Módosították a tanfelügyeletet és az önértékelést

Az Oktatási Hivatal közzétette honlapján a miniszteri döntés alapján egyszerűsített és csökkentett adminisztrációt tartalmazó, 2016. évi tanfelügyeletet és önértékelési feladatokat is szabályozó, módosított Tanfelügyeleti és Önértékelési Kézikönyveket.

 

 

 

 

A pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és az intézményi, vezetői és pedagógus önértékelés feladata és célja, hogy a pedagógusok, az intézményvezetők, valamint az intézmények értékelésén keresztül támogassa a nevelési-oktatási intézmények szakmai fejlődését.

 

Az Oktatási Hivatal a tanfelügyeleti és önértékelési rendszer bevezetésének a tapasztalataira építve, a Köznevelésért Felelős Államtitkárságnak iránymutatásai alapján, együttműködve a Nemzeti Pedagógus Kar és a köznevelési ágazat szakmai szervezeteivel javaslatot tett az intézményi önértékelési és tanfelügyeleti rendszer egyszerűsítésére, az érintett szereplők adminisztrációs terheinek csökkentésére. A tanfelügyeleti látogatásokkal és a pedagógusok önértékelési feladataival járó terhek felülvizsgálatát és a szakmai egyeztetéseket követően az oktatásért felelős miniszter döntött a tanfelügyeleti és önértékelési eljárások módosításáról, amelyek már a 2016. évi önértékelések és tanfelügyeleti eljárásokban alkalmazásra kerülnek, ezzel is támogatva az egyszerűbb eljárásrend alkalmazását és az adminisztrációs terhek csökkentését.

 

 

Mi változott?

 

A korábbi eljárásrendi szabályokhoz képest változás, hogy a pedagógusok önértékelését nem két, hanem ötévente kell majd elvégezni. A pedagógus önértékelésekor az érintett pedagógus végzi az önértékelést, amelyhez információt adnak a munkatársai által kitöltött kérdőívek, amelyekből az eddigiekhez képest már elegendő lesz akár kettő, az intézményvezető és az érintett pedagógus által kiválasztott egy-egy pedagógus felkérése is. A pedagógus és vezető önértékelésekor főszabály szerint nem lesz szülői, a középfokú intézmény, kollégium tekintetében pedig tanulói kérdőív. Ez alól kivétel lehet az, amikor a köznevelési intézmény szülői vagy diákszervezete kifejezetten igényli és kezdeményezi a pedagógusok esetében a kérdőívek kitöltését.

 

Az eddigiekben a pedagógus és a vezető önértékelésének hangsúlyos eleme volt az önértékelt kollégával való interjú elkészítése. Változás, hogy az interjú kérdéseinek feltételére csak abban az esetben van szükség, amennyiben azok új információval szolgálhatnak a pedagógusról.

 

A fenti változások mellett néhány esetben módosultak, egyszerűsödtek az önértékelés szülői, vezetői kérdőívei, amelyeket az Önértékelési Kézikönyvek mellékletében találhatnak meg a pedagógusok.

 

Csökkennek az eljárásokban résztvevő mesterpedagógus szakértők adminisztrációs terhei is. A 2016. évi tanfelügyeleti látogatások során a szakértőknek nem kell majd elkészíteniük és feltölteniük az Oktatási Hivatal által működtetett informatikai felületre a tanfelügyeleti látogatás ütemezését és tartalmát összefoglaló forgatókönyvet, valamint a tanfelügyelet részletes eredményének rögzítésére szolgáló adatgyűjtő lapot (korábban jegyzőkönyvet). Ezek helyett az informatikai felületre a szakértőknek egy rövid (1-2 oldalas), egyszerű jegyzőkönyvet kell majd csak feltölteniük, így a látogatás napja kevésbé lesz feszített, az adminisztráció mennyisége csökken, több idő marad a lényegi, szakmai kérdésekre. Ezen kívül a pedagógussal és a vezetővel történő interjú-kérdések számát a szakértő csökkentheti, kiegészítheti attól függően, hogy melyik értékelendő területről van még szüksége további információra.

