Bármikor megtanulhatunk kódolni

Néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél ne volna alapfeltétel a digitális írástudás – figyelmeztetnek a szakemberek, azzal nyugtatva, hogy a kódolás tulajdonképpen nem is olyan nehéz. Inkább lehetőség, amellyel könnyebben és eredményesebben lehet elvégezni a munkát. „Ma az informatika olyan, mint a legó: 1100 éves korig mindenki használhatja, és a maga tudása szerint alkothat belőle valamit” – mondta el Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója. A Kódolás Órájának – amely december 7. és 13. között tart – éppen ez a fő üzenete: bárki, bárhol, bármikor, bármilyen előképzettség nélkül elkezdheti a kódolást.

 

 

 

 

 

Idén is megrendezik december 7. és 13. között a világ legnagyobb oktatási kezdeményezését, a Kódolás Óráját, amelyhez Magyarország is számos programmal kapcsolódik. A cél: minél több gyermeket, szülőt és tanárt megismertetni a kódolás alapjaival. A projekt egyik legnagyobb támogatója a Microsoft, amely Magyarországon is kiemelten kezeli az eseményt. A hét folyamán több mint 60 iskolában tartott és tart kódolásfoglalkozást a Student Partnereivel együttműködve, december 9-én a vállalat önkéntesei a kecskeméti SOS Gyermekfaluba vitték el a játékos kódolás alapjait, míg december 10-én kerekasztal-beszélgetés keretében járták körbe a digitális írástudás témáját. A diskurzusban részt vett többek között Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója, Major Zsófia, a Skool társalapítója, Nádori Gergely, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) tanára, a Microsoft Innovatív Pedagógus Programjának tagja és Tóth Balázs, az Index Tech-rovatának újságírója is.

 

„Olyat kell alkotni, ami még nem volt”

 

Mit is jelent az, hogy digitális írástudó? Grósz Judit szerint azt, hogy valaki készségszinten használja a rendelkezésére álló eszközöket, érti a kódolás sablonjait, és munkáját hatékonyabban tudja végezni az informatika segítségével. Tóth Balázs szerint azonban még ennél is többet: azt, hogy olyat tud alkotni, ami korábban még nem volt. Az Index újságírója elmondta: arra kell a gyerekeket rávezetni, hogy a körülöttük lévő világ módosítható. Nemcsak a legyártott eszközökkel lehet operálni, hanem saját magunk is építhetünk újat. Kiemelte: a programozást át lehet ültetni játékos formába, de nem azzal a céllal, hogy kis informatikusokat neveljenek. Sokkal inkább az a fontos, hogy a fiatalok megtanulják az algoritmikus gondolkodást, a problémamegoldást. Ebben pedig nemcsak a tanárok, hanem a szülők szerepe is fontos. Meg kell mutatni otthon, hogyan lehet alkotni a számítógépen. Ehhez azonban a szülőknek is segítségre van szükségük, számukra is lehetővé kell tenni, hogy ennek a tudásnak a birtokába jussanak.

 

Komoly probléma az iskolában az eszközhiány

 

Nádori Gergely az iskola szerepéről beszélt ebben a folyamatban. Mint mondta: jelenleg az oktatásban az eszközhiány a probléma, a sávszélesség hatalmas akadálya a fejlődésnek. Ahol pedig megvan a technikai háttér, ott azzal szembesülnek, hogy a kimenet és a kimeneti követelmények nem fedik egymást. Ők például az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban elindítottak egy laptop-programot, amelynek keretében a hetedikeseik saját laptoppal dolgozhatnak. Ők megtanítják ezeket a diákokat vakon gépelni, az érettségit azonban kézírással kell megírniuk – ami a gépírás miatt okozhat nehézséget néhányuknak. Ezen kívül a diákok eltérő tudása is nehezíti az oktatást. Nagyon széles a skála. Van, aki utálja a technológiát, míg a másik gyerek már úgy érkezik, hogy tud programozni. A diákok ugyanis az informatikai tudásuk nagy részét nem az iskolában szerzik, hanem otthon, a gép előtt videókról, cikkekből, hiszen ma minden információ elérhető – jegyezte meg az AKG tanára. Az ő szavai után nehezen megvalósíthatónak tűnik a Microsoft Magyarország célkitűzése.

 

 

 

 

Minden általános iskolás megtanulhat kódolni?

