Romlottak a tanulók mutatói az alapkészségek terén

Az alapkészségek hiányosságait, a szegregációt és a korai iskolaelhagyást kifogásolta, emellett a diplomások arányának növelését is fejlesztendő területként jelölte meg az Európai Bizottság Magyarországról szóló országjelentésének oktatás- és szakképzés-politikai fejezete. A jelentésből kiderült, hogy romlottak a tanulók mutatói az alapkészségek terén, és egybeesés van a PISA-felmérés és az országos kompetenciafelmérés eredményei között.



 

 

Zupkó Gábor, az Európai Bizottság magyarországi képviseletének vezetője a jelentés március 8-ai budapesti ismertetése előtt azt mondta, szakmai, tárgyilagos, kiegyensúlyozott jelentés született, és úgy vélte, a dokumentum párbeszédet kell, hogy indítson a kormányzat, a különböző társadalmi,  ágazati szervezetek és a bizottság között. 

 

Sok az alacsony szinten teljesítő tanuló, arányuk nagyobb az alacsony társadalmi-gazdasági hátterű diákok körében. A jó társadalmi-gazdasági hátterűek felső negyedébe eső tanulók kevesebb mint 10 százaléka teljesít alacsonyan, viszont a rosszabb helyzetben lévők 50 százaléka.

 

Az eseményen elhangzott, hogy a nagy különbséghez hozzájárul a szabad iskolaválasztás. A tehetősebb szülők olyan iskolákba küldik a gyermeküket, amelyekről lehet tudni, hogy jól teljesítenek, az iskolák közötti különbség pedig később meghatározza a tanuló teljesítményét.

 

A jelentésben megállapították, hogy a hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók egyre inkább elkülönült oktatásban részesülnek az alapfokú képzésben. Megemlítették, hogy a szegregáció különösen érinti a roma tanulókat, hiszen a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók mintegy fele roma, és ők jobban ki vannak téve a szegénység, a mélyszegénység veszélyének.

 

A végzettség nélküli korai iskolaelhagyást tekintve a jelentés azt tartalmazza, hogy az európai uniós országokban az elmúlt években csökkent ez az arány, míg Magyarországon stagnált. Az adatokból kiderült, nemcsak az EU-átlaghoz, hanem a régió országaihoz képest is elmaradásban van Magyarország. Elhangzott: azokban az országokban, ahol hatékonyan tudták emelni az oktatás minőségét, kisebb a korai iskolaelhagyás mértéke.

 

Rendszerszinten megfigyelhető, hogy azok a példák sikeresek, amikor a korai iskolaelhagyás ellen az intézmény(ek)en belül és kívül is széles az összefogás. A korai differenciálódás szintén hozzájárul az idő előtti iskolaelhagyáshoz, hiszen az „akadémiai és szakképzési utak” nagyon korán szétválnak, és a tanulók (a családjukkal) még az előtt kényszerülnek döntésre, hogy elsajátítanák a szükséges kulturális, szociális készségeket.

 

 

Segíthet a kötelező óvoda

 

Az országjelentés szerint a hátránykompenzáció és a szegregáció leküzdésében tett fontos lépés volt a hároméves kortól kötelezően bevezetendő óvodai ellátás. Ha ehhez megvan a kellő infrastrukturális feltétel és az óvodapedagógusok képzése, akkor ez kompenzálhatja a lemaradást – hangzott el. Szintén a folyamatot erősítik a különböző felzárkóztató és ösztöndíjprogramok a hátrányos és roma tanulók számára. Ezek akkor tudnak sikeresek lenni, ha az alap- és középfokú oktatás minősége is javul, továbbá a deszegregáció felé visz az iskolai körzetek kiigazítása is.

 

A korai iskolaelhagyás területét érintve megállapították, hogy a bevezetett pedagógusminősítés és a tanfelügyeleti rendszer segíthet ezt a hátrányt leküzdeni, továbbá a pedagógiai oktatási központok is segíthetnek az iskoláknak szaktanácsadással és a továbbképzési igények felmérésével.

 

A jelentés szerint a felsőoktatásban a diplomások arányának növelését segítheti a bevezetett duális képzés, illetve annak kiterjesztése. A szakképzést említve kitértek arra, hogy a magasan képzettek 3 százaléka, az alacsonyabb végzettségűek 18 százaléka munkanélküli. Az adatokból kitűnik az is, hogy hiány van a magasan képzett munkavállalókból Magyarországon. Az egész életen át tartó tanulásban is messze el vagyunk maradva az uniós átlagtól, ez a mutató Magyarországon az egyik legalacsonyabb, 3,2 százalék, míg az uniós átlag 10,7 százalék.

 

A szakképzésben részt vevő középiskolások aránya is alacsony, ezt növelheti a kormány által bevezetett duális képzés javítása vagy a 3+2 éves szakképzés bevezetése.

 

Az országjelentés kitér a tanulószerződésekre és a gyakorlati képzésre is, ezen területen a résztvevők száma nőtt, azonban a vállalati hajlandóság lassabban erősödik. Hiányoznak a jól képzett munkaadók, nincs elég gyakornoki hely vagy a felkínált helyek nem igazodnak az adott igényekhez.

 

 

(Forrás: MTI)

Felsőoktatásról mindenkinek: országjáró túra felvételizőknek

Nehéz döntés előtt állnak a végzős diákok, február 15-ig nyújthatják be ugyanis jelentkezésüket az egyetemekre és a főiskolákra. Éppen ezért a következő napokban országjáró túrára indul a továbbtanuló diákokat segítő alternatív felvételi tájékoztató, a #felvételi 2017 – felsőoktatásról mindenkinek című kiadvány.

