Bármikor megtanulhatunk kódolni

Néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél ne volna alapfeltétel a digitális írástudás – figyelmeztetnek a szakemberek, azzal nyugtatva, hogy a kódolás tulajdonképpen nem is olyan nehéz. Inkább lehetőség, amellyel könnyebben és eredményesebben lehet elvégezni a munkát. „Ma az informatika olyan, mint a legó: 1100 éves korig mindenki használhatja, és a maga tudása szerint alkothat belőle valamit” – mondta el Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója. A Kódolás Órájának – amely december 7. és 13. között tart – éppen ez a fő üzenete: bárki, bárhol, bármikor, bármilyen előképzettség nélkül elkezdheti a kódolást.

 

 

 

 

 

Idén is megrendezik december 7. és 13. között a világ legnagyobb oktatási kezdeményezését, a Kódolás Óráját, amelyhez Magyarország is számos programmal kapcsolódik. A cél: minél több gyermeket, szülőt és tanárt megismertetni a kódolás alapjaival. A projekt egyik legnagyobb támogatója a Microsoft, amely Magyarországon is kiemelten kezeli az eseményt. A hét folyamán több mint 60 iskolában tartott és tart kódolásfoglalkozást a Student Partnereivel együttműködve, december 9-én a vállalat önkéntesei a kecskeméti SOS Gyermekfaluba vitték el a játékos kódolás alapjait, míg december 10-én kerekasztal-beszélgetés keretében járták körbe a digitális írástudás témáját. A diskurzusban részt vett többek között Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója, Major Zsófia, a Skool társalapítója, Nádori Gergely, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) tanára, a Microsoft Innovatív Pedagógus Programjának tagja és Tóth Balázs, az Index Tech-rovatának újságírója is.

 

„Olyat kell alkotni, ami még nem volt”

 

Mit is jelent az, hogy digitális írástudó? Grósz Judit szerint azt, hogy valaki készségszinten használja a rendelkezésére álló eszközöket, érti a kódolás sablonjait, és munkáját hatékonyabban tudja végezni az informatika segítségével. Tóth Balázs szerint azonban még ennél is többet: azt, hogy olyat tud alkotni, ami korábban még nem volt. Az Index újságírója elmondta: arra kell a gyerekeket rávezetni, hogy a körülöttük lévő világ módosítható. Nemcsak a legyártott eszközökkel lehet operálni, hanem saját magunk is építhetünk újat. Kiemelte: a programozást át lehet ültetni játékos formába, de nem azzal a céllal, hogy kis informatikusokat neveljenek. Sokkal inkább az a fontos, hogy a fiatalok megtanulják az algoritmikus gondolkodást, a problémamegoldást. Ebben pedig nemcsak a tanárok, hanem a szülők szerepe is fontos. Meg kell mutatni otthon, hogyan lehet alkotni a számítógépen. Ehhez azonban a szülőknek is segítségre van szükségük, számukra is lehetővé kell tenni, hogy ennek a tudásnak a birtokába jussanak.

 

Komoly probléma az iskolában az eszközhiány

 

Nádori Gergely az iskola szerepéről beszélt ebben a folyamatban. Mint mondta: jelenleg az oktatásban az eszközhiány a probléma, a sávszélesség hatalmas akadálya a fejlődésnek. Ahol pedig megvan a technikai háttér, ott azzal szembesülnek, hogy a kimenet és a kimeneti követelmények nem fedik egymást. Ők például az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban elindítottak egy laptop-programot, amelynek keretében a hetedikeseik saját laptoppal dolgozhatnak. Ők megtanítják ezeket a diákokat vakon gépelni, az érettségit azonban kézírással kell megírniuk – ami a gépírás miatt okozhat nehézséget néhányuknak. Ezen kívül a diákok eltérő tudása is nehezíti az oktatást. Nagyon széles a skála. Van, aki utálja a technológiát, míg a másik gyerek már úgy érkezik, hogy tud programozni. A diákok ugyanis az informatikai tudásuk nagy részét nem az iskolában szerzik, hanem otthon, a gép előtt videókról, cikkekből, hiszen ma minden információ elérhető – jegyezte meg az AKG tanára. Az ő szavai után nehezen megvalósíthatónak tűnik a Microsoft Magyarország célkitűzése.

 

 

 

 

Minden általános iskolás megtanulhat kódolni?

 

A cég éppen azért lobbizik, hogy a kódolás a Nemzeti alaptanterv része legyen – fogalmazta meg Grósz Judit. Azt szeretnék elérni, hogy az általános iskolát végzett magyar diákok tudjanak alapszinten kódolni, a jelenlegi digitális írástudatlanság ugyanis blokkolni fogja az ország fejlődését. Szavait alátámasztja az IVSZ – Informatikai Vállalkozások Szövetsége idén publikált felmérése is, miszerint Magyarországon a legtöbb diák nem rendelkezik azzal a tudásszinttel, amellyel képes volna helytállni a digitális munkahelyeken, pedig a tanulmány szerint néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél nélkülözhető lenne a digitális írástudás. Az informatikusok és a programozók pedig továbbra is hiányszakmák Magyarországon.

 

Kódoló kislányok

 

Az eszközhiány és a felkészültség mellett azonban sokszor még a sztereotípiákkal is meg kell küzdeni. Major Zsófia ezzel kapcsolatban elmondta: a Skool elsősorban a 8–18 éves lányokat szólítja meg, és az egynapos rendezvényeik arra irányulnak, hogy inspirálják a lányokat. „Próbáljuk már 8–10 éves korban elérni a lányokat, amikor még nem választottak pályát, és nem alakult ki, hogy mi az, amivel később biztosan nem akarnak foglalkozni. Mi nem programozó lányokat szeretnénk képezni, csak arra törekszünk, hogy az informatika és a hozzá kapcsolódó gondolkodásmód beépüljön az életükbe” – fogalmazta meg Zsófia, kiemelve: még mindig sok lányt ér olyan sztereotípia, hogy az informatika nem neki való. Ezért is tartják fontosnak, hogy olyan közegben mutassák meg nekik a technológiát, ahol nőhet az önbizalmuk, és felfedezhetik: ezen a pályán nekik is van jövőjük. Zsófia is megjegyezte: sok tradicionális munka van ma, amelyre évek múlva már nem lesz szükség, a digitális tudás azonban alapfeltétel lehet, és fel kell készíteni a gyermekeket.

 

„Az is fontos, hogy bemutassuk, miként néz ki a technológiai szektor. Ha a szülők nem ezen a területen dolgoznak, nekik sincs erről valós képük. Ezért próbáljuk őket is közelebb hozni ehhez a világhoz, és amíg a szakemberek a gyerekekkel kódolnak, mi a szülőkkel leülünk beszélgetni” – tette hozzá a Skool társalapítója, aki arról is mesélt, hogy most jön ki a nyomdából egy könyv, melynek címe: Lauren Ipsum kalandjai számítógépekkel és egyéb lehetetlenségekkel. A regény ötéves kortól ajánlott, és szintén a kódolásba vezet be egy izgalmas történeten keresztül.

 

Aki azonban minél előbb, és gyakorlatban szeretné kipróbálni a kódolást, már a hétvégén megteheti: december 12-én a Microsoft Magyarország szervezésében az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Karára várnak minden érdeklődőt. A programokról és a kezdeményezésről bővebb információ a microsoft.hu/kodolj oldalon érhető el. A cég nemcsak a játékfejlesztés alapjait ismerteti meg a gyerekekkel, hanem a végén egy különleges interaktív előadás során azt is bemutatják, hogy miként jelenik meg a programozás a mindennapi élet más területein, többek között a művészetben.

 

(Készítette: Wéber Anikó)

DUE Tehetségkutató Diákmédia Pályázat 2017. – Meghosszabbított beadási határidő: március 31.

A DUE Médiahálózat, a diákújságíró egyesület 27. alkalommal kiírt Tehetségkutató Diákmédia Pályázatán bármelyik iskolatípus tanulói, szerkesztőségei indulhatnak. Pályázni kizárólag saját munkával lehet, a részvétel felső korhatára pedig 25 év. A pályaműveket a kategóriákon belül három korcsoportban értékelik: általános iskola, középiskola és felsőoktatás. A pályázatok beadási határidejét március 31-ig meghosszabbítottuk.

