Míg ülésezik a kerekasztal, a tanárok sztrájkra készülnek

Ismét összeül a Köznevelési Kerekasztal február 23-án a fővárosban, a tanácskozás várhatóan több új résztvevővel bővül, ugyanakkor a pedagógus-szakszervezetek biztosan nem lesznek jelen. Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke nem lát más megoldást, mint a sztrájkot.

 

 

 

 

A PDSZ a továbbiakban nem vesz részt a kormány által szervezett köznevelési kerekasztal tárgyalásain – közölte Mendrey László, a szervezet elnöke február 22-én Budapesten. A PDSZ XII., tisztújító kongresszusa után megtartott sajtótájékoztatón a szervezet újraválasztott elnöke hangsúlyozta: a PDSZ nem tartja legitimnek a köznevelési kerekasztalt, mivel annak munkájában túlnyomó többségben kormánytól függő, kormány közeli szervezetek vesznek részt. Hozzátette: a PDSZ nem kíván „díszellenzékként” jelen lenni a tárgyalásokon.

 

Mendrey László szólt arról is, nem lát más megoldást arra, hogy a kormány „észhez térjen”, mint a sztrájkot. A hatékony sztrájk érdekében szükséges legalább a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a PDSZ együttműködése, ezért a kongresszus ismételten megfogalmazott egy felhívást, hogy „nyissák össze a PSZ, illetve a PDSZ sztrájkbizottságát”, továbbá azt kérik a PSZ-től, mondja fel a 2013. évi sztrájkbizottsági megállapodást és az abban foglalt moratóriumot, amely szerint ameddig tárgyalnak a kormánnyal, addig nem hirdetnek sztrájkot.
 

„Nem akarunk mindenáron sztrájkolni, de azt látjuk, hogy a kormányzat szkanderezik: megoszt, megfélemlít, erőt gyakorol, fenyeget, vagyis igen széles repertoárt használ, de csak nagyon halvány esélyt látunk arra, hogy ténylegesen tárgyalni akar” – fogalmazott a PDSZ elnöke. Hozzátette: ha a PSZ nem mondja fel a moratóriumot, akkor a PDSZ kénytelen lesz önálló lépéseket tenni – mondta.

 

Mendrey László kitért arra is, hogy a PDSZ „teljes erővel” és minden szakértelmével részt vesz a civil közoktatási platform munkájában. Céljuk, hogy olyan új törvényt hozzanak létre, amely valóban a közoktatására és nevelésére irányul, mert „a mostani, köznevelésinek nevezett jogszabály súlyos válságot okozott”, amely nehezen lesz visszafordítható. A legsürgősebb, kármentő lépéseknek a tankönyvpiac felszabadítását, a pedagógusok és diákok munkaterhelésének jelentős csökkentését tekintik.

 

A PDSZ felszólítja a kormányt, hogy vonja vissza azt a kormányhatározatot, amely kötelezi a munkáltatót az öregségi nyugdíjkorhatárt elért közalkalmazottak jogviszonyának megszüntetésére, és amely az így elküldött közalkalmazottak álláshelyeire létszámstopot rendel el. Kérik továbbá, hogy a középfokú szakképzési rendszerben tervezett minden változtatást függesszen fel a kormány, valamint gondoskodjon a változásokat megelőző szakmai előkészítésről és a nyílt szakmai vitáról.

 

 

 

 

A szakszervezet kongresszusa – ismertette Mendrey László – felszólítja a kormányt arra is, hogy fejezze be a megosztó kommunikációt, mert nem tartják sem etikusnak, sem igaznak a vádakat, amelyek szerint a pedagógusok a bérükért demonstrálnak.

 

 

Palkovics László: szakmai ügyet tüntetésen nehéz rendezni

Az oktatási államtitkár sajnálja, hogy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) ezentúl nem vesz részt a Köznevelési Kerekasztal munkájában. Palkovics László február 22-én az MTI-nek azt mondta: szakmai ügyeket utcán, tüntetésen nehéz rendezni.

