Míg ülésezik a kerekasztal, a tanárok sztrájkra készülnek

Ismét összeül a Köznevelési Kerekasztal február 23-án a fővárosban, a tanácskozás várhatóan több új résztvevővel bővül, ugyanakkor a pedagógus-szakszervezetek biztosan nem lesznek jelen. Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke nem lát más megoldást, mint a sztrájkot.

 

 

 

 

A PDSZ a továbbiakban nem vesz részt a kormány által szervezett köznevelési kerekasztal tárgyalásain – közölte Mendrey László, a szervezet elnöke február 22-én Budapesten. A PDSZ XII., tisztújító kongresszusa után megtartott sajtótájékoztatón a szervezet újraválasztott elnöke hangsúlyozta: a PDSZ nem tartja legitimnek a köznevelési kerekasztalt, mivel annak munkájában túlnyomó többségben kormánytól függő, kormány közeli szervezetek vesznek részt. Hozzátette: a PDSZ nem kíván „díszellenzékként” jelen lenni a tárgyalásokon.

 

Mendrey László szólt arról is, nem lát más megoldást arra, hogy a kormány „észhez térjen”, mint a sztrájkot. A hatékony sztrájk érdekében szükséges legalább a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a PDSZ együttműködése, ezért a kongresszus ismételten megfogalmazott egy felhívást, hogy „nyissák össze a PSZ, illetve a PDSZ sztrájkbizottságát”, továbbá azt kérik a PSZ-től, mondja fel a 2013. évi sztrájkbizottsági megállapodást és az abban foglalt moratóriumot, amely szerint ameddig tárgyalnak a kormánnyal, addig nem hirdetnek sztrájkot.
 

„Nem akarunk mindenáron sztrájkolni, de azt látjuk, hogy a kormányzat szkanderezik: megoszt, megfélemlít, erőt gyakorol, fenyeget, vagyis igen széles repertoárt használ, de csak nagyon halvány esélyt látunk arra, hogy ténylegesen tárgyalni akar” – fogalmazott a PDSZ elnöke. Hozzátette: ha a PSZ nem mondja fel a moratóriumot, akkor a PDSZ kénytelen lesz önálló lépéseket tenni – mondta.

 

Mendrey László kitért arra is, hogy a PDSZ „teljes erővel” és minden szakértelmével részt vesz a civil közoktatási platform munkájában. Céljuk, hogy olyan új törvényt hozzanak létre, amely valóban a közoktatására és nevelésére irányul, mert „a mostani, köznevelésinek nevezett jogszabály súlyos válságot okozott”, amely nehezen lesz visszafordítható. A legsürgősebb, kármentő lépéseknek a tankönyvpiac felszabadítását, a pedagógusok és diákok munkaterhelésének jelentős csökkentését tekintik.

 

A PDSZ felszólítja a kormányt, hogy vonja vissza azt a kormányhatározatot, amely kötelezi a munkáltatót az öregségi nyugdíjkorhatárt elért közalkalmazottak jogviszonyának megszüntetésére, és amely az így elküldött közalkalmazottak álláshelyeire létszámstopot rendel el. Kérik továbbá, hogy a középfokú szakképzési rendszerben tervezett minden változtatást függesszen fel a kormány, valamint gondoskodjon a változásokat megelőző szakmai előkészítésről és a nyílt szakmai vitáról.

 

 

 

 

A szakszervezet kongresszusa – ismertette Mendrey László – felszólítja a kormányt arra is, hogy fejezze be a megosztó kommunikációt, mert nem tartják sem etikusnak, sem igaznak a vádakat, amelyek szerint a pedagógusok a bérükért demonstrálnak.

 

 

Palkovics László: szakmai ügyet tüntetésen nehéz rendezni

Az oktatási államtitkár sajnálja, hogy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) ezentúl nem vesz részt a Köznevelési Kerekasztal munkájában. Palkovics László február 22-én az MTI-nek azt mondta: szakmai ügyeket utcán, tüntetésen nehéz rendezni.

 

Palkovics László kiemelte: a Köznevelési Kerekasztal a gyermekek jövőjét határozza meg, és azért is meglepő Mendrey László nyilatkozata, mert a kerekasztal alakuló ülésén még részt vett. Az érdekvédő utána pozitívan nyilatkozott az azon történtekről, kiemelve, hogy nem volt tabutéma. Hozzátette: ha a PDSZ úgy gondolja, hogy nem kíván a kormánnyal tárgyalni szakmai ügyekről, akkor nem tudja, milyen fórumon fognak majd egyeztetni. Bármilyen szakmai ügyet, ami bármilyen területről felmerül, az utcán, tüntetésen nehéz rendezni – mondta az államtitkár, aki szerint a PDSZ nem megoldani kívánja a problémákat, „hanem valami mást akar”.

 

Palkovics László kiemelte: nem érti a PDSZ sztrájkról megfogalmazott álláspontját sem, az elmúlt két hét során nagy munka zajlott, és ahhoz képest, amikor az érdekvédő pozitívumokról beszélt, csak előrelépés történt. Ha mást tapasztalnak, akkor arról is beszélni kellene – jegyezte meg az államtitkár.

 

Jelezte: a február 23-ai kerekasztalon jelen lesz az OECD-szakértője, meghívták az antiszegregációs kerekasztal képviselőjét, a katolikus egyház képviselőjét, a megyei városok szövetségének, az óvodapedagógusoknak a delegáltját, valamint az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét is.

 

 

(Forrás és fotó: MTI)

Tésztahidak kötötték össze az országok egyetemeit

Az Óbudai Egyetem május 26-án hatodszor rendezte meg a RECCS Tésztahídépítő Világbajnokságot, amelynek fővédnöke Tarlós István, Budapest főpolgármestere és Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke volt. Az eddigi tizenegy alkalommal született eredmények alapján nem szerénytelenség azt állítani: a RECCS a világ legszínvonalasabb tésztahídépítő versenye.

Több millióra pályázhatnak a BGE hallgatói

Kiemelkedően sok, összesen 113 helyre jelentkezhetnek a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) hallgatói a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Kiválósági Ösztöndíjprogramjának keretében – hozták nyilvánosságra a program bejelentésekor.

Közgazdasági kiválósági ösztöndíjprogramot indít az MNB

Százhatvanmillió forintos közgazdasági kiválósági ösztöndíjprogramot indít a 2016/2017-es tanévben a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a gazdaságtudományi területen tanuló hallgatók közül egy évben több mint ötszázan kaphatnak támogatást – közölték a jegybank május 24-ei, budapesti sajtótájékoztatóján.

Bizonyítottak a tehetségek

Átadták az idei országos középiskolai tanulmányi verseny (OKTV) díjait május 27-én Budapesten. Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár az ünnepségen kiemelte: évről évre nagy érdeklődés kíséri a versenyt, amelyen az idén az angol, a biológia és a matematika volt a legnépszerűbb tárgy, mindhárom olyan terület, amelyeknek a következő évek tehetséggondozásának fókuszába kell kerülniük.

Pedagógusképzés és tartalomfejlesztés a porondon

Négy területre: a pedagógusképzésre, a tartalomfejlesztésre, a fenntartói változásra, valamint az oktatási struktúra és infrastruktúra fejlesztésére koncentrál a Köznevelési Kerekasztal a közeljövőben – mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár május 25-én este Győrben, a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége (KÉSZ), a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület és a Professzorok Batthyány Köre által kidolgozott, Idők jelei című vitaanyagot bemutató konferencián.

Milliárdok jutnak az iskolák állami kezelésbe vételére

Ötvenötmilliárd forinttal nőnek a költségvetés kiadásai, hogy jövőre minden közoktatási intézmény állami fenntartásba, kezelésbe kerül, de ha további forrásokra lesz szükség, a kormány azt is biztosítja – mondta el az M1 aktuális csatorna május 24-ei műsorában Palkovics László oktatásért felelős államtitkár.

