Romlottak a tanulók mutatói az alapkészségek terén

Az alapkészségek hiányosságait, a szegregációt és a korai iskolaelhagyást kifogásolta, emellett a diplomások arányának növelését is fejlesztendő területként jelölte meg az Európai Bizottság Magyarországról szóló országjelentésének oktatás- és szakképzés-politikai fejezete. A jelentésből kiderült, hogy romlottak a tanulók mutatói az alapkészségek terén, és egybeesés van a PISA-felmérés és az országos kompetenciafelmérés eredményei között.



 

 

Zupkó Gábor, az Európai Bizottság magyarországi képviseletének vezetője a jelentés március 8-ai budapesti ismertetése előtt azt mondta, szakmai, tárgyilagos, kiegyensúlyozott jelentés született, és úgy vélte, a dokumentum párbeszédet kell, hogy indítson a kormányzat, a különböző társadalmi,  ágazati szervezetek és a bizottság között. 

 

Sok az alacsony szinten teljesítő tanuló, arányuk nagyobb az alacsony társadalmi-gazdasági hátterű diákok körében. A jó társadalmi-gazdasági hátterűek felső negyedébe eső tanulók kevesebb mint 10 százaléka teljesít alacsonyan, viszont a rosszabb helyzetben lévők 50 százaléka.

 

Az eseményen elhangzott, hogy a nagy különbséghez hozzájárul a szabad iskolaválasztás. A tehetősebb szülők olyan iskolákba küldik a gyermeküket, amelyekről lehet tudni, hogy jól teljesítenek, az iskolák közötti különbség pedig később meghatározza a tanuló teljesítményét.

 

A jelentésben megállapították, hogy a hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók egyre inkább elkülönült oktatásban részesülnek az alapfokú képzésben. Megemlítették, hogy a szegregáció különösen érinti a roma tanulókat, hiszen a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók mintegy fele roma, és ők jobban ki vannak téve a szegénység, a mélyszegénység veszélyének.

 

A végzettség nélküli korai iskolaelhagyást tekintve a jelentés azt tartalmazza, hogy az európai uniós országokban az elmúlt években csökkent ez az arány, míg Magyarországon stagnált. Az adatokból kiderült, nemcsak az EU-átlaghoz, hanem a régió országaihoz képest is elmaradásban van Magyarország. Elhangzott: azokban az országokban, ahol hatékonyan tudták emelni az oktatás minőségét, kisebb a korai iskolaelhagyás mértéke.

 

Rendszerszinten megfigyelhető, hogy azok a példák sikeresek, amikor a korai iskolaelhagyás ellen az intézmény(ek)en belül és kívül is széles az összefogás. A korai differenciálódás szintén hozzájárul az idő előtti iskolaelhagyáshoz, hiszen az „akadémiai és szakképzési utak” nagyon korán szétválnak, és a tanulók (a családjukkal) még az előtt kényszerülnek döntésre, hogy elsajátítanák a szükséges kulturális, szociális készségeket.

 

 

Segíthet a kötelező óvoda

 

Az országjelentés szerint a hátránykompenzáció és a szegregáció leküzdésében tett fontos lépés volt a hároméves kortól kötelezően bevezetendő óvodai ellátás. Ha ehhez megvan a kellő infrastrukturális feltétel és az óvodapedagógusok képzése, akkor ez kompenzálhatja a lemaradást – hangzott el. Szintén a folyamatot erősítik a különböző felzárkóztató és ösztöndíjprogramok a hátrányos és roma tanulók számára. Ezek akkor tudnak sikeresek lenni, ha az alap- és középfokú oktatás minősége is javul, továbbá a deszegregáció felé visz az iskolai körzetek kiigazítása is.

 

A korai iskolaelhagyás területét érintve megállapították, hogy a bevezetett pedagógusminősítés és a tanfelügyeleti rendszer segíthet ezt a hátrányt leküzdeni, továbbá a pedagógiai oktatási központok is segíthetnek az iskoláknak szaktanácsadással és a továbbképzési igények felmérésével.

 

A jelentés szerint a felsőoktatásban a diplomások arányának növelését segítheti a bevezetett duális képzés, illetve annak kiterjesztése. A szakképzést említve kitértek arra, hogy a magasan képzettek 3 százaléka, az alacsonyabb végzettségűek 18 százaléka munkanélküli. Az adatokból kitűnik az is, hogy hiány van a magasan képzett munkavállalókból Magyarországon. Az egész életen át tartó tanulásban is messze el vagyunk maradva az uniós átlagtól, ez a mutató Magyarországon az egyik legalacsonyabb, 3,2 százalék, míg az uniós átlag 10,7 százalék.

 

A szakképzésben részt vevő középiskolások aránya is alacsony, ezt növelheti a kormány által bevezetett duális képzés javítása vagy a 3+2 éves szakképzés bevezetése.

 

Az országjelentés kitér a tanulószerződésekre és a gyakorlati képzésre is, ezen területen a résztvevők száma nőtt, azonban a vállalati hajlandóság lassabban erősödik. Hiányoznak a jól képzett munkaadók, nincs elég gyakornoki hely vagy a felkínált helyek nem igazodnak az adott igényekhez.

 

 

(Forrás: MTI)

Hiányképzések indítása

A 25. tanévét kezdte meg a Szent István Egyetem kihelyezett képzése Csíkszeredában, 2016. szeptember 23-án. Az ünnepélyes tanévnyitón részt vett Jakab István, a Magyar Országgyűlés alelnöke, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Országos Szövetségének elnöke, Dr. Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, Dr. Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, Borboly Csaba, Hargita Megye Tanácsának elnöke és Dr. Dávid László, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem rektora.

A Visegrádi Egyetemi Szövetség jubileumi közgyűlése

Idén szeptember 18-20. között rendezték meg a Szlovák Agrártudományi Egyetem kezdeményezésére az öt évvel ezelőtt alakult Visegrádi Egyetemi Szövetség jubileumi közgyűlését a Szent István Egyetemen (SZIE).

Díjazza legjobbjait az ELTE

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) csaknem száz kiemelkedő oktató-kutatója egy éven keresztül részesül rektori kiválósági különdíjban – közölte a felsőoktatási intézmény szeptember 21-én az MTI-vel.

Összeült a köznevelési kerekasztal

Az oktatási kormányzat támogatja a Nemzeti Pedagógus Kar javaslatát azon hét évvel a nyugdíj előtt álló pedagógusok minősítéséről és átsorolásáról, akik nem töltöttek fel portfóliót a legutóbbi eljárás során.

Milliárdok a Tanoda-program folytatására

A Népszabadság szeptember 24-én megjelent cikkének állításával ellentétben a kormány 5,3 milliárd forinttal támogatja a Tanoda program folytatását, amelynek keretében, több mint 170 helyszínen folytatódnak az iskolaidő utáni többletfoglalkoztatások a hátrányos helyzetű gyermekeknek.

Értesítik az önkormányzatokat az iskolák átvételéről

Jövő héten levélben tájékoztatják az önkormányzatokat az intézmények működtetésének átvételi menetrendjéről – mondta az oktatásért felelős államtitkár szeptember 20-án egy budapesti háttérbeszélgetésen. Palkovics László közölte: erre a célra 50-55 milliárd forint áll rendelkezésre, de ha ez nem lesz elegendő, kiegészíti a költségvetés.

Novák: elindult a TehetségKapu portál

A tehetségek felismerését és kiválasztását segíti a www.tehetsegkapu.hu oldal, amelyet szeptember 28-án mutattak be Budapesten. Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára a TehetségKapu portál indulása alkalmából tartott sajtótájékoztatón kiemelte: a tehetség gondozása közös ügy.

Nem a győzelem a fontos a vitában

A cseh Khoi Nguyen nyerte a Vitázik a világ ifjúsága X. nemzetközi döntőjét. A német nyelvű retorika-vetélkedő négy legjobb ifjú vitázója ütköztette nézeteit szeptember 23-án a döntőben arról, hogy „Ki kell-e zárni államilag szervezett doppingolás esetén az adott országot a nemzetközi versenyekből?“ A cseh Khoi Nguyen lett a nemzetközi győztes, a litván Eglė Karpauskaitė pedig második helyezést ért el.

Továbbra is vonzó a diploma

A középiskolás diákok szülei szeretnék, hogy gyermekük továbbtanuljon egy felsőoktatási intézményben, átlagosan 10-ből hét megkérdezett támogatná mindezt, de a szülők fele egyelőre nem tudja, miből fogja fedezni a költségeket – derült ki a Provident Pénzügyi Zrt. több mint 1000 – elsősorban általános és középiskolás gyermekkel rendelkező – ügyfele körében végzett kutatásból.

Digitális technika kréta és szivacs helyett

A digitális oktatási stratégia kialakítását segítő, a magyar oktatási intézményekben alkalmazott információs és kommunikációs technológia pedagógiai felhasználásáról készült országos felmérésről számoltak be szeptember 28-án Budapesten, sajtótájékoztatón.

Több mint ötmilliárd a Tanoda program folytatására

Több mint ötmilliárd forintot fordít a kormány a Tanoda program folytatására, amely képzett szakemberek segítségével hátrányos helyzetű gyerekeknek nyújt iskolaidő utáni többletfoglalkozást – jelentette be Czibere Károly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára szeptember 21-én.

Oktatás is lesz az új csatornán

A közmédia új televíziós csatornája, az M5 szeptember 18-án reggel hét órakor kezdi meg adását – közölte az MTI-nek nyilatkozva Dér Ágnes, az oktatási és kulturális témákkal foglalkozó adó csatornaigazgatója. Hangsúlyozta: a közszolgálati televíziók sorából régóta hiányzott a magyar, illetve az európai kultúrát zászlajára tűző, egyben ismeretterjesztéssel és oktatással foglalkozó televíziós csatorna.

Kutatók éjszakája a Szent István Egyetemen

A Szent István Egyetem az eddiginél is sokszínűbb programmal csatlakozik az Európai Unió egyik legnagyobb tudománynépszerűsítő programjához, a Kutatók Éjszakája idei rendezvénysorozatához, melynek célja a tudományos életpálya népszerűsítése minél fiatalabbak számára. Így szeptember 30-án 14.00-24.00 óra között rengeteg érdekes – ingyenes! – program, máskor nem látogatható helyszín várja a látogatókat.

Kinyitnak a múzeumok Miskolcon

Harmadik állomásához közeledik a Mozaik Múzeumtúra országjáró roadshow-ja, így szeptember 30-án, Miskolcon várják a látogatókat a Herman Ottó Múzeum kiállítóhelyei. A nap folyamán 9 helyszínen 10 ingyenes programon vehetnek részt az érdeklődők betekintve a múzeumok színes, interaktív világába.

Múzeumi séták Székesfehérváron

Az újratervezett Mozaik Múzeumtúra idei egyik újítása az országjáró roadshow, melynek első sikeres rendezvénye után, szeptember 23-án Székesfehérvárra érkezik a túra. A Szent István Király Múzeum intézményeiben, kilenc helyszínen várják az ingyenes programok egész nap az érdeklődőket tárlatvezetésekkel, játékokkal és vasútépítéssel.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Szeptember 2016
H K Sz Cs P Szo V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2