 

Palkovics László kiemelte: a Köznevelési Kerekasztal a gyermekek jövőjét határozza meg, és azért is meglepő Mendrey László nyilatkozata, mert a kerekasztal alakuló ülésén még részt vett. Az érdekvédő utána pozitívan nyilatkozott az azon történtekről, kiemelve, hogy nem volt tabutéma. Hozzátette: ha a PDSZ úgy gondolja, hogy nem kíván a kormánnyal tárgyalni szakmai ügyekről, akkor nem tudja, milyen fórumon fognak majd egyeztetni. Bármilyen szakmai ügyet, ami bármilyen területről felmerül, az utcán, tüntetésen nehéz rendezni – mondta az államtitkár, aki szerint a PDSZ nem megoldani kívánja a problémákat, „hanem valami mást akar”.

 

Palkovics László kiemelte: nem érti a PDSZ sztrájkról megfogalmazott álláspontját sem, az elmúlt két hét során nagy munka zajlott, és ahhoz képest, amikor az érdekvédő pozitívumokról beszélt, csak előrelépés történt. Ha mást tapasztalnak, akkor arról is beszélni kellene – jegyezte meg az államtitkár.

 

Jelezte: a február 23-ai kerekasztalon jelen lesz az OECD-szakértője, meghívták az antiszegregációs kerekasztal képviselőjét, a katolikus egyház képviselőjét, a megyei városok szövetségének, az óvodapedagógusoknak a delegáltját, valamint az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét is.

 

 

(Forrás és fotó: MTI)

Siker és elkötelezettség

A Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kara (SZIE GTK) 22 alap és mesterképzési szakkal, Kiválósági Díjjal, 2 doktori iskolával és több mint 4 ezer hallgatóval rendelkezik. Az elmúlt tanév tapasztalatairól Dr. Káposzta József, a kar dékánja mesélt.

Új rektor az Óbudai Egyetemen

Balog Zoltán az emberi erőforrások minisztere javaslatára Áder János, Magyarország köztársasági elnöke, 2016. július 15-ei hatállyal az Óbudai Egyetem rektori feladatainak ellátására Prof. Dr. Réger Mihályt bízta meg, aki az elkövetkezendő 3 évben tölti be a tisztséget. A megbízólevelet Áder János államfő ünnepélyes keretek között június 29-én adta át a Sándor-palotában. 

Rektori kinevezéseket adott át Áder János

Három fővárosi egyetemet is új rektor irányít a jövőben. Az új vezetők kinevezési dokumentumait június 29-én adta át Áder János köztársasági elnök a Sándor Palotában.

Tornaterem, uszoda is épül – segítik az oktatást

A kormányzat célja, hogy az iskolák biztonságos működtetése mellett biztosítsa azok folyamatos korszerűsítését is – jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára június 30-án a halimbai általános iskola felújításának megkezdése alkalmából rendezett ünnepségen. Rétvári Bence közölte, a kormány elsődleges célja a kis iskolák megmentése volt, most pedig megkezdődik az intézmények korszerűsítése.

A munkahelyi bölcsődéket támogatja a kormány

A munkahelyi bölcsődék működtetését jövőre egymilliárd forinttal támogatja a kormány. Ez azt jelenti, hogy az ilyen bölcsődéket fenntartó cégek az e célú működtetési költségeiket leírhatják a társasági adóalapjukból – közölte Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár június 23-án Budapesten, amikor együttműködési megállapodást kötött a Magyar Bölcsődék Egyesületével (MBE).

Hasznos volt iskolalátogatáshoz kötni a családi pótlékot

Magyarországon minden gyermek köteles az intézményes nevelés-oktatásban részt venni, tankötelezettségét teljesíteni. A gyermek szülője jogosult és köteles arra, hogy gyermekét családban gondozza, nevelje és a gyermeke testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges feltételeket, így az oktatáshoz való hozzájárulást is biztosítsa. A 2010/2011-es tanévtől a családi pótléknak az iskoláskorú gyermekekre tekintettel nyújtott eleme, az iskoláztatási támogatás a gyermek rendszeres iskolába járásának feltételével folyósítható.

Követni kell a munkaerőpiaci igényeket

A Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) új rektora, Heidrich Balázs nem feltétlenül a hallgatói létszámot szeretné növelni, inkább a munkaerőpiaci igényeket rugalmasan követni, különös tekintettel a kis- és középvállalkozásokra, valamint a családi vállalkozásokra.

Egyetemek nélkül nincs gazdasági fejlődés

Az egyetemeknek a gazdasági fejlődésben betöltött nélkülözhetetlen szerepére hívták fel a figyelmet az előadók június 29-én a Debreceni Egyetemen (DE) tartott Tudásközpontok és a gazdaság című konferencián. A hazai gazdaságnak 2020-ra 18,3 százalékkal több felsőfokú végzettségű szakemberre lesz szüksége, mint 2010-ben volt, miközben 5,9 százalékkal csökken a középfokú, 15,5 százalékkal az alapfokú végzettséggel rendelkezők iránti igény – ismertette Szigeti Ádám, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) főosztályvezetője.

Együttműködik a Közös Kutatóközpont és a CEU

Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) és a Közép-európai Egyetem (CEU) szándéknyilatkozatot írt alá, amely lefekteti a mindkét intézményt érintő tudományterületekre vonatkozó együttműködés alapjait.

Székelyföldi egyházi iskolákat támogatnak

A partiumi és gyimesi csángó oktatási intézményekben beindított sikeres programok után most három székelyföldi egyházi iskola felújításához járul hozzá a magyar kormány – jelentette be Székelyudvarhelyen Soltész Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára.

Napirenden a pedagógus-továbbképzés megújítása

A pedagógus-továbbképzés megújításáról, a vezető szaktanácsadói rendszer kialakításáról volt szó a többi között a Köznevelési Kerekasztal június 28-án Budapesten tartott tizedik ülésén. Puszter Bernadett, a köznevelés-irányítási munkacsoport vezetője az ülés után tartott sajtótájékoztatón elmondta: a pedagógusok körében erőteljes az igény a továbbképzésekre, amelyek száma várhatóan nőni fog.

Javítani kell a szakképzést

Óriási a verseny a diákokért, és az oktatási intézmények egy része a minél több tanuló megszerzésének egyik eszközeként a színvonal csökkentését választja – derült ki Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnökének beszédéből, aki hangsúlyozta: a magyar gazdaságnak több szakmunkásra, technikusra van szüksége. Parragh László szerint a szakképzés javítására megoldás lehet a szakgimnáziumok erősítése, a duális képzés elterjesztése, a kompetenciamérés és a tudásszint-ellenőrzés kialakítása, a digitális tudás tananyagba emelése.

A BME legjobb tanárai tanítják a kicsiket

Idén újra elindult a BME Gyerekegyetem, két turnusban csaknem 700 gyermek hallgat előadásokat és vesz részt kiscsoportos foglalkozásokon. Mennyi idő alatt árasztaná el Budapestet egy nagy árvíz? Mikor várható ilyen? Miért sós a tenger? Mi az a cunami? Miből van a vörösiszap, és miért szakadt át a gát Kolontáron? – záporoztak a kérdések Józsa János felé a gyerekegyetem nyitónapján, amelynek első előadásán a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) rektora a víz erejéről beszélt.

A diákok mondhatják el véleményüket

Az Országos Diákparlament 2014 után 2017 februárjában ismét Székesfehérváron ülésezik – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős helyettes államtitkára június 27-ei sajtótájékoztatóján a Fejér megyei városban. Sipos Imre elmondta, hogy a köznevelési rendszerben megvannak azok a fórumok, amelyeken a középiskolás diákság elmondhatja véleményét. Példaként említette, hogy sok iskolában kiváló diákönkormányzatok, több településen diáktanácsok működnek.

Mivel játszottak szüleink, nagyszüleink?

Magyarország 1990 előtti emblematikus polgári játékait, többek között babákat, autókat, építőkockákat, társasjátékokat, miniatűr babaházakat, valamint a játékgyártás történetét mutatja be az a kiállítás, amely Játék a városban címmel június 22-től látható az Óbudai Múzeumban Budapesten.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Július 2016
H K Sz Cs P Szo V
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31