Forradalmasítani kell a digitális nevelést és tanulást segítő eszközöket, de a hozzáállást is

Az oktatástechnológia és a mai gyerekek szükségleteinek találkozási pontjairól, az online nevelésről, az élményalapú tanulás digitális lehetőségeiről, népszerű edukatív applikációkról és többek között a gyerekek kognitív, érzelmi és szociális készségeinek számítógépes eszközökkel való fejlesztéséről esett szó a Kossuth Rádió Napközben című műsorában. A beszélgetésben Szűcs Judit a január 24-28 között zajló londoni nemzetközi oktatási kiállításról, a BETT-ről jelentkezett be, Balatoni József, Jocó bácsi az okos eszközök „okos” használatára fektette a hangsúlyt, Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapítója, a Da Vinci TV-csatorna nagykövete pedig a kíváncsiság élményekkel történő felkeltésére, valamint a tudás iránti vágy és a családi-tanári háttér együttműködésének szükségességére hívta fel a figyelmet.



A digitális oktatás mint téma nem is lehetne aktuálisabb, hiszen a londoni BETT (British Educational Training and Technology) Show-n, a világ legnagyobb oktatástechnológiai kiállításán idén először magyar delegáció is részt vett, részben a magyar fejlesztésű Okosdoboz oktatást segítő program kapcsán.

 

A digitális oktatást segítő programok, applikációk száma folyamatosan nő, de vajon hogyan integrálható ez a mindennapi életünkbe és az iskolai oktatásba?

 

 

 

 A 21. századi diákok otthonosan mozognak a digitális terekben, de az észveszejtően gyors technikai fejlődéssel a klasszikus pedagógia eszközei látszólag nem mindig tudnak lépést tartani – vagy egyszerűen csak nem találjuk meg az ideális középpontot. „Az egész olyan, mint a libikóka” – mondta Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapítója –a cél az egyensúly, akkor is, ha néha kibillenünk. És ahogy a hagyományos játékok világában, úgy az online térben is figyelni kell a veszélyekre és kapaszkodókat kell keresni: ehhez pedig a szülőket és a pedagógusokat is szükséges bevonni a folyamatba, bevezetni őket a modern technikai eszközök használatába. A gyors ismeretszerzést biztosító eszközök leginkább akkor pozitív hatásúak, ha „offline élményekhez”, drámapedagógiai szituációkhoz, érzelmekkel járó tapasztalatokhoz is juttatjuk a gyerekeket. Gondolok itt arra, hogy a szülő is leülhet a gyerek mellé például Honfoglaló játékot játszani, és közösen megoldhatják a feladványokat, de ugyanígy a Da Vinci Kids játékos ismeretterjesztő applikációján is megnézhetnek egy-egy kisfilmet az állatokról, a házi kaleidoszkóp elkészítéséről vagy épp kísérletezésről, együtt kedvet kapnak és utána irány a közös offline élmény, legyen ez a konyhában vagy az erdőben!”

 

Hogy az oktatástechnológia fejlesztése mennyire időszerű, mi sem bizonyítja jobban, hogy a londoni BETT-en január 24 és 28. között több mint száz ország közel tízezer pedagógusa vett részt, köztük a magyar delegáció is, központban az Okosdoboz alkalmazással. E hazai fejlesztésű app mellett számos egyéb eszköz is a pedagógusok rendelkezésére áll az iskolákban. Erről Balatoni József, az ország legnépszerűbb történelemtanára osztott meg részleteket a hallgatósággal: „Nem azt kell elérni, hogy a gyerekek letegyék a kezükből az okostelefont, hanem hogy jól használják! Sokan úgy vélik, hogy a kütyük beszippantják a gyerekeket, amiben van igazság. Ugyanakkor fontos látni, hogy azért, mert egyszer egy repülőgép lezuhan, attól még nem válik általánosan elutasítottá a légiközlekedés. Ha az internetet mondjuk információgyűjtésre használjuk az órán, a gyerekek rögtön szembesülnek vele, hogy ellentétes tényeket találnak, és rögtön meg is tanulhatják szűrni, hitelesség szerint válogatni ezeket. A digitális kompetenciák is gyorsan fejleszthetők, hiszen ma már alapvető tudás az, hogyan kell megírni egy e-mailt, kommunikálni a neten, értelmezni a hangulatjeleket vagy megszerkeszteni egy jó plakátot. Az új ismeretekhez való kedvcsinálás is remekül megoldható például a Da Vinci Kids applikáció 3-4 perces, izgalmas animációival, ezek lenyűgözik a gyerekeket: nagyon gyorsan eljutunk mondjuk a csokoládé történetétől Amerika felfedezéséig. Ilyen játékos és tudományos kisfilmekkel érjük el a célt, vagyis azt, hogy a gyerekben tudatosulhat, hogy nincs rossz kérdés, és hogy nem én kérdezek tőle, hanem ő kérdezhet a világról akármit. A digitális eszközök használata ezen kívül legtöbbször a nemzetközi tanulmányi- vagy kompetenciamérések eredményeiben is pozitívan mutatkozik meg.”