„A nyelvtanulás hozzájárul a minőségi és magas színvonalú felsőoktatáshoz”

Valódi fejlődési lehetőségeket és valódi előnyöket jelenthet az egyetemi felvételi során a kötelező nyelvvizsga bevezetése – többek között ez derül ki a Szent István Egyetem (SZIE) Zöld Út Nyelvvizsgaközpontja által végzett felmérésből. A SZIE elsősorban a középiskolások idegennyelv-tudását, nyelvtanulási szokásait térképezte fel, valamint a 2020-tól érvénybe lépő kormányrendelet felsőoktatásra gyakorolt várható hatására, a diákok ezzel kapcsolatos véleményére volt kíváncsi.

Nem csak egyetem, életérzés!

Már csak pár hét van vissza és még mindig tanácstalan vagy a továbbtanulással kapcsolatban? Kiválasztottad, hogy milyen szakon tanulnál, de nem tudod még, hogy melyik egyetemen? Gyere Pécsre, és tapasztald meg az igazi PTE életérzést!

Mozaik Múzeumtúra - ’56-os Múzeumtúra

Érdekel a történelem, az irodalom, a képzőművészetek? Vegyél részt az ’56-os Múzeumtúrán és megtudhatod, hogy milyen hatással volt az 1956-os forradalom a képzőművészetre, irodalomra, megismerheted a forradalom szimbólumait, helytörténeti eseményeit. Látogass meg legalább két kiállítást vagy vegyél részt két programunkon és szerezd meg a garantált ajándék könyvcsomagot és az egyedi ’56-os matricát!

Kerékpáros KRESZ pályával a gyermekeink balesetmentes közlekedéséért

Egyre több helyen hoznak létre KRESZ parkokat, ideiglenes KRESZ pályákat különböző rendezvényeken, mindezt azért, hogy a gyerekek játékos formában sajátítsák el a közlekedés alapszabályait, ezáltal pedig ösztönszerű képességükké válik a balesetmentes közlekedés. Az ilyen programoknak mindamellett, hogy sportértéke, ügyességi és koordinációs készségfejlesztő funkciója, komoly edukatív szándéka is van, kimutathatóan csökkenti a gyermekbalesetek számát. Mindeközben a gyerekek élményeket szereznek a kerékpáros KRESZ ügyességi pálya teljesítése közben és önfeledten, játékosan fejlődnek. Legutóbb a 15. kerületben a Kossuth Lajos Általános Iskola udvarán jártunk egy ilyen pályán, amit a Felelős Szülők Iskolája csapatával mi is kipróbáltunk. - olvasható a www.felelosszulokiskolaja.hu weboldalán.

 

Az Árpád Napokon is bemutatkozik a Mozaik Múzeumtúra

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs múzeumpedagógiai programsorozat 4. állomásának a több mint 100 éves múltra visszatekintő Óbudai Árpád Gimnázium ad otthont. A 7. és 8. osztályos diákok számára összeállított aktivitások, foglalkozások, vetélkedők az Árpád Napok napokhoz integrálva kerülnek lebonyolításra április 11-én 12:00-15:30 között.

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Hamarosan új pályázati felhívások jelennek meg a tehetséggondozás területén

 

A Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum hétfői ülésén egyhangúlag elfogadták a Nemzeti Tehetség Program keretében 2017-ben kiírásra kerülő pályázatok forrásfelosztásának és ütemezésének javaslatát. Ebben az évben a hazai költségvetési források keretében - a 2015. és 2016. évhez hasonlóan - ismét 2,8 milliárd forint áll rendelkezésre a Nemzeti Tehetség Program céljainak megvalósítására.

A magolás ideje lejárt – élmény kell a tanuláshoz!

Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásra." – vallotta a méltán világhírű Öveges József professzor, aki messzeföldön híres volt gyakorlatorientált oktatási módszeréről. A XX. század oktatási forradalmára, Magyar Televízió 100 kérdés címû mûsorának fõszerkesztõje volt 135 alkalommal szerepelt nagysikerû sorozataival. Szórakoztatva mutatta be játékos, a jelenségek lényegének megértését segítõ kísérleteit, s a magyarázat közben maga is fellelkesült.
Hitt az élõ szó hatásában, a tanári magyarázat erejében. Mindig a közönség helyébe képzelete magát, csak azt mondta el, amit maga is szívesen hallott volna. Népszerûvé vált, a "fizika varázslójának" nevezték.

