Bármikor megtanulhatunk kódolni

Néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél ne volna alapfeltétel a digitális írástudás – figyelmeztetnek a szakemberek, azzal nyugtatva, hogy a kódolás tulajdonképpen nem is olyan nehéz. Inkább lehetőség, amellyel könnyebben és eredményesebben lehet elvégezni a munkát. „Ma az informatika olyan, mint a legó: 1100 éves korig mindenki használhatja, és a maga tudása szerint alkothat belőle valamit” – mondta el Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója. A Kódolás Órájának – amely december 7. és 13. között tart – éppen ez a fő üzenete: bárki, bárhol, bármikor, bármilyen előképzettség nélkül elkezdheti a kódolást.

 

 

 

 

 

Idén is megrendezik december 7. és 13. között a világ legnagyobb oktatási kezdeményezését, a Kódolás Óráját, amelyhez Magyarország is számos programmal kapcsolódik. A cél: minél több gyermeket, szülőt és tanárt megismertetni a kódolás alapjaival. A projekt egyik legnagyobb támogatója a Microsoft, amely Magyarországon is kiemelten kezeli az eseményt. A hét folyamán több mint 60 iskolában tartott és tart kódolásfoglalkozást a Student Partnereivel együttműködve, december 9-én a vállalat önkéntesei a kecskeméti SOS Gyermekfaluba vitték el a játékos kódolás alapjait, míg december 10-én kerekasztal-beszélgetés keretében járták körbe a digitális írástudás témáját. A diskurzusban részt vett többek között Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója, Major Zsófia, a Skool társalapítója, Nádori Gergely, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) tanára, a Microsoft Innovatív Pedagógus Programjának tagja és Tóth Balázs, az Index Tech-rovatának újságírója is.

 

„Olyat kell alkotni, ami még nem volt”

 

Mit is jelent az, hogy digitális írástudó? Grósz Judit szerint azt, hogy valaki készségszinten használja a rendelkezésére álló eszközöket, érti a kódolás sablonjait, és munkáját hatékonyabban tudja végezni az informatika segítségével. Tóth Balázs szerint azonban még ennél is többet: azt, hogy olyat tud alkotni, ami korábban még nem volt. Az Index újságírója elmondta: arra kell a gyerekeket rávezetni, hogy a körülöttük lévő világ módosítható. Nemcsak a legyártott eszközökkel lehet operálni, hanem saját magunk is építhetünk újat. Kiemelte: a programozást át lehet ültetni játékos formába, de nem azzal a céllal, hogy kis informatikusokat neveljenek. Sokkal inkább az a fontos, hogy a fiatalok megtanulják az algoritmikus gondolkodást, a problémamegoldást. Ebben pedig nemcsak a tanárok, hanem a szülők szerepe is fontos. Meg kell mutatni otthon, hogyan lehet alkotni a számítógépen. Ehhez azonban a szülőknek is segítségre van szükségük, számukra is lehetővé kell tenni, hogy ennek a tudásnak a birtokába jussanak.

 

Komoly probléma az iskolában az eszközhiány

 

Nádori Gergely az iskola szerepéről beszélt ebben a folyamatban. Mint mondta: jelenleg az oktatásban az eszközhiány a probléma, a sávszélesség hatalmas akadálya a fejlődésnek. Ahol pedig megvan a technikai háttér, ott azzal szembesülnek, hogy a kimenet és a kimeneti követelmények nem fedik egymást. Ők például az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban elindítottak egy laptop-programot, amelynek keretében a hetedikeseik saját laptoppal dolgozhatnak. Ők megtanítják ezeket a diákokat vakon gépelni, az érettségit azonban kézírással kell megírniuk – ami a gépírás miatt okozhat nehézséget néhányuknak. Ezen kívül a diákok eltérő tudása is nehezíti az oktatást. Nagyon széles a skála. Van, aki utálja a technológiát, míg a másik gyerek már úgy érkezik, hogy tud programozni. A diákok ugyanis az informatikai tudásuk nagy részét nem az iskolában szerzik, hanem otthon, a gép előtt videókról, cikkekből, hiszen ma minden információ elérhető – jegyezte meg az AKG tanára. Az ő szavai után nehezen megvalósíthatónak tűnik a Microsoft Magyarország célkitűzése.

 

 

 

 

Minden általános iskolás megtanulhat kódolni?

