című múzeumi komponenséhez kapcsolódik.

 

A logikus, algoritmikus gondolkodás fejlesztésével sokat tehetünk gyermekünk jövőjéért

A jövő tudománya egy táborban, avagy gyere, csináljunk robotot, tanuljunk programozni, hozzunk létre saját vállalkozást!

 

 

Számtalan kutatás és felmérés igazolja, hogy a felnövekvő generációnak, gyermekeinknek a jövő munkaerőpiacán már nem a lexikális tudásra lesz legnagyobb szüksége, hanem sokkal inkább olyan készségekre, kompetenciákra, mint az infokommunikációs technológiai készségek, a magas fokú együttműködés, alkalmazkodókészség, az interperszonális kommunikáció, a kritikai gondolkodás, illetve a komplex rendszerekben való gondolkodás, problémamegoldás.

Modern Pedagógus Konferencia az Európa Hajón

2018. április 18-án, szerdán, exkluzív helyszínen, az Európa Hajón tartja második konferenciáját a Neteducatio Modern Pedagógus címmel. A konferenciára várnak bármely korosztállyal foglalkozó pedagógust, egyetemi hallgatókat. A konferencia célja innovatív eszközöket és ötleteket adni a 21. század újfajta igényeire nyitó pedagógusok kezébe.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Saját életmesénk adhatja a legtöbb önbizalmat

Megjelent Junot Díaz érzékenyítő mesekönyve, a Szigetlakó: egy fantasztikus történet a képzeletről, a kötődésről, a családi összetartozás és a hagyománytisztelet fontosságáról. Arról, hogyan tartanak össze bennünket a közös emlékek, történetek, szokások, és az egymás iránt érzett tisztelet és szeretet.

 

Idilli kép, amikor a nagyszülők ölébe kucorodva csillogó szemmel és szívvel hallgatják az unokák a múlt meséit. Együtt esszük a karácsonyi halászlevet és előkerülnek a fotóalbumok… Az ünnep közeledtével talán nagyobb hangsúlyt és több időt szentelhetünk ennek a merengésnek, mely fontosabb, mint hinnénk.

 

Gyermekeink számára a legnagyobb ajándék az érzelmi biztonság és alkalmazkodóképesség, amihez az életmeséjük felfedezésére, közös megírására van szükség. Ehhez adhat nagy segítséget a december elején megjelent Junot Díaz Pulitzer- díjas író érzékenyítő mesekönyve, a Szigetlakó, mely különleges kalandozásra hívja a gyerekeket, felnőtteket egyaránt. A csodálatosan illusztrált életmese egy Dominikán született kislány, Lola történetén keresztül tanít minket a saját életmesénk megismerésére, a másság elfogadására, az emberi kapcsolatok fontosságára.

 

 

„CSAK MERT NEM EMLÉKSZEL EGY HELYRE, NEM JELENTI AZT, HOGY NEM ÉL OTT BENNED.”

Junot Díaz Szigetlakó című varázslatos könyvében megelevenednek azok a történetek, amelyeket egy kislány távoli, ismeretlen hazájáról hallott. A gyermek – aki ismereteit úgy színesítgeti, hogy faggatja a környezetét a múltról, figyel, érez, illatokat, hangokat raktároz magának a jövőbe – szeretné megismerni a gyökereit. Lola iskolájában mindenki máshonnan jött. Az ő iskolája a távoli helyek iskolája volt. Ezért aztán amikor Lola tanítónője azt kéri a gyerekektől, hogy mindenki rajzolja le, hogy honnan emigrált a családja, minden gyerek izgatottan néz a feladat elé. Kivéve Lolát. Ő nem emlékszik a Szigetre – még nagyon kicsi volt, amikor eljöttek. De a család és a barátok segítségével – és az ő emlékeik révén, melyek között bőven akadt vidám, fantasztikus, szívszorító és ijesztő – Lolát elképesztő utazásra repíti a képzelete, vissza a Szigetre. Nekiindul, kérdezősködik, és minden válasz alapján készít egy rajzot. Amint jobban megismeri a családja valódi történetét, Lola megérti abuelája által mondottak értelmét. „Csak mert nem emlékszel egy helyre, nem jelenti azt, hogy nem él ott benned.”

 

 

ÖNISMERET, HAGYOMÁNYOK, CSALÁDI SZOKÁSOK MEGISMERÉSEN, JÁTÉKOSAN MÁR GYERMEKKORBAN IS

„Mit tudnak a gyerekeink rólunk? A gyermekkorukról? Az őseikről? Fontosak-e a gyökerek, és ha igen, miért? Kellenek-e a hagyományok vagy szükségtelenek? Milyen eltérő szokások, kultúrák vannak, ami számunkra távoli, de neki az a természetes? A gyerek az, aki érzi, hogy szükség van rájuk. Talán nem is kell megértenie, csak ismernie. A gyökértelenség szegénnyé teszi, mert sokszor csak akkor érti meg a családját, saját magát, ha tudja ezeket. Meséljünk minél többet a gyerekeknek, nem csak azért mert fejleszti a szókincset és a fogalmazást, hanem mert ebből tudja felépíteni saját magát” – fogalmaz Tihanyi Rita, gyermekagykontroll oktató, magyar tanár.

 

A karácsony is bennünk él, de mindenkinél más, és amikor ezt a szót kimondjuk, azonnal megjelenik bennünk egy olyan kép, amely emlékeztet bennünket a múlt ünnepeire. Nem feltétlenül a vallási fogalom indít el bennünk egy jó érzést, hanem a hozzá kapcsolódó érzelmek, érzetek. Egy emlék, egy hang, egy helyszín. A bejgli illata, a szaloncukor édessége, a csillagszóró szikrázása, a meleg szoba illata. A szó: szeretet. Vagy éppen Radnóti Miklós elhíresült soráról – „s az iskolába menvén, a járda peremén,/hogy ne feleljek aznap, egy kőre léptem én” – beugrik egy emlékkép mindenkinek. Fontosak ezek, lényegesek a családi szokások, a kimondott és kimondatlan rítusok, hagyományok.

 

MESE ÉS A LÉLEK, AVAGY MENTÁLHIGIÉNÉ A CSALÁDBAN ÉS AZ ISKOLÁBAN

„A mai gyerekek másként működnek, mint régen, ezt nagyon sok esetben tapasztaljuk. A játék, a megfelelő vizuális inger, a mese, avagy a narratíva sokkal hangsúlyosabb, mint valaha. Ugyan sok gyerek a virtuális térben él, játszik, de ennek ellenére vagy épp ezért issza az emberi szót, a mesét, az ölelést, amit a mese, a művészet tud megadni. Miután megérinti egy film, egy mese üzenete, utána lehet kivezetni, mert tud mihez kapcsolódni. A Szigetlakó egy kiváló, értékes könyv, melyre építkezve, azt forgatva a szülők és a tanárok is fellebbenthetik a fátylat a családtörténetekről, a kultúrák közötti különbségekről is. Tág értelemben akár természetismeretet vagy néprajzot is lehet tanítani ezen könyv használatával. Egy azonban biztos: a színjátszó, drámapedagógiai foglalkozások alapeleme lesz. És ehhez csak annyi kell, hogy kezünkbe vegyük a könyvet, bekucorodjunk egy „bunkiba” a gyerkőcökkel, és hagyjuk hogy a mese betelepedjen a lelkünkbe és dolgozzon a mesevilág” – hangzik Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetőjének véleménye.

