Bármikor megtanulhatunk kódolni

Néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél ne volna alapfeltétel a digitális írástudás – figyelmeztetnek a szakemberek, azzal nyugtatva, hogy a kódolás tulajdonképpen nem is olyan nehéz. Inkább lehetőség, amellyel könnyebben és eredményesebben lehet elvégezni a munkát. „Ma az informatika olyan, mint a legó: 1100 éves korig mindenki használhatja, és a maga tudása szerint alkothat belőle valamit” – mondta el Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója. A Kódolás Órájának – amely december 7. és 13. között tart – éppen ez a fő üzenete: bárki, bárhol, bármikor, bármilyen előképzettség nélkül elkezdheti a kódolást.

 

 

 

 

 

Idén is megrendezik december 7. és 13. között a világ legnagyobb oktatási kezdeményezését, a Kódolás Óráját, amelyhez Magyarország is számos programmal kapcsolódik. A cél: minél több gyermeket, szülőt és tanárt megismertetni a kódolás alapjaival. A projekt egyik legnagyobb támogatója a Microsoft, amely Magyarországon is kiemelten kezeli az eseményt. A hét folyamán több mint 60 iskolában tartott és tart kódolásfoglalkozást a Student Partnereivel együttműködve, december 9-én a vállalat önkéntesei a kecskeméti SOS Gyermekfaluba vitték el a játékos kódolás alapjait, míg december 10-én kerekasztal-beszélgetés keretében járták körbe a digitális írástudás témáját. A diskurzusban részt vett többek között Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója, Major Zsófia, a Skool társalapítója, Nádori Gergely, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) tanára, a Microsoft Innovatív Pedagógus Programjának tagja és Tóth Balázs, az Index Tech-rovatának újságírója is.

 

„Olyat kell alkotni, ami még nem volt”

 

Mit is jelent az, hogy digitális írástudó? Grósz Judit szerint azt, hogy valaki készségszinten használja a rendelkezésére álló eszközöket, érti a kódolás sablonjait, és munkáját hatékonyabban tudja végezni az informatika segítségével. Tóth Balázs szerint azonban még ennél is többet: azt, hogy olyat tud alkotni, ami korábban még nem volt. Az Index újságírója elmondta: arra kell a gyerekeket rávezetni, hogy a körülöttük lévő világ módosítható. Nemcsak a legyártott eszközökkel lehet operálni, hanem saját magunk is építhetünk újat. Kiemelte: a programozást át lehet ültetni játékos formába, de nem azzal a céllal, hogy kis informatikusokat neveljenek. Sokkal inkább az a fontos, hogy a fiatalok megtanulják az algoritmikus gondolkodást, a problémamegoldást. Ebben pedig nemcsak a tanárok, hanem a szülők szerepe is fontos. Meg kell mutatni otthon, hogyan lehet alkotni a számítógépen. Ehhez azonban a szülőknek is segítségre van szükségük, számukra is lehetővé kell tenni, hogy ennek a tudásnak a birtokába jussanak.

 

Komoly probléma az iskolában az eszközhiány

 

Nádori Gergely az iskola szerepéről beszélt ebben a folyamatban. Mint mondta: jelenleg az oktatásban az eszközhiány a probléma, a sávszélesség hatalmas akadálya a fejlődésnek. Ahol pedig megvan a technikai háttér, ott azzal szembesülnek, hogy a kimenet és a kimeneti követelmények nem fedik egymást. Ők például az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban elindítottak egy laptop-programot, amelynek keretében a hetedikeseik saját laptoppal dolgozhatnak. Ők megtanítják ezeket a diákokat vakon gépelni, az érettségit azonban kézírással kell megírniuk – ami a gépírás miatt okozhat nehézséget néhányuknak. Ezen kívül a diákok eltérő tudása is nehezíti az oktatást. Nagyon széles a skála. Van, aki utálja a technológiát, míg a másik gyerek már úgy érkezik, hogy tud programozni. A diákok ugyanis az informatikai tudásuk nagy részét nem az iskolában szerzik, hanem otthon, a gép előtt videókról, cikkekből, hiszen ma minden információ elérhető – jegyezte meg az AKG tanára. Az ő szavai után nehezen megvalósíthatónak tűnik a Microsoft Magyarország célkitűzése.

 

 

 

 

Minden általános iskolás megtanulhat kódolni?

 

A cég éppen azért lobbizik, hogy a kódolás a Nemzeti alaptanterv része legyen – fogalmazta meg Grósz Judit. Azt szeretnék elérni, hogy az általános iskolát végzett magyar diákok tudjanak alapszinten kódolni, a jelenlegi digitális írástudatlanság ugyanis blokkolni fogja az ország fejlődését. Szavait alátámasztja az IVSZ – Informatikai Vállalkozások Szövetsége idén publikált felmérése is, miszerint Magyarországon a legtöbb diák nem rendelkezik azzal a tudásszinttel, amellyel képes volna helytállni a digitális munkahelyeken, pedig a tanulmány szerint néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél nélkülözhető lenne a digitális írástudás. Az informatikusok és a programozók pedig továbbra is hiányszakmák Magyarországon.

 

Kódoló kislányok

 

Az eszközhiány és a felkészültség mellett azonban sokszor még a sztereotípiákkal is meg kell küzdeni. Major Zsófia ezzel kapcsolatban elmondta: a Skool elsősorban a 8–18 éves lányokat szólítja meg, és az egynapos rendezvényeik arra irányulnak, hogy inspirálják a lányokat. „Próbáljuk már 8–10 éves korban elérni a lányokat, amikor még nem választottak pályát, és nem alakult ki, hogy mi az, amivel később biztosan nem akarnak foglalkozni. Mi nem programozó lányokat szeretnénk képezni, csak arra törekszünk, hogy az informatika és a hozzá kapcsolódó gondolkodásmód beépüljön az életükbe” – fogalmazta meg Zsófia, kiemelve: még mindig sok lányt ér olyan sztereotípia, hogy az informatika nem neki való. Ezért is tartják fontosnak, hogy olyan közegben mutassák meg nekik a technológiát, ahol nőhet az önbizalmuk, és felfedezhetik: ezen a pályán nekik is van jövőjük. Zsófia is megjegyezte: sok tradicionális munka van ma, amelyre évek múlva már nem lesz szükség, a digitális tudás azonban alapfeltétel lehet, és fel kell készíteni a gyermekeket.

 

„Az is fontos, hogy bemutassuk, miként néz ki a technológiai szektor. Ha a szülők nem ezen a területen dolgoznak, nekik sincs erről valós képük. Ezért próbáljuk őket is közelebb hozni ehhez a világhoz, és amíg a szakemberek a gyerekekkel kódolnak, mi a szülőkkel leülünk beszélgetni” – tette hozzá a Skool társalapítója, aki arról is mesélt, hogy most jön ki a nyomdából egy könyv, melynek címe: Lauren Ipsum kalandjai számítógépekkel és egyéb lehetetlenségekkel. A regény ötéves kortól ajánlott, és szintén a kódolásba vezet be egy izgalmas történeten keresztül.

 

Aki azonban minél előbb, és gyakorlatban szeretné kipróbálni a kódolást, már a hétvégén megteheti: december 12-én a Microsoft Magyarország szervezésében az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Karára várnak minden érdeklődőt. A programokról és a kezdeményezésről bővebb információ a microsoft.hu/kodolj oldalon érhető el. A cég nemcsak a játékfejlesztés alapjait ismerteti meg a gyerekekkel, hanem a végén egy különleges interaktív előadás során azt is bemutatják, hogy miként jelenik meg a programozás a mindennapi élet más területein, többek között a művészetben.

 

(Készítette: Wéber Anikó)

Kezdeményezik a BME GTK ELTE-hez való csatlakozását

Az EMMI Oktatásért Felelős Államtitkársága a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetemen hónapok óta fennálló, sajtónyilvánosságot is kapott konfliktusos helyzettel kapcsolatban kezdeményezi, hogy a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kara 2017. augusztus 1-jétől az ELTE részeként működjön tovább.

Jövőre is folytatódik az oktatói bérek emelése

Jövőre is folytatódik az oktatói bérek emelése: az idén januári 15 százalék után 2017 januárjában további öt százalékkal nőnek a keresetek a felsőoktatásban – mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár december 1-én.

A felsőoktatás fontos feladata, hogy nemzetközivé váljon

A magyar felsőoktatás egyik legfontosabb feladata, hogy nemzetközivé váljon, ezt pedig csak az oktatók segítségével érheti el – mondta az oktatásért felelős államtitkár a rektori, valamint az egyetemi és főiskolai tanári kinevezések átadásakor, november 25-én Budapesten.

Még lehet jelentkezni a felvételi vizsgákra

Azoknak az általános iskolai tanulóknak, akik központi írásbeli vizsgát szeretnének tenni, 2016. december 9-éig, péntekig kell jelentkezniük abba a középiskolába, ahol a vizsgát le kívánják tenni.

