Módosították a tanfelügyeletet és az önértékelést

Az Oktatási Hivatal közzétette honlapján a miniszteri döntés alapján egyszerűsített és csökkentett adminisztrációt tartalmazó, 2016. évi tanfelügyeletet és önértékelési feladatokat is szabályozó, módosított Tanfelügyeleti és Önértékelési Kézikönyveket.

 

 

 

 

A pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és az intézményi, vezetői és pedagógus önértékelés feladata és célja, hogy a pedagógusok, az intézményvezetők, valamint az intézmények értékelésén keresztül támogassa a nevelési-oktatási intézmények szakmai fejlődését.

 

Az Oktatási Hivatal a tanfelügyeleti és önértékelési rendszer bevezetésének a tapasztalataira építve, a Köznevelésért Felelős Államtitkárságnak iránymutatásai alapján, együttműködve a Nemzeti Pedagógus Kar és a köznevelési ágazat szakmai szervezeteivel javaslatot tett az intézményi önértékelési és tanfelügyeleti rendszer egyszerűsítésére, az érintett szereplők adminisztrációs terheinek csökkentésére. A tanfelügyeleti látogatásokkal és a pedagógusok önértékelési feladataival járó terhek felülvizsgálatát és a szakmai egyeztetéseket követően az oktatásért felelős miniszter döntött a tanfelügyeleti és önértékelési eljárások módosításáról, amelyek már a 2016. évi önértékelések és tanfelügyeleti eljárásokban alkalmazásra kerülnek, ezzel is támogatva az egyszerűbb eljárásrend alkalmazását és az adminisztrációs terhek csökkentését.

 

 

Mi változott?

 

A korábbi eljárásrendi szabályokhoz képest változás, hogy a pedagógusok önértékelését nem két, hanem ötévente kell majd elvégezni. A pedagógus önértékelésekor az érintett pedagógus végzi az önértékelést, amelyhez információt adnak a munkatársai által kitöltött kérdőívek, amelyekből az eddigiekhez képest már elegendő lesz akár kettő, az intézményvezető és az érintett pedagógus által kiválasztott egy-egy pedagógus felkérése is. A pedagógus és vezető önértékelésekor főszabály szerint nem lesz szülői, a középfokú intézmény, kollégium tekintetében pedig tanulói kérdőív. Ez alól kivétel lehet az, amikor a köznevelési intézmény szülői vagy diákszervezete kifejezetten igényli és kezdeményezi a pedagógusok esetében a kérdőívek kitöltését.

 

Az eddigiekben a pedagógus és a vezető önértékelésének hangsúlyos eleme volt az önértékelt kollégával való interjú elkészítése. Változás, hogy az interjú kérdéseinek feltételére csak abban az esetben van szükség, amennyiben azok új információval szolgálhatnak a pedagógusról.

 

A fenti változások mellett néhány esetben módosultak, egyszerűsödtek az önértékelés szülői, vezetői kérdőívei, amelyeket az Önértékelési Kézikönyvek mellékletében találhatnak meg a pedagógusok.

 

Csökkennek az eljárásokban résztvevő mesterpedagógus szakértők adminisztrációs terhei is. A 2016. évi tanfelügyeleti látogatások során a szakértőknek nem kell majd elkészíteniük és feltölteniük az Oktatási Hivatal által működtetett informatikai felületre a tanfelügyeleti látogatás ütemezését és tartalmát összefoglaló forgatókönyvet, valamint a tanfelügyelet részletes eredményének rögzítésére szolgáló adatgyűjtő lapot (korábban jegyzőkönyvet). Ezek helyett az informatikai felületre a szakértőknek egy rövid (1-2 oldalas), egyszerű jegyzőkönyvet kell majd csak feltölteniük, így a látogatás napja kevésbé lesz feszített, az adminisztráció mennyisége csökken, több idő marad a lényegi, szakmai kérdésekre. Ezen kívül a pedagógussal és a vezetővel történő interjú-kérdések számát a szakértő csökkentheti, kiegészítheti attól függően, hogy melyik értékelendő területről van még szüksége további információra.

 

A módosítások átvezetését az Oktatási Hivatal az Önértékelési és a Tanfelügyeleti kézikönyvekben elvégezte, a módosított kézikönyvek az Oktatási Hivatal honlapján hozzáférhetőek.

 

Tanfelügyeleti kézikönyvek (módosított, harmadik kiadás)

 

Önértékelési kézikönyvek (módosított, második kiadás)

 

Arról, hogy a 2016. évben mely minősítésekhez kapcsolódóan nem történik meg a pedagógiai-szakmai ellenőrzés, az intézményvezetők részletes tájékoztatást kapnak az Oktatási Hivataltól.

 

A fenti változásokról az érintett köznevelési intézményeket, a tanfelügyeleti tervből törölt pedagógusokat és a szakértőket az Oktatási Hivatal elektronikus levélben értesítette. Az Oktatási Hivatal által működtetett önértékelési, tanfelügyeleti elektronikus felületek módosítása folyamatban van, hamarosan értesítjük az intézményeket a fentiek szerint módosított elektronikus felületek megnyitásáról.

Felsőoktatásról mindenkinek: országjáró túra felvételizőknek

Nehéz döntés előtt állnak a végzős diákok, február 15-ig nyújthatják be ugyanis jelentkezésüket az egyetemekre és a főiskolákra. Éppen ezért a következő napokban országjáró túrára indul a továbbtanuló diákokat segítő alternatív felvételi tájékoztató, a #felvételi 2017 – felsőoktatásról mindenkinek című kiadvány.