 

A cég éppen azért lobbizik, hogy a kódolás a Nemzeti alaptanterv része legyen – fogalmazta meg Grósz Judit. Azt szeretnék elérni, hogy az általános iskolát végzett magyar diákok tudjanak alapszinten kódolni, a jelenlegi digitális írástudatlanság ugyanis blokkolni fogja az ország fejlődését. Szavait alátámasztja az IVSZ – Informatikai Vállalkozások Szövetsége idén publikált felmérése is, miszerint Magyarországon a legtöbb diák nem rendelkezik azzal a tudásszinttel, amellyel képes volna helytállni a digitális munkahelyeken, pedig a tanulmány szerint néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél nélkülözhető lenne a digitális írástudás. Az informatikusok és a programozók pedig továbbra is hiányszakmák Magyarországon.

 

Kódoló kislányok

 

Az eszközhiány és a felkészültség mellett azonban sokszor még a sztereotípiákkal is meg kell küzdeni. Major Zsófia ezzel kapcsolatban elmondta: a Skool elsősorban a 8–18 éves lányokat szólítja meg, és az egynapos rendezvényeik arra irányulnak, hogy inspirálják a lányokat. „Próbáljuk már 8–10 éves korban elérni a lányokat, amikor még nem választottak pályát, és nem alakult ki, hogy mi az, amivel később biztosan nem akarnak foglalkozni. Mi nem programozó lányokat szeretnénk képezni, csak arra törekszünk, hogy az informatika és a hozzá kapcsolódó gondolkodásmód beépüljön az életükbe” – fogalmazta meg Zsófia, kiemelve: még mindig sok lányt ér olyan sztereotípia, hogy az informatika nem neki való. Ezért is tartják fontosnak, hogy olyan közegben mutassák meg nekik a technológiát, ahol nőhet az önbizalmuk, és felfedezhetik: ezen a pályán nekik is van jövőjük. Zsófia is megjegyezte: sok tradicionális munka van ma, amelyre évek múlva már nem lesz szükség, a digitális tudás azonban alapfeltétel lehet, és fel kell készíteni a gyermekeket.

 

„Az is fontos, hogy bemutassuk, miként néz ki a technológiai szektor. Ha a szülők nem ezen a területen dolgoznak, nekik sincs erről valós képük. Ezért próbáljuk őket is közelebb hozni ehhez a világhoz, és amíg a szakemberek a gyerekekkel kódolnak, mi a szülőkkel leülünk beszélgetni” – tette hozzá a Skool társalapítója, aki arról is mesélt, hogy most jön ki a nyomdából egy könyv, melynek címe: Lauren Ipsum kalandjai számítógépekkel és egyéb lehetetlenségekkel. A regény ötéves kortól ajánlott, és szintén a kódolásba vezet be egy izgalmas történeten keresztül.

 

Aki azonban minél előbb, és gyakorlatban szeretné kipróbálni a kódolást, már a hétvégén megteheti: december 12-én a Microsoft Magyarország szervezésében az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Karára várnak minden érdeklődőt. A programokról és a kezdeményezésről bővebb információ a microsoft.hu/kodolj oldalon érhető el. A cég nemcsak a játékfejlesztés alapjait ismerteti meg a gyerekekkel, hanem a végén egy különleges interaktív előadás során azt is bemutatják, hogy miként jelenik meg a programozás a mindennapi élet más területein, többek között a művészetben.

 

(Készítette: Wéber Anikó)

Magyarországon tartanák a fiatal kutatókat

A kormány dolgozik azon, hogy minél több fiatal kutatót tudjon Magyarországon tartani, ahogyan a felsőoktatási dolgozók további illetményemelésének kidolgozása is folyamatban van – mondta Palkovics László akadémikus, oktatási államtitkár augusztus 25-én Szegen a fizikusok vándorgyűlésén.  Az államtitkár a Beilleszkedés és visszailleszkedés a magyar tudomány intézményrendszerébe elnevezésű tudománypolitikai fórumon kiemelte, hogy a kormány célja innovációs központtá alakítani Magyarországot.

A pótfelvételi ponthatárai a felsőoktatásban

Döntöttek a felsőoktatási intézmények a pótfelvételi eljárásra jelentkezők felvételéről. Idén augusztusban 8305 fő adta be jelentkezését valamely egyetemre vagy főiskolára. Közülük 5648 jelentkező felelt meg a feltételeknek, és kezdheti meg tanulmányait szeptemberben.