 

ÉRZÉSEK, FÉLELMEK FELDOLGOZÁSA A MESÉVEL

„Mosolyt csalni egy gyermek arcára a legnagyobb öröm és kihívás, de néha a szomorúság és a bánat is megjelenik akár egy színpadi előadáson, vagy akár a kórházban, ahol bohócdoktorkodok hosszú évek óta. Nem baj, jöjjön, aminek jönnie kell, az ukulelémmel, a mesékkel, a közvetlen kapcsolattal olyan kapuk nyíltak meg a gyerekek és az én szívemben, amit soha nem gondoltam volna. Együtt éljük meg a betegséget, a félelmet, de a vidámságot is. Kimondjuk, megénekeljük, kinevetjük magunkat. Saját gyerekeim nevelésénél is azt vallom, minél többféle embert ismerjenek meg, találkozzanak más és más szituációkkal, dolgozzák ki a saját megoldási képletüket, én támogatom őket, de az önismeret és az érzelmek kifejezéséhez neki is sokat kell hozzátenni. Fantasztikus könyvnek érzem Díaz Szigetlakóját. A könyvet elsőként december 8-án, – a Cor Leonis Kiadó és a Felelős Szülők Iskolája felkérésére – a sajtó számára mutatunk be drámapedagógiai, játékos formában. Bízom benne, hogy ez az érzékenyítő mesefoglalkozás bejárja majd az ország iskoláit is” – fogalmaz Kárász Eszter, színész, bohócdoktor.

 

A KÖTŐDÉS, A KÖZÖS TÖRTÉNETEK, A TISZTELET EREJE

A Szigetlakó egy fantasztikus történet a képzeletről, a kötődésről, a családi összetartozás és a hagyománytisztelet fontosságáról. Csodálatos mese arról, hogyan tartanak össze bennünket a közös emlékek, történetek, szokások, és az egymás iránt érzett tisztelet és szeretet. Több, mint egy karácsonyi ajándék, egy életre szóló mese, indíttatás a képzelet hatalmas birodalmának megismerésére, a kötelékek, hagyományok tiszteletére.

 

A Pulitzer-díjas és New York Times sikerlistás Junot Díaz lírai hangnemben megírt, és Leo Espinosa által gyönyörűen illusztrált könyve a kreativitás, különbözőség, és képzeletünk azon képességének dicsérete hogy összekötnek bennünket – a családunkkal, a múltunkkal, és önmagunkkal.

 

Információk a könyvről a kiadó oldalán: http://konyvaruhaz.corleonis.hu/

Őszköszöntő Fesztivál a Bikás Parkban – egy egész napos családi program

Szeptember 9-én, vasárnap 10:00 – 20:00 között ugrálóvárral, kézműves foglalkozásokkal, szüreti fajátékokkal, közbiztonsági programokkal, arcfestéssel, vidámparki játékokkal és még sok érdekességgel várják a kicsiket és nagyokat egyaránt. Az egész napos ingyenes program a tanévkezdés és az őszköszöntés jegyében zajlik majd Újbudán, a XI. kerületi Bikás Parkban. A színpadon neves fellépők szórakoztatják majd a nagyérdeműt, lesz itt bohócműsor, mesejáték, kvíz és koncertek is. A játékos-edukációs programokról a Felelős Szülők Iskolája gondoskodik. A hatalmas zöld park pedig lehetőséget teremt egy igazi, nagy családi együttlétre is. A rendezvényen a kedvelt pecsétgyűjtő játék helyszínei izgalmas tanórákhoz igazodnak, a résztvevők bizonyítványt, a szerencsések ajándékcsomagot is kapnak!

Táborválasztás tudatosan – a sport és digitális élménytáborok a legnépszerűbbek

Pénteken kitört az a bizonyos nagybetűs VAKÁCIÓ, sok szülő azonban még nem tervezte meg az egész nyári menetrendet, még gondolkodik a táborválasztáson, keresi a legjobb lehetőséget gyermeke számára. Arról, hogy milyen szolgáltatásokkal és adottságokkal rendelkezik egy ideális tábor, mást gondolnak a szülők és mást a gyerekek. Egyben azonban mindenki egyetért, legfontosabb a testi és a lelki biztonság. Ezután következik az élmény és az érték. Az elmúlt időszakban a sport-, valamint a digitális élményeket kínáló táborok bizonyultak a legnépszerűbbnek. De hogyan válasszunk?

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Január 2019
H K Sz Cs P Szo V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3