BME Szenátusa: egység, integritás és közös fellépés a GTK megtartásáért

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Szenátusa 2016. december 19-ei ülésén egyértelmű állást foglalt a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK) megtartása mellett, intézkedési tervet fogadott el és fenntartói támogatást kér az egyetem integritásának megőrzéséhez – közölte a BME az Edurpess.hu-val.

Mintegy 193 milliárdot fordítanak kollégiumfejlesztésekre

Mintegy 193 milliárd forintot fordítanak a következő években, 2023-ig kollégiumi fejlesztésekre, amelyek során új kollégiumokat is létesítenek – jelentette be az emberi erőforrások minisztere december 12-én. Balog Zoltán budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, a kormány által elfogadott országos felsőoktatási kollégiumfejlesztési stratégia 123 kollégiumot és összesen 37 467 helyet érint.

Palkovics: vonzóbb lett a pedagógusi pálya

Az elmúlt években növekedett a tanárképzésbe jelentkezett és felvett hallgatók száma – mondta az oktatásért felelős államtitkár december 14-én reggel a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. Palkovics László szerint ez többek között annak is köszönhető, hogy számos támogatást, ösztöndíjat adtak.

Aktualitások az oktatásban

Várhatóan januárban tárgyal a köznevelési kerekasztal a PISA-felmérés eredményeiről – mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár december 13-ai budapesti sajtótájékoztatóján. Az államtitkár jelezte: jövőre folytatódik a pedagógusok béremelése, amivel 2017-re összességében 50 százalékos növekményt érnek el.

Több mint 100 iskolával gyarapodott az ökoiskolák száma

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) 2016-ban is kiírta az Ökoiskola és az Örökös Ökoiskola címpályázatokat, amelyre környezettudatos intézmények pályázhattak. Az ünnepélyes oklevélátadót 2016. december 10-én a budapesti Móricz Zsigmond Gimnáziumban rendezte meg az OFI.

Több informatikust képeznek

Rövid idő alatt 13 egyetem jelezte, hogy részt venne a januárban induló kormányzati programban, amelynek célja az informatikai végzettségűek számának növelése az oktatási intézmények és az informatikai vállalkozások együttműködésén keresztül – mondta Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM)infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára december 14-én az M1 aktuális csatornán.

Megállapodás a Dél-afrikai Köztársasággal

Magyar–dél-afrikai kétoldalú oktatási együttműködési megállapodást kötött Pretoriában Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára, és december 9-én Fokvárosban részt vett egy családügyi világkonferencián, amelyen hivatalosan bejelentették, hogy Magyarország rendezheti jövőre a Családok Világkongresszusát. Ezekről az államtitkár telefonon számolt be az MTI-nek.

Új munkavállalói képességekre van szükség

Túlzóak azok a félelmek, amelyek szerint a digitalizáció, valamint a robotika elterjedése kiváltja az emberi munkát, a tapasztalatok ugyanis világszerte azt mutatják, hogy a digitális átalakulás csupán másfajta munkavégzési lehetőséget teremt, új munkavállalói képességek elsajátítását teszi szükségességé – hangsúlyozta Deutsch Tamás, a Digitális jólét program miniszterelnöki biztosa december 8-án a Digitális oktatási napok című konferencián, Budapesten.

Elkezdődött a konduktív pedagógia 9. világkongresszusa

Megkezdődött  a konduktív pedagógia szakembereinek, szakmai szervezeteinek, valamint a rokon szakmákban dolgozó specialisták világtalálkozója Budapesten. A nemzetközi rendezvénynek már másodszor ad otthont a magyar főváros a Pető András Főiskola, a Nemzetközi Pető Társaság és a Pető András Alapítvány szervezésében.

Szakképzést támogató projekt indult

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakképzést támogató projektet indított a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentésére – közölte a projekt kedvezményezettje december 9-én az MTI-vel.

A szakképzésé a főszerep

A cégek 40 százaléka küzd az Európai Unióban a szakképzett munkaerő hiányával, és egyre erősebb a felismerés, hogy többet kell befektetni az oktatásba, korszerűsíteni kell az oktatás szerkezetét és tartalmát – mondta Navracsics Tibor, az Európai Bizottság (EB) oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportügyért felelős tagja december 5-én az Európai szakképzési hét rendezvénysorozat budapesti nyitóeseményén.

Alakítsd Te a történelmet!

A diákok január 22-ig regisztrálhatnak az Országos Középiskolai Problémamegoldó Versenyre (OKPV). A 2017 első negyedévében megrendezendő, történelmi témákat feldolgozó stratégiai versenyt már negyedik alkalommal szervezi meg a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Case Solvers csapata.

Erzsébet-karácsony az Operaházban

A diótörő című mesebalettot tekinthették meg az Operaházban december 9-én az első Erzsébet-karácsony résztvevői, az Erzsébet Táborokban megfordult gyerekek közül ezerkétszáz, az ország különböző járásaiból érkezett, 8-14 év közötti iskolás.

Reformáció kortárs szemmel

REFORMÁCIÓ – Kortárs szemmel címmel kreatív pályázatot hirdet a Reformáció Emlékbizottság, ahol a pályázók friss vizuális eszközökkel újragondolhatják a reformáció egy kiemelkedő eseményét, jelképét vagy alakját.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Január 2017
H K Sz Cs P Szo V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5