 

A cég éppen azért lobbizik, hogy a kódolás a Nemzeti alaptanterv része legyen – fogalmazta meg Grósz Judit. Azt szeretnék elérni, hogy az általános iskolát végzett magyar diákok tudjanak alapszinten kódolni, a jelenlegi digitális írástudatlanság ugyanis blokkolni fogja az ország fejlődését. Szavait alátámasztja az IVSZ – Informatikai Vállalkozások Szövetsége idén publikált felmérése is, miszerint Magyarországon a legtöbb diák nem rendelkezik azzal a tudásszinttel, amellyel képes volna helytállni a digitális munkahelyeken, pedig a tanulmány szerint néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél nélkülözhető lenne a digitális írástudás. Az informatikusok és a programozók pedig továbbra is hiányszakmák Magyarországon.

 

Kódoló kislányok

 

Az eszközhiány és a felkészültség mellett azonban sokszor még a sztereotípiákkal is meg kell küzdeni. Major Zsófia ezzel kapcsolatban elmondta: a Skool elsősorban a 8–18 éves lányokat szólítja meg, és az egynapos rendezvényeik arra irányulnak, hogy inspirálják a lányokat. „Próbáljuk már 8–10 éves korban elérni a lányokat, amikor még nem választottak pályát, és nem alakult ki, hogy mi az, amivel később biztosan nem akarnak foglalkozni. Mi nem programozó lányokat szeretnénk képezni, csak arra törekszünk, hogy az informatika és a hozzá kapcsolódó gondolkodásmód beépüljön az életükbe” – fogalmazta meg Zsófia, kiemelve: még mindig sok lányt ér olyan sztereotípia, hogy az informatika nem neki való. Ezért is tartják fontosnak, hogy olyan közegben mutassák meg nekik a technológiát, ahol nőhet az önbizalmuk, és felfedezhetik: ezen a pályán nekik is van jövőjük. Zsófia is megjegyezte: sok tradicionális munka van ma, amelyre évek múlva már nem lesz szükség, a digitális tudás azonban alapfeltétel lehet, és fel kell készíteni a gyermekeket.

 

„Az is fontos, hogy bemutassuk, miként néz ki a technológiai szektor. Ha a szülők nem ezen a területen dolgoznak, nekik sincs erről valós képük. Ezért próbáljuk őket is közelebb hozni ehhez a világhoz, és amíg a szakemberek a gyerekekkel kódolnak, mi a szülőkkel leülünk beszélgetni” – tette hozzá a Skool társalapítója, aki arról is mesélt, hogy most jön ki a nyomdából egy könyv, melynek címe: Lauren Ipsum kalandjai számítógépekkel és egyéb lehetetlenségekkel. A regény ötéves kortól ajánlott, és szintén a kódolásba vezet be egy izgalmas történeten keresztül.

 

Aki azonban minél előbb, és gyakorlatban szeretné kipróbálni a kódolást, már a hétvégén megteheti: december 12-én a Microsoft Magyarország szervezésében az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Karára várnak minden érdeklődőt. A programokról és a kezdeményezésről bővebb információ a microsoft.hu/kodolj oldalon érhető el. A cég nemcsak a játékfejlesztés alapjait ismerteti meg a gyerekekkel, hanem a végén egy különleges interaktív előadás során azt is bemutatják, hogy miként jelenik meg a programozás a mindennapi élet más területein, többek között a művészetben.

 

(Készítette: Wéber Anikó)

Hiányképzések indítása

A 25. tanévét kezdte meg a Szent István Egyetem kihelyezett képzése Csíkszeredában, 2016. szeptember 23-án. Az ünnepélyes tanévnyitón részt vett Jakab István, a Magyar Országgyűlés alelnöke, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Országos Szövetségének elnöke, Dr. Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, Dr. Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, Borboly Csaba, Hargita Megye Tanácsának elnöke és Dr. Dávid László, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem rektora.

A Visegrádi Egyetemi Szövetség jubileumi közgyűlése

Idén szeptember 18-20. között rendezték meg a Szlovák Agrártudományi Egyetem kezdeményezésére az öt évvel ezelőtt alakult Visegrádi Egyetemi Szövetség jubileumi közgyűlését a Szent István Egyetemen (SZIE).

Díjazza legjobbjait az ELTE

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) csaknem száz kiemelkedő oktató-kutatója egy éven keresztül részesül rektori kiválósági különdíjban – közölte a felsőoktatási intézmény szeptember 21-én az MTI-vel.

Összeült a köznevelési kerekasztal

Az oktatási kormányzat támogatja a Nemzeti Pedagógus Kar javaslatát azon hét évvel a nyugdíj előtt álló pedagógusok minősítéséről és átsorolásáról, akik nem töltöttek fel portfóliót a legutóbbi eljárás során.

Milliárdok a Tanoda-program folytatására

A Népszabadság szeptember 24-én megjelent cikkének állításával ellentétben a kormány 5,3 milliárd forinttal támogatja a Tanoda program folytatását, amelynek keretében, több mint 170 helyszínen folytatódnak az iskolaidő utáni többletfoglalkoztatások a hátrányos helyzetű gyermekeknek.

Értesítik az önkormányzatokat az iskolák átvételéről

Jövő héten levélben tájékoztatják az önkormányzatokat az intézmények működtetésének átvételi menetrendjéről – mondta az oktatásért felelős államtitkár szeptember 20-án egy budapesti háttérbeszélgetésen. Palkovics László közölte: erre a célra 50-55 milliárd forint áll rendelkezésre, de ha ez nem lesz elegendő, kiegészíti a költségvetés.

Novák: elindult a TehetségKapu portál

A tehetségek felismerését és kiválasztását segíti a www.tehetsegkapu.hu oldal, amelyet szeptember 28-án mutattak be Budapesten. Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára a TehetségKapu portál indulása alkalmából tartott sajtótájékoztatón kiemelte: a tehetség gondozása közös ügy.

Nem a győzelem a fontos a vitában

A cseh Khoi Nguyen nyerte a Vitázik a világ ifjúsága X. nemzetközi döntőjét. A német nyelvű retorika-vetélkedő négy legjobb ifjú vitázója ütköztette nézeteit szeptember 23-án a döntőben arról, hogy „Ki kell-e zárni államilag szervezett doppingolás esetén az adott országot a nemzetközi versenyekből?“ A cseh Khoi Nguyen lett a nemzetközi győztes, a litván Eglė Karpauskaitė pedig második helyezést ért el.

Továbbra is vonzó a diploma

A középiskolás diákok szülei szeretnék, hogy gyermekük továbbtanuljon egy felsőoktatási intézményben, átlagosan 10-ből hét megkérdezett támogatná mindezt, de a szülők fele egyelőre nem tudja, miből fogja fedezni a költségeket – derült ki a Provident Pénzügyi Zrt. több mint 1000 – elsősorban általános és középiskolás gyermekkel rendelkező – ügyfele körében végzett kutatásból.

Digitális technika kréta és szivacs helyett

A digitális oktatási stratégia kialakítását segítő, a magyar oktatási intézményekben alkalmazott információs és kommunikációs technológia pedagógiai felhasználásáról készült országos felmérésről számoltak be szeptember 28-án Budapesten, sajtótájékoztatón.

Több mint ötmilliárd a Tanoda program folytatására

Több mint ötmilliárd forintot fordít a kormány a Tanoda program folytatására, amely képzett szakemberek segítségével hátrányos helyzetű gyerekeknek nyújt iskolaidő utáni többletfoglalkozást – jelentette be Czibere Károly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára szeptember 21-én.

Oktatás is lesz az új csatornán

A közmédia új televíziós csatornája, az M5 szeptember 18-án reggel hét órakor kezdi meg adását – közölte az MTI-nek nyilatkozva Dér Ágnes, az oktatási és kulturális témákkal foglalkozó adó csatornaigazgatója. Hangsúlyozta: a közszolgálati televíziók sorából régóta hiányzott a magyar, illetve az európai kultúrát zászlajára tűző, egyben ismeretterjesztéssel és oktatással foglalkozó televíziós csatorna.

Kutatók éjszakája a Szent István Egyetemen

A Szent István Egyetem az eddiginél is sokszínűbb programmal csatlakozik az Európai Unió egyik legnagyobb tudománynépszerűsítő programjához, a Kutatók Éjszakája idei rendezvénysorozatához, melynek célja a tudományos életpálya népszerűsítése minél fiatalabbak számára. Így szeptember 30-án 14.00-24.00 óra között rengeteg érdekes – ingyenes! – program, máskor nem látogatható helyszín várja a látogatókat.

Kinyitnak a múzeumok Miskolcon

Harmadik állomásához közeledik a Mozaik Múzeumtúra országjáró roadshow-ja, így szeptember 30-án, Miskolcon várják a látogatókat a Herman Ottó Múzeum kiállítóhelyei. A nap folyamán 9 helyszínen 10 ingyenes programon vehetnek részt az érdeklődők betekintve a múzeumok színes, interaktív világába.

Múzeumi séták Székesfehérváron

Az újratervezett Mozaik Múzeumtúra idei egyik újítása az országjáró roadshow, melynek első sikeres rendezvénye után, szeptember 23-án Székesfehérvárra érkezik a túra. A Szent István Király Múzeum intézményeiben, kilenc helyszínen várják az ingyenes programok egész nap az érdeklődőket tárlatvezetésekkel, játékokkal és vasútépítéssel.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Szeptember 2016
H K Sz Cs P Szo V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2