Pótfelvételi eljárás: csütörtökön ponthatárok

Idén augusztus 25-én hirdetik ki a felsőoktatási pótfelvételi eljárás ponthatárait a www.felvi.hu oldalon. Ekkor dől el, hogy a 8305 pótfelvételiző közül kik kezdhetik meg tanulmányaikat szeptemberben.

Megjelent a rendelet a kerettantervek módosításáról

Megjelent a kerettantervekre vonatkozó miniszteri rendelet módosítása a Magyar Közlöny augusztus 25-ei számában. A módosítás alapján a rendelet mellékletei tartalmazzák a szakgimnáziumok 9-12. évfolyama és a szakközépiskolák 9-13. évfolyama számára kiadott kerettantervet.

Megszűnt a Klik tartozása

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) tartozása február óta 97 százalékkal csökkent, és „lényegében megszűnt” – közölte Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára egy írásbeli kérdésre.

Tájékoztatják a pedagógusokat

Idén is kezdetét vette a szakmai tanévnyitó konferenciasorozat. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma konferenciákon tájékoztatja a köznevelési intézmények vezetőit, az intézmények fenntartóit, a köznevelés országos, helyi, intézményi irányításában érintett szereplőket az új tanévet érintő főbb változásokról és szakmai feladatokról.

Jól szerepeltek a hallgatók a Riói Olimpián

Az Edutus Főiskolán Sportolói Program keretében tanuló hallgatók a felsőoktatási intézmények között a legeredményesebben szerepeltek a Riói Olimpiai Játékokon.

Kitüntetést kaptak az Óbudai Egyetem oktatói

Idén augusztus 18-án, a Pesti Vigadó dísztermében az augusztus 20-ai nemzeti ünnep alkalmából Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter és Závogyán Magdolna, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős helyettes államtitkára kiemelkedő szakmai teljesítményük elismeréséül kitüntetéseket adott át az Óbudai Egyetem dolgozóinak.

Tizenhat nemzet csapatai versenyeznek

Tizenhat nemzet negyvennégy diákcsapata versenyez a hetedik alkalommal megrendezett Formula Student Hungary (FSH) autóipari konstruktőri versenyen a győr-gönyűi kikötőben augusztus 18. és 21. között.

Több száz ukrán gyermek nyaralt az Erzsébet-táborban

Magyarul tanuló ukrán gyermekeket látogatott meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg megye és Kárpátalja fejlesztési feladatainak kormányzati koordinációjáért felelős kormánybiztos, valamint Ukrajna magyarországi nagykövete augusztus 25-én a zánkai Erzsébet-táborban. Grezsa István kormánybiztos elmondta, a Miniszterelnökség 24,7 millió forintos támogatásával, a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetséggel együttműködésben és az Erzsébet-táborok koordinálásával idén két turnusban 440 magyarul tanuló ukrán gyermek és kísérőik nyaralhattak a zánkai Erzsébet-táborban.

Országjárás indul!

Megkezdte háromhetes országjáró körútját a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke. Minden intézményvezetővel személyesen találkozik Pölöskei Gáborné elnök, valamint Magyar Zita elnökhelyettes.

Útmutató a mesterpedagógus fokozathoz

Megjelentek az Oktatási Hivatal honlapján a pedagógus-előmeneteli rendszer Mesterpedagógus és Kutatótanár fokozatainak megszerzését célzó minősítési eljárásokat szabályozó útmutatók.

Nyárbúcsúztató Minimax Gyerekhajó

Idén augusztus 19-én és 20-án fut ki a nyár utolsó balatoni Minimax Gyerekhajója a Balatonon, hogy még a finom nyári napsütésben hatalmas élménnyel zárhassák a gyerekek a vakációt! A katamarán fedélzetén gyermekkoncerttel, társasjátékokkal, tombolával, arcfestéssel várnak minden kis vendéget.

A Netflixnek fordítanak az SZTE hallgatói

A Star Trek című sorozatot is fordítják majd a Netflixnek a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatói (SZTE BTK), akik elvégezték a világ legnépszerűbb internetes videótékáját képviselő VisualData Media Services filmfordítói továbbképzését az SZTE-n.

Egyedülálló új pálya nyílt meg a kisvasutazás szerelmesei előtt

Magyarország vadregényes hegyvidéki erdei vasútját építette újjá az Ipoly Erdő Zrt. a Börzsönyben. A korábbi két szakaszt összekötő, Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti pálya kiépítésével a teljes kisvasúti vonalon, összehangolt menetrenddel jár a kisvasút már Szobtól Nagybörzsönyig.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Augusztus 2016
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4