 

 

Az tisztán látszik, hogy a klasszikus zöld tábla krétával már nem a mai gyerekek nyelve. Tibenszky Moni Lisa úgy fogalmazott: „A gyerekek ma sokkal több dolgot fognak fel, de rövidebb ideig tudnak koncentrálni. Emiatt is egyrészt nagyon fontos, hogy megmaradjon a belső motiváció, ezért élményeket kell kelteni, ami az online térben teljesen mást igényel, mint az offline világban. Illetve ma sokkal aktuálisabb a megfelelő skillek elsajátítása: nekik már nagyon fontos, hogy tudjanak prezentálni, előadni, megfogalmazni a dolgokat.” A generációs szakadékok miatt viszont a szülőket és a pedagógusokat is képezni kell. A tanároknak elérhetővé kell válnia az online térben, mert így hamarabb kapcsolatot tudnak teremteni a diákokkal. Erre személyes példákat is hozott. „A közelmúltban rendezett finn oktatási konferencián egy 65 év körüli gyógypedagógus hölggyel találkoztam, aki oly járatos volt az online térben és oktatást segítő applikációkban, hogy autista gyerekekkel közösen játszottak és építettek sakkpalotát a Minecraft programban. Készség, képesség, hajlandóság – ezek kellenek ahhoz, hogy a pedagógusok és szülők is megismerkedjenek a világhálóval, és megtalálják az egyensúlyt. A diákok sokszor kamaszkorban zárkózottak lesznek, nem beszélgetnek a szüleikkel, erre hoznék egy bevált megoldást; egy gyermekével való kapcsolódási nehézségek miatt kétségbeesett szülőnek egyszer azt tanácsoltuk, hogy ha nem akar beszélni vele a gyereke,  akkor írjon rá messengeren, kezdjen csetelni vele. Ezt meg is tette,egymás mellett ültek és cseteltek a kanapén, aztán összenevettek és elkezdtek hagyományos értelemben is beszélgetni. Az ötlet azóta sokaknak bevált.”

 

 

„A digitális eszközök azonban önmagukban nem mindenhatóak: nélkülözhetetlen a környezet, amiben megőrizhetjük a gyerekek kíváncsiságát” – folytatta Tibenszky Moni Lisa. „Minden gyerek különböző, van, akit a mozgás, a rajz, a zene, az állatok érdekelnek – a jó pedagógus pedig figyel a gyerekek egyedi személyiségére. A gyors információelérést és szórakozást biztosító, tanulást segítő applikációk lényege pontosan az, hogy a gyerekek érdeklődését nem lankasztja, hanem épp ellenkezőleg. A Da Vinci Kids applikáció tartalmai segítségével a tanárok felütésként elindíthatnak egy órát, például egy kisfilmmel felderíthetik a holdraszállás titkát, egy-egy környezetismerethez tartozó kísérletezést, de ezt persze a gyerekek otthon is előszeretettel csinálják. Nagyon izgalmas és közös élmény a kísérletezés, például bármikor lehet ecet és szódabikarbóna kölcsönhatásából látványosan kilövellő „elefántfogkrémet” készíteni. A szórakoztató eszközök mentén a gyerekek kifejezhetik érzéseiket, kísérletezhetnek, élményekben lehet részük – a csodálkozó tekintetekben pedig érzékelhető az a pillanat, amikor kinyílik számukra a világ. Ha ez a szüntelen kíváncsiság megvan, nekünk annyi a dolgunk, hogy terelgessük őket, hiszen a gyerekek olyanok, mint a szivacs: mindent magukba vonzanak a világból” – zárja gondolatait a Tibenszky Moni Lisa, a Da Vinci TV-csatorna nagykövete, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetője.

 

 

Indul az üzemmérnök informatikus (bprof) képzés

Informatikus képzés újragondolva - kevesebb elmélet - több gyakorlat

 

2018. szeptemberében új képzés indul két egyetemen is. Az üzemmérnök informatikus (BProf) szakon az alapjaitól gondolták újra az informatikus képzést. Három év alatt gyakorlatias és piacképes tudásra tehetsz szert, és kiváló esélyekkel helyezkedhetsz el kiemelkedő fizetés mellett. Az új szakra január 30-tól február 15-ig lehet jelentkezni, kizárólag elektronikusan a felvi.hu-n.

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

Játékos ismeretterjesztés – megérkezett a Da Vinci Kids App

Okoseszközökre fejlesztett alkalmazással jelentkezik a megújult Da Vinci Kids. A gyermekeknek szóló applikációk terén újdonságnak számít a Da Vinci Kids App – a csatorna TV műsorait leképező online videotár közel 3000 ismeretterjesztő kisfilmet tesz elérhetővé a játékos tanulás és tartalmas szórakozás érdekében, térítésmentesen letölthető formában.

„Szeretnénk ismét közkedveltté tenni a múzeumba járást” – Kistokajba érkezik a Mozaik Múzeumtúra

Február 26-án immár 5. állomásához érkezik a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja a 2017/2018-as tanévben, melynek célja Magyarország múzeumainak népszerűsítése játékos, élményszerű, digitális eszközök bