Romlottak a tanulók mutatói az alapkészségek terén

Az alapkészségek hiányosságait, a szegregációt és a korai iskolaelhagyást kifogásolta, emellett a diplomások arányának növelését is fejlesztendő területként jelölte meg az Európai Bizottság Magyarországról szóló országjelentésének oktatás- és szakképzés-politikai fejezete. A jelentésből kiderült, hogy romlottak a tanulók mutatói az alapkészségek terén, és egybeesés van a PISA-felmérés és az országos kompetenciafelmérés eredményei között.



 

 

Zupkó Gábor, az Európai Bizottság magyarországi képviseletének vezetője a jelentés március 8-ai budapesti ismertetése előtt azt mondta, szakmai, tárgyilagos, kiegyensúlyozott jelentés született, és úgy vélte, a dokumentum párbeszédet kell, hogy indítson a kormányzat, a különböző társadalmi,  ágazati szervezetek és a bizottság között. 

 

Sok az alacsony szinten teljesítő tanuló, arányuk nagyobb az alacsony társadalmi-gazdasági hátterű diákok körében. A jó társadalmi-gazdasági hátterűek felső negyedébe eső tanulók kevesebb mint 10 százaléka teljesít alacsonyan, viszont a rosszabb helyzetben lévők 50 százaléka.

 

Az eseményen elhangzott, hogy a nagy különbséghez hozzájárul a szabad iskolaválasztás. A tehetősebb szülők olyan iskolákba küldik a gyermeküket, amelyekről lehet tudni, hogy jól teljesítenek, az iskolák közötti különbség pedig később meghatározza a tanuló teljesítményét.

 

A jelentésben megállapították, hogy a hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók egyre inkább elkülönült oktatásban részesülnek az alapfokú képzésben. Megemlítették, hogy a szegregáció különösen érinti a roma tanulókat, hiszen a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók mintegy fele roma, és ők jobban ki vannak téve a szegénység, a mélyszegénység veszélyének.

 

A végzettség nélküli korai iskolaelhagyást tekintve a jelentés azt tartalmazza, hogy az európai uniós országokban az elmúlt években csökkent ez az arány, míg Magyarországon stagnált. Az adatokból kiderült, nemcsak az EU-átlaghoz, hanem a régió országaihoz képest is elmaradásban van Magyarország. Elhangzott: azokban az országokban, ahol hatékonyan tudták emelni az oktatás minőségét, kisebb a korai iskolaelhagyás mértéke.

 

Rendszerszinten megfigyelhető, hogy azok a példák sikeresek, amikor a korai iskolaelhagyás ellen az intézmény(ek)en belül és kívül is széles az összefogás. A korai differenciálódás szintén hozzájárul az idő előtti iskolaelhagyáshoz, hiszen az „akadémiai és szakképzési utak” nagyon korán szétválnak, és a tanulók (a családjukkal) még az előtt kényszerülnek döntésre, hogy elsajátítanák a szükséges kulturális, szociális készségeket.

 

 

Segíthet a kötelező óvoda

 

Az országjelentés szerint a hátránykompenzáció és a szegregáció leküzdésében tett fontos lépés volt a hároméves kortól kötelezően bevezetendő óvodai ellátás. Ha ehhez megvan a kellő infrastrukturális feltétel és az óvodapedagógusok képzése, akkor ez kompenzálhatja a lemaradást – hangzott el. Szintén a folyamatot erősítik a különböző felzárkóztató és ösztöndíjprogramok a hátrányos és roma tanulók számára. Ezek akkor tudnak sikeresek lenni, ha az alap- és középfokú oktatás minősége is javul, továbbá a deszegregáció felé visz az iskolai körzetek kiigazítása is.

 

A korai iskolaelhagyás területét érintve megállapították, hogy a bevezetett pedagógusminősítés és a tanfelügyeleti rendszer segíthet ezt a hátrányt leküzdeni, továbbá a pedagógiai oktatási központok is segíthetnek az iskoláknak szaktanácsadással és a továbbképzési igények felmérésével.

 

A jelentés szerint a felsőoktatásban a diplomások arányának növelését segítheti a bevezetett duális képzés, illetve annak kiterjesztése. A szakképzést említve kitértek arra, hogy a magasan képzettek 3 százaléka, az alacsonyabb végzettségűek 18 százaléka munkanélküli. Az adatokból kitűnik az is, hogy hiány van a magasan képzett munkavállalókból Magyarországon. Az egész életen át tartó tanulásban is messze el vagyunk maradva az uniós átlagtól, ez a mutató Magyarországon az egyik legalacsonyabb, 3,2 százalék, míg az uniós átlag 10,7 százalék.

 

A szakképzésben részt vevő középiskolások aránya is alacsony, ezt növelheti a kormány által bevezetett duális képzés javítása vagy a 3+2 éves szakképzés bevezetése.

 

Az országjelentés kitér a tanulószerződésekre és a gyakorlati képzésre is, ezen területen a résztvevők száma nőtt, azonban a vállalati hajlandóság lassabban erősödik. Hiányoznak a jól képzett munkaadók, nincs elég gyakornoki hely vagy a felkínált helyek nem igazodnak az adott igényekhez.

 

 

(Forrás: MTI)

DUE Tehetségkutató Diákmédia Pályázat 2017. – Meghosszabbított beadási határidő: március 31.

A DUE Médiahálózat, a diákújságíró egyesület 27. alkalommal kiírt Tehetségkutató Diákmédia Pályázatán bármelyik iskolatípus tanulói, szerkesztőségei indulhatnak. Pályázni kizárólag saját munkával lehet, a részvétel felső korhatára pedig 25 év. A pályaműveket a kategóriákon belül három korcsoportban értékelik: általános iskola, középiskola és felsőoktatás. A pályázatok beadási határidejét március 31-ig meghosszabbítottuk.

„A nyelvtanulás hozzájárul a minőségi és magas színvonalú felsőoktatáshoz”

Valódi fejlődési lehetőségeket és valódi előnyöket jelenthet az egyetemi felvételi során a kötelező nyelvvizsga bevezetése – többek között ez derül ki a Szent István Egyetem (SZIE) Zöld Út Nyelvvizsgaközpontja által végzett felmérésből. A SZIE elsősorban a középiskolások idegennyelv-tudását, nyelvtanulási szokásait térképezte fel, valamint a 2020-tól érvénybe lépő kormányrendelet felsőoktatásra gyakorolt várható hatására, a diákok ezzel kapcsolatos véleményére volt kíváncsi.

Nem csak egyetem, életérzés!

Már csak pár hét van vissza és még mindig tanácstalan vagy a továbbtanulással kapcsolatban? Kiválasztottad, hogy milyen szakon tanulnál, de nem tudod még, hogy melyik egyetemen? Gyere Pécsre, és tapasztald meg az igazi PTE életérzést!

Mozaik Múzeumtúra - ’56-os Múzeumtúra

Érdekel a történelem, az irodalom, a képzőművészetek? Vegyél részt az ’56-os Múzeumtúrán és megtudhatod, hogy milyen hatással volt az 1956-os forradalom a képzőművészetre, irodalomra, megismerheted a forradalom szimbólumait, helytörténeti eseményeit. Látogass meg legalább két kiállítást vagy vegyél részt két programunkon és szerezd meg a garantált ajándék könyvcsomagot és az egyedi ’56-os matricát!

Kerékpáros KRESZ pályával a gyermekeink balesetmentes közlekedéséért

Egyre több helyen hoznak létre KRESZ parkokat, ideiglenes KRESZ pályákat különböző rendezvényeken, mindezt azért, hogy a gyerekek játékos formában sajátítsák el a közlekedés alapszabályait, ezáltal pedig ösztönszerű képességükké válik a balesetmentes közlekedés. Az ilyen programoknak mindamellett, hogy sportértéke, ügyességi és koordinációs készségfejlesztő funkciója, komoly edukatív szándéka is van, kimutathatóan csökkenti a gyermekbalesetek számát. Mindeközben a gyerekek élményeket szereznek a kerékpáros KRESZ ügyességi pálya teljesítése közben és önfeledten, játékosan fejlődnek. Legutóbb a 15. kerületben a Kossuth Lajos Általános Iskola udvarán jártunk egy ilyen pályán, amit a Felelős Szülők Iskolája csapatával mi is kipróbáltunk. - olvasható a www.felelosszulokiskolaja.hu weboldalán.

 

Az Árpád Napokon is bemutatkozik a Mozaik Múzeumtúra

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs múzeumpedagógiai programsorozat 4. állomásának a több mint 100 éves múltra visszatekintő Óbudai Árpád Gimnázium ad otthont. A 7. és 8. osztályos diákok számára összeállított aktivitások, foglalkozások, vetélkedők az Árpád Napok napokhoz integrálva kerülnek lebonyolításra április 11-én 12:00-15:30 között.

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Hamarosan új pályázati felhívások jelennek meg a tehetséggondozás területén

 

A Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum hétfői ülésén egyhangúlag elfogadták a Nemzeti Tehetség Program keretében 2017-ben kiírásra kerülő pályázatok forrásfelosztásának és ütemezésének javaslatát. Ebben az évben a hazai költségvetési források keretében - a 2015. és 2016. évhez hasonlóan - ismét 2,8 milliárd forint áll rendelkezésre a Nemzeti Tehetség Program céljainak megvalósítására.