Elkezdődött a konduktív pedagógia 9. világkongresszusa

Megkezdődött  a konduktív pedagógia szakembereinek, szakmai szervezeteinek, valamint a rokon szakmákban dolgozó specialisták világtalálkozója Budapesten. A nemzetközi rendezvénynek már másodszor ad otthont a magyar főváros a Pető András Főiskola, a Nemzetközi Pető Társaság és a Pető András Alapítvány szervezésében.

Szakképzést támogató projekt indult

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakképzést támogató projektet indított a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentésére – közölte a projekt kedvezményezettje december 9-én az MTI-vel.

Sporttal a gyorsabb gondolkodásért, a jobb iskolai eredményekért – válasszunk sportágat gyermekünknek a sulikezdésre!

Jó ideje tudjuk, hogy kisgyermekkorban a mozgás fejlődése elválaszthatatlan és elengedhetetlen részét képezi a gondolkodásfejlesztésnek. Ahogyan pedig felnőnek a csemeték, megtanulnak járni, egyensúlyozni, óvodás kortól kezdve a különböző sportok által fejleszthetjük tovább mozgásos képességeiket, amik hozzásegítik őket az agyféltekék közötti gyorsabb átváltáshoz, a gyors idegpályák kialakításához, a gondolkodás gyorsaságának fejlesztéséhez. A gyermekünk életkorának és adottságainak megfelelő sportág kiválasztásával sokat tehetünk azért, hogy pici gyerek korától megszerettessük vele a mozgást, helyes mozgáskoordináció alakuljon ki, mentálisan is fejlődjön, valamint ezáltal az iskolában is jobb eredményt érjen el. Anyukák, Apukák, itt az ideje nézelődni és sportágat választani gyerkőcünknek a sulikezdésre!

A matek még soha nem volt ilyen izgi! Mutassuk meg gyermekeinknek is!

Gondolkoztatok már azon, hogyan képesek a repülőgépek a levegőben maradni, miközben minden más tárgy a gravitáció miatt lezuhan? Tudjátok, hogy miért vannak kis gödröcskék a golflabdán? Szerintetek mennyi idő lenne körbeautózni a Földet? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásához bizony szükségünk van a matematikára, ami sok gyermeknek nem a kedvence. A következő cikkben szeretnénk Nektek megmutatni, mennyi területe van az életnek, ami a matematika segítsége nélkül nem működne, illetve ajánlunk is olyan ismeretterjesztő, játékos műsort a Da Vinci Learningen, amivel szinte biztos a siker, a gyermek pedig ezután csillogó szemekkel ostromolni fog majd minket az: „Anya/Apa, Te ezt tudtad?” kezdetű kérdésekkel.

Lehet, hogy néhány éven belül már ujjlenyomattal fizetünk. Ezt tudtátok?

Francis Galton kimutatta, hogy az ujjlenyomat jellegzetes mintázata minden személynél ugyanaz marad egész élete során. Azóta az ujjlenyomat-azonosítás a személyazonosság megállapításának legfontosabb eszköze lett mind a büntetés-végrehajtásban, mind a különböző biztonsági beléptető rendszerekben. Sok esetben nem is gondolunk bele, hogy ha megfogunk egy poharat, megérintünk egy ablakot vagy akár egy kilincset, az ott hagyott ujjlenyomatból egész személyiségünk megállapítható. Már nem csak a filmek teszik lehetővé számunkra az ujjlenyomat-olvasó készülék megismerését, hiszen az a hétköznapok valóságává vált. Ujjlenyomatot tartalmazó e-személyi és e-útlevél, az okoseszközeink kioldása PIN-kód helyett ujjlenyomat-olvasóval vagy éppen készpénzfelvétel, illetve bankkártyás fizetés biometrikus azonosítással. Ez már nem csak a jövő, hanem nagyon is a hétköznapok része.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Augusztus 2017
H K Sz Cs P Szo V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3