Komoly dilemmákról vitáztak a diákok

Izgalmas szócsatának lehettünk tanúi május 25-én a német nyelvű vitavetélkedő magyarországi döntőjében, melyen a négy legjobb magyarországi vitázó vett részt. „Beleegyezzen-e Magyarország a menekültek éves kvóta szerinti elosztásába, amennyiben az EU átvállalja a költségeket?” A négy legjobb magyar vitázónak erre a kérdésre 24 perce volt, ennyi idő alatt kellett meggyőzniük álláspontjukról a vitapartnereiket és a zsűrit.

Új fejezet a Szegedi Tudós Akadémia életében

A Nobel-díjas Bert Sakmann már a Szegedi Tudós Akadémia (SZTA) képzési igazgatójaként vett részt a Nobel-díjasok – Tehetséges Diákok Találkozóján Szegeden május 23-án. A világhírű kutató örömmel vállalta a közreműködést a nemzetközi szinten egyedülálló oktatási program kidolgozásában, de ellátogatott a rekordszámú gimnazista részvételével zajló laboratóriumi gyakorlatokra is, majd az SZTA másodéves hallgatóinak tudományos beszámolóit hallgatta meg.

Hogyan szerezzek munkát?

A kitartás és a személyes kapcsolatok számítanak

 

A frissdiplomások többsége álláshirdetésre való jelentkezés vagy személyes ismeretség útján jut be első munkahelyére. A harmadik leggyakoribb módja a munkahelyszerzésnek, amikor a volt hallgatót a korábbi szakmai gyakorlatos helye alkalmazza. A Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) végzős hallgatóinak majdnem fele rendelkezett főállású munkaviszonnyal a diploma megszerzése előtt, az abszolutórium megszerzését követő egy hónapon belül 38 százalék, három hónapon belül pedig 58 százalék talált magának munkát.

Czibere Károly: a kormány a befogadó oktatásban hisz

A kormány az inkluzív, befogadó oktatásban hisz, célja az, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek együtt tanuljanak a nem hátrányos helyzetűekkel – jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára az M1 aktuális csatorna május 25-ei, reggeli műsorában.

Szabályozzák a diákmunkát

Megjelent a Magyar Közlönyben május 20-án a szövetkezetekről szóló törvény módosítása, amely az iskolaszövetkezetek működését és a diákok tanulás melletti jövedelem- és munkatapasztalat-szerzését szabályozza, azonban a diákok és szüleik számára fontos hangsúlyozni, hogy a törvény szeptember első napján lép hatályba, így a nyári diákmunkákat az új szabályozás semmilyen szempontból nem érinti.

Mi vár az iskolákra?

Jelenleg 55 milliárd forintot költenek az önkormányzatok az oktatási intézmények működtetésére – közölte május 20-ai online fogadóóráján Palkovics László, hangsúlyozva: az állam biztosítani fogja a fenntartáshoz és a működtetéshez szükséges forrásokat.

Tésztaépítés mesterfokon

Spagettiből hidat építeni? Játék ez, vagy tényleg komoly? Nos, a válasz egyértelmű: egy erős és szép híd megépítése – függetlenül attól, hogy milyen anyagból készül – komoly mérnöki feladat. Ezért az Óbudai Egyetem „RECCS 2016” névvel 2016. május 26-án tésztahídépítő világbajnokságot rendez.

Digitális tananyagként is elérhető az Ébresztő-óra

Minden elképzelést túlszárnyalt az UNICEF és a Telenor „Ébresztő-óra” nevű programja. A tervezett évi kétezer gyermek helyett ugyanis két év alatt több mint 10 ezer fiatal figyelmét sikerült felhívni alapvető jogaikra. A két szervezet folytatja együttműködését, következő állomásként bárki számára hozzáférhető, digitális változat is készül az Ébresztő-órából.

Taroltak a kísérletek!

Az összes feladat közül a kísérleteket végezték el a legjobb mutatókkal azok a középiskolások, akik részt vettek Magyarország első, teljes mértékben az interneten zajló kémiaversenyén. A nem sokkal az érettségi előtt befejeződött Laborkaland Online elnevezésű vetélkedő érdekes körképet ad a középiskolások kémiához fűződő viszonyáról.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Május 2016
H K Sz Cs P Szo V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5