A magolás ideje lejárt – élmény kell a tanuláshoz!

Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásra." – vallotta a méltán világhírű Öveges József professzor, aki messzeföldön híres volt gyakorlatorientált oktatási módszeréről. A XX. század oktatási forradalmára, Magyar Televízió 100 kérdés címû mûsorának fõszerkesztõje volt 135 alkalommal szerepelt nagysikerû sorozataival. Szórakoztatva mutatta be játékos, a jelenségek lényegének megértését segítõ kísérleteit, s a magyarázat közben maga is fellelkesült.
Hitt az élõ szó hatásában, a tanári magyarázat erejében. Mindig a közönség helyébe képzelete magát, csak azt mondta el, amit maga is szívesen hallott volna. Népszerûvé vált, a "fizika varázslójának" nevezték.

Elkezdődött a konduktív pedagógia 9. világkongresszusa

Megkezdődött  a konduktív pedagógia szakembereinek, szakmai szervezeteinek, valamint a rokon szakmákban dolgozó specialisták világtalálkozója Budapesten. A nemzetközi rendezvénynek már másodszor ad otthont a magyar főváros a Pető András Főiskola, a Nemzetközi Pető Társaság és a Pető András Alapítvány szervezésében.

Szakképzést támogató projekt indult

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakképzést támogató projektet indított a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentésére – közölte a projekt kedvezményezettje december 9-én az MTI-vel.

Sporttal a gyorsabb gondolkodásért, a jobb iskolai eredményekért – válasszunk sportágat gyermekünknek a sulikezdésre!

Jó ideje tudjuk, hogy kisgyermekkorban a mozgás fejlődése elválaszthatatlan és elengedhetetlen részét képezi a gondolkodásfejlesztésnek. Ahogyan pedig felnőnek a csemeték, megtanulnak járni, egyensúlyozni, óvodás kortól kezdve a különböző sportok által fejleszthetjük tovább mozgásos képességeiket, amik hozzásegítik őket az agyféltekék közötti gyorsabb átváltáshoz, a gyors idegpályák kialakításához, a gondolkodás gyorsaságának fejlesztéséhez. A gyermekünk életkorának és adottságainak megfelelő sportág kiválasztásával sokat tehetünk azért, hogy pici gyerek korától megszerettessük vele a mozgást, helyes mozgáskoordináció alakuljon ki, mentálisan is fejlődjön, valamint ezáltal az iskolában is jobb eredményt érjen el. Anyukák, Apukák, itt az ideje nézelődni és sportágat választani gyerkőcünknek a sulikezdésre!

A matek még soha nem volt ilyen izgi! Mutassuk meg gyermekeinknek is!

Gondolkoztatok már azon, hogyan képesek a repülőgépek a levegőben maradni, miközben minden más tárgy a gravitáció miatt lezuhan? Tudjátok, hogy miért vannak kis gödröcskék a golflabdán? Szerintetek mennyi idő lenne körbeautózni a Földet? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásához bizony szükségünk van a matematikára, ami sok gyermeknek nem a kedvence. A következő cikkben szeretnénk Nektek megmutatni, mennyi területe van az életnek, ami a matematika segítsége nélkül nem működne, illetve ajánlunk is olyan ismeretterjesztő, játékos műsort a Da Vinci Learningen, amivel szinte biztos a siker, a gyermek pedig ezután csillogó szemekkel ostromolni fog majd minket az: „Anya/Apa, Te ezt tudtad?” kezdetű kérdésekkel.

Lehet, hogy néhány éven belül már ujjlenyomattal fizetünk. Ezt tudtátok?

Francis Galton kimutatta, hogy az ujjlenyomat jellegzetes mintázata minden személynél ugyanaz marad egész élete során. Azóta az ujjlenyomat-azonosítás a személyazonosság megállapításának legfontosabb eszköze lett mind a büntetés-végrehajtásban, mind a különböző biztonsági beléptető rendszerekben. Sok esetben nem is gondolunk bele, hogy ha megfogunk egy poharat, megérintünk egy ablakot vagy akár egy kilincset, az ott hagyott ujjlenyomatból egész személyiségünk megállapítható. Már nem csak a filmek teszik lehetővé számunkra az ujjlenyomat-olvasó készülék megismerését, hiszen az a hétköznapok valóságává vált. Ujjlenyomatot tartalmazó e-személyi és e-útlevél, az okoseszközeink kioldása PIN-kód helyett ujjlenyomat-olvasóval vagy éppen készpénzfelvétel, illetve bankkártyás fizetés biometrikus azonosítással. Ez már nem csak a jövő, hanem nagyon is a hétköznapok része.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Augusztus 2017
H K Sz Cs P Szo V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3