 

A módosítások átvezetését az Oktatási Hivatal az Önértékelési és a Tanfelügyeleti kézikönyvekben elvégezte, a módosított kézikönyvek az Oktatási Hivatal honlapján hozzáférhetőek.

 

Tanfelügyeleti kézikönyvek (módosított, harmadik kiadás)

 

Önértékelési kézikönyvek (módosított, második kiadás)

 

Arról, hogy a 2016. évben mely minősítésekhez kapcsolódóan nem történik meg a pedagógiai-szakmai ellenőrzés, az intézményvezetők részletes tájékoztatást kapnak az Oktatási Hivataltól.

 

A fenti változásokról az érintett köznevelési intézményeket, a tanfelügyeleti tervből törölt pedagógusokat és a szakértőket az Oktatási Hivatal elektronikus levélben értesítette. Az Oktatási Hivatal által működtetett önértékelési, tanfelügyeleti elektronikus felületek módosítása folyamatban van, hamarosan értesítjük az intézményeket a fentiek szerint módosított elektronikus felületek megnyitásáról.

Nyílt Társadalom Díjat adott át a CEU

Az Orvosok Határok Nélkül szervezetnek (Médecins Sans Frontières – MSF) ítélte idén a Nyílt Társadalom Díjat (CEU Open Society Prize) a Közép-európai Egyetem (CEU) a világon a humanitárius területen betöltött vezető szerepéért. Az 1994-ben létrehozott és azóta évente átnyújtott díjat Sir Karl Popper filozófus, a nyílt társadalmak ideájának kiemelkedő támogatója kapta meg elsőként. A rákövetkező években az elismerést elnyerők között volt többek között Václav Havel, Göncz Árpád, Ricardo Lagos, Carla Del Ponte, Kofi Annan, Javier Solana és Richard C. Holbrooke.

Sokan választják a Színház- és Filmművészeti Egyetemet

Rekordszámú, 1739 jelentkezés érkezett idén a Színház- és Filmművészeti Egyetemre (SZFE), amely a Felsőoktatásért Felelős Államtitkársággal közösen programot indít egy új campus létrehozására – közölte az intézmény a június 23-ai tanévzárót követően.

Biztonságosabbá váltak a gólyatáborok

Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára szerint a tavaly nyári felsőoktatási törvénymódosításnak köszönhetően ma már biztonságosabbak a gólyatáborok. Rétvári Bence ezt arra reagálva közölte június 22-én az MTI-vel, hogy jogerősen kilenc év börtönre ítélte a harmadfokon eljáró Pécsi Ítélőtábla azt a 40 éves budapesti férfit, aki 2014 augusztusában az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) fonyódligeti gólyatáborában megerőszakolt egy lányt.

A hatékonyabb oktatási környezetért dolgoznak

A kormány azon dolgozik, hogy az őszi tanévkezdésre az iskolák érezzék a változások kedvező hatását, és szeptemberben egy jobban működő iskolarendszerben kezdődhessen meg a tanítás – mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) június 25-ei, budapesti országos küldöttgyűlésén.

Óvodásoknak készült mesekönyv a gyermekjogokról

Óvodásoknak szóló mesekönyv készült a gyermekjogokról, a kiadvány egyedülálló kezdeményezésnek számít – mondta Novák Krisztina, a könyvet összeállító Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) főigazgatója az M1 aktuális csatorna június 20-ai délelőtti műsorában.

A programozás már az iskolákba költözik

Pedagógusokat fog tanítani a Skool

 

A fiatal lányok technológiai oktatásával foglalkozó Skool működésének elmúlt két éve során csaknem 1000 lányt oktatott 100 különböző foglalkozáson keresztül, 200 önkéntes mentor segítségével. A Skool-programok a résztvevő lányok életére, valamint a techvilág iránti érdeklődésükre gyakorolt hatásáról most egy átfogó felmérést is készített a Skoolt működtető alapítvány. Most pedig a tapasztalatokat, valamint az alapítványban két év alatt felgyűlt tudást pedagógusoknak adják át egy új, tanárokat oktató projekt keretében, melyet a Magyar Telekommal közösen indítanak.

Jó eredmények a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen

Először osztottak diplomát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Katasztrófavédelmi Intézetének katasztrófavédelem alapszakán; összesen százöt hallgató vette át oklevelét az egyetem rektorától – közölte a honlapján az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) június 24-én.