BME Szenátusa: egység, integritás és közös fellépés a GTK megtartásáért

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Szenátusa 2016. december 19-ei ülésén egyértelmű állást foglalt a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK) megtartása mellett, intézkedési tervet fogadott el és fenntartói támogatást kér az egyetem integritásának megőrzéséhez – közölte a BME az Edurpess.hu-val.

Mintegy 193 milliárdot fordítanak kollégiumfejlesztésekre

Mintegy 193 milliárd forintot fordítanak a következő években, 2023-ig kollégiumi fejlesztésekre, amelyek során új kollégiumokat is létesítenek – jelentette be az emberi erőforrások minisztere december 12-én. Balog Zoltán budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, a kormány által elfogadott országos felsőoktatási kollégiumfejlesztési stratégia 123 kollégiumot és összesen 37 467 helyet érint.

Palkovics: vonzóbb lett a pedagógusi pálya

Az elmúlt években növekedett a tanárképzésbe jelentkezett és felvett hallgatók száma – mondta az oktatásért felelős államtitkár december 14-én reggel a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. Palkovics László szerint ez többek között annak is köszönhető, hogy számos támogatást, ösztöndíjat adtak.

Aktualitások az oktatásban

Várhatóan januárban tárgyal a köznevelési kerekasztal a PISA-felmérés eredményeiről – mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár december 13-ai budapesti sajtótájékoztatóján. Az államtitkár jelezte: jövőre folytatódik a pedagógusok béremelése, amivel 2017-re összességében 50 százalékos növekményt érnek el.

Több mint 100 iskolával gyarapodott az ökoiskolák száma

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) 2016-ban is kiírta az Ökoiskola és az Örökös Ökoiskola címpályázatokat, amelyre környezettudatos intézmények pályázhattak. Az ünnepélyes oklevélátadót 2016. december 10-én a budapesti Móricz Zsigmond Gimnáziumban rendezte meg az OFI.

Több informatikust képeznek

Rövid idő alatt 13 egyetem jelezte, hogy részt venne a januárban induló kormányzati programban, amelynek célja az informatikai végzettségűek számának növelése az oktatási intézmények és az informatikai vállalkozások együttműködésén keresztül – mondta Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM)infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára december 14-én az M1 aktuális csatornán.

Megállapodás a Dél-afrikai Köztársasággal

Magyar–dél-afrikai kétoldalú oktatási együttműködési megállapodást kötött Pretoriában Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára, és december 9-én Fokvárosban részt vett egy családügyi világkonferencián, amelyen hivatalosan bejelentették, hogy Magyarország rendezheti jövőre a Családok Világkongresszusát. Ezekről az államtitkár telefonon számolt be az MTI-nek.

Új munkavállalói képességekre van szükség

Túlzóak azok a félelmek, amelyek szerint a digitalizáció, valamint a robotika elterjedése kiváltja az emberi munkát, a tapasztalatok ugyanis világszerte azt mutatják, hogy a digitális átalakulás csupán másfajta munkavégzési lehetőséget teremt, új munkavállalói képességek elsajátítását teszi szükségességé – hangsúlyozta Deutsch Tamás, a Digitális jólét program miniszterelnöki biztosa december 8-án a Digitális oktatási napok című konferencián, Budapesten.

Elkezdődött a konduktív pedagógia 9. világkongresszusa

Megkezdődött  a konduktív pedagógia szakembereinek, szakmai szervezeteinek, valamint a rokon szakmákban dolgozó specialisták világtalálkozója Budapesten. A nemzetközi rendezvénynek már másodszor ad otthont a magyar főváros a Pető András Főiskola, a Nemzetközi Pető Társaság és a Pető András Alapítvány szervezésében.

Szakképzést támogató projekt indult

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakképzést támogató projektet indított a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentésére – közölte a projekt kedvezményezettje december 9-én az MTI-vel.

A szakképzésé a főszerep

A cégek 40 százaléka küzd az Európai Unióban a szakképzett munkaerő hiányával, és egyre erősebb a felismerés, hogy többet kell befektetni az oktatásba, korszerűsíteni kell az oktatás szerkezetét és tartalmát – mondta Navracsics Tibor, az Európai Bizottság (EB) oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportügyért felelős tagja december 5-én az Európai szakképzési hét rendezvénysorozat budapesti nyitóeseményén.

Alakítsd Te a történelmet!

A diákok január 22-ig regisztrálhatnak az Országos Középiskolai Problémamegoldó Versenyre (OKPV). A 2017 első negyedévében megrendezendő, történelmi témákat feldolgozó stratégiai versenyt már negyedik alkalommal szervezi meg a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Case Solvers csapata.

Erzsébet-karácsony az Operaházban

A diótörő című mesebalettot tekinthették meg az Operaházban december 9-én az első Erzsébet-karácsony résztvevői, az Erzsébet Táborokban megfordult gyerekek közül ezerkétszáz, az ország különböző járásaiból érkezett, 8-14 év közötti iskolás.

Reformáció kortárs szemmel

REFORMÁCIÓ – Kortárs szemmel címmel kreatív pályázatot hirdet a Reformáció Emlékbizottság, ahol a pályázók friss vizuális eszközökkel újragondolhatják a reformáció egy kiemelkedő eseményét, jelképét vagy alakját.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Január 2017
H K Sz Cs P Szo V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5