IKT-eszközökkel a tanórák színesítéséért

Jelenleg 240, gyakorló tanárok által feltöltött, kreatív és innovatív módszertani anyag található a Digitális Módszertárban. Ennek célja, hogy támogassa a pedagógusok szakmai fejlődését, valamint hogy a tanárokat jó példák bemutatására, az egymástól való tanulásra és tudásmegosztásra ösztönözze. A 2016-ban beérkezett módszertani ötletek legjobbjait Digitális Pedagógus Díjjal jutalmazta a Tempus Közalapítvány. A díjakat november 26-án adták át a Digitális pedagógus konferencián.

Ők Rátz Tanár Úr mai utódai

A kiemelkedő tanáregyéniségeket díjazták

 

Ismét kilenc tanár vehette át a mai napon a másfél millió forintos pénzjutalommal járó Rátz Tanár Úr Életműdíjat, amely a hazai természettudományos oktatás és egyben a közoktatás egyik legrangosabb elismerésévé vált az elmúlt években.

Ismét Nobel-díjassal találkoztak a fiatal szegedi kutatók

Idén a Szent-Györgyi Talentum Díj helyett Szent-Györgyi Emléklapot adtak át a legjelentősebb szegedi felfedezésért. Újra a tehetséggondozásé volt a főszerep Szegeden: óriási érdeklődés mellett már nyolcadik alkalommal rendezték meg november 25-én a Nobel-díjasok és Tehetséges Diákok Találkozóját a városban.

Az egyetem napját ünnepelték

Idén hetedik alkalommal ünnepelte meg november 21-én az Óbudai Egyetem megalakulásának tiszteletére az Egyetem Napját, s ezen a napon lépett hivatalba az intézmény új kancellárja, Szigeti Ádám.

Elérhetők az iskolák felvételi tájékoztatói

Az Oktatási Hivatal (OH) nyilvánosságra hozta a központi írásbeli felvételi vizsgát hirdető középiskolai feladatellátási helyek listáját, valamint azt az elektronikus keresőfelületet, amelyen a tanulók és szüleik a középfokú intézmények felvételi tájékoztatói és meghirdetett tanulmányi területeik között tallózhatnak.

Langerné: fontos a tanodák rendszerbe illesztése

Nagyon fontos a tanodák hosszú távú finanszírozásának megoldása, ezért megkezdődött a munka arról, hogy ezt miként lehetne biztosítani, illetve hogyan lehetne a tanodákat a rendszerbe illeszteni – mondta Langerné Victor Katalin társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkár november 30-án Budapesten, a II. Országos tanodakonferencián.

Czibere: kétmilliárd forint gyermekvédelmi pályázatokra

Pályázatot hirdet a gyermekotthonokban elhelyezettek életkezdési feltételeinek javítására, valamint a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok fejlesztésére az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), mindkét pályázat keretösszege egymilliárd forint – jelentette be Czibere Károly, az Emmi szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára november 16-án Budapesten.

Gyönyörű környezetben tanulhatunk

Az utóbbi években épült vagy felújított épületek seregszemléje az Év Homlokzata Pályázat, melynek díjait november 3-án adták át. Az építészek és kivitelezők számára meghirdetett versenyre idén 243 nevezés érkezett az alábbi öt kategóriában: családi ház, társasház, középület, panel és műemlék-felújítás. Az Év Homlokzata 2016 középület kategória nyertese a Teampannon Kft. és az O'Donnell + Tuomey Ltd., a budapesti Közép-Európai Egyetem (CEU) Belvárosi Campusának tervezéséért.

Reformáció kortárs szemmel

REFORMÁCIÓ – Kortárs szemmel címmel kreatív pályázatot hirdet a Reformáció Emlékbizottság, ahol a pályázók friss vizuális eszközökkel újragondolhatják a reformáció egy kiemelkedő eseményét, jelképét vagy alakját.

Kodály emléke tovább él

A nép legjobban a népdalain keresztül ismerhető meg – vallotta Kodály Zoltán, akinek egész életében központi szerepet játszott a tanítás és a tanulás. Alakját és a ránk hagyott gazdag életművét a fiatalabb generációknak is meg kell ismernie, ezért Kodály Zoltán születésének 135. és halálának 50. évfordulója alkalmából országos műveltségi vetélkedőt rendeznek 5. –  8. osztályos diákok számára.

Ismét elérhetőek az üdülési pályázatok

Ismét elérhetőek az Erzsébet-program kedvezményes pihenési lehetőségei a nyugdíjasok, a nagycsaládosok valamint a fogyatékossággal élő személyek számára. A pályázatokra a nyugdíjasok és a fogyatékossággal élők már jelentkezhetnek a létszámkeret kimerüléséig, de legkésőbb november 25-ig.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
December 2016
H K Sz Cs P Szo V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1