Mit várhat el a diákmunkás?

A nyári diákmunka vállalásánál is fontos a munkaszerződés készítése, amelynek tartalmaznia kell a munkavállaló alapbérét, munkakörét, a munkavégzés helyét, a munkaviszony időtartamát, illetve azt, hogy teljes vagy részmunkaidős a foglalkoztatás – hívja fel a figyelmet a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkafelügyeleti főosztálya a tárca honlapján közzétett tájékoztatásában.

Nemzeteken átívelő tanulás

Indiai, izraeli, erdélyi diákok ismerkednek Kecskeméten

Nemsokára, július elején rendezik meg Kecskeméten az Európa Jövője Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Találkozót, a Csiperót, amelyre 21 ország 31 településéről érkeznek csoportok – mondta el Farkas Gábor, a szervező Európa Jövője Egyesület elnöke június 21-én sajtótájékoztatón.

Javítani kell a szakképzést

Óriási a verseny a diákokért, és az oktatási intézmények egy része a minél több tanuló megszerzésének egyik eszközeként a színvonal csökkentését választja – derült ki Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnökének beszédéből, aki hangsúlyozta: a magyar gazdaságnak több szakmunkásra, technikusra van szüksége. Parragh László szerint a szakképzés javítására megoldás lehet a szakgimnáziumok erősítése, a duális képzés elterjesztése, a kompetenciamérés és a tudásszint-ellenőrzés kialakítása, a digitális tudás tananyagba emelése.

Nélkülözhetetlen a digitális technikák oktatása

A digitális technikák oktatása nélkülözhetetlen, fontos, hogy a digitális eszközöket ne csak otthon használják a gyerekek, hanem az iskolákban is tanuljanak meg dolgozni, valós feladatokat megoldani velük – mondta Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke június 16-án Budapesten, az Információs Társadalom Parlamentje című rendezvényen.

Vár a Mathias Corvinus Collegium!

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) a hagyományos oktatást kiegészítő, komplex tehetséggondozási pályamodellt nyújtó intézmény, amely egészen a felső tagozatosoktól kezdve az egyetemi oktatás végéig szólítja meg a diákokat. Az intézmény által kínált képzések teljesen ingyenesek. Három kiemelt programjuk van, melyre várják a diákok, a fiatalok jelentkezését: a Fiatal Tehetség Programra szeptember 11-ig, a Középiskolás Programra június 19-ig, az Egyetemi Programra június 26-ig.

Mivel játszottak szüleink, nagyszüleink?

Magyarország 1990 előtti emblematikus polgári játékait, többek között babákat, autókat, építőkockákat, társasjátékokat, miniatűr babaházakat, valamint a játékgyártás történetét mutatja be az a kiállítás, amely Játék a városban címmel június 22-től látható az Óbudai Múzeumban Budapesten.

Drogellenes világnapi koncert a Városmajorban

A Városmajori Szabadtéri Színpadon rendezik meg június 26-án a Drogellenes Világnapi koncertet, amelyen a hazai zenei élet olyan kiváló előadói lépnek fel, mint Snétberger Ferenc, Szirtes Edina Mókus, Jammal, Szőke Nikoletta, Boggie, az InFusion Trio, a WindSingers és a Kállay-Saunders Band. A jelképes árú jeggyel látogatható koncertet idén is egész napos családi program előzi meg. A kezdeményezés célja a társadalmi összefogásra és a felelős gondolkodásra való figyelemfelhívás.

Életre kelnek a mesék

Egész nyáron át tartó eseménysorozattal várja a családokat az Interaktív Meseszínpad a Margitszigeti Szabadtéri Színpad bejáratánál, a három platánfa árnyékában hétvégenként. A közkedvelt helyszínen bábelőadások, népmesék, interaktív játékok, előadás után bábsimogató vagy kézműves foglalkozás is várja a gyerekeket és a felnőtteket. Az ingyenes gyerekprogramok a Budapesti Nyári Fesztivál ideje alatt minden szombat délelőtt 10.30-tól kezdődnek.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Június 2016
H K Sz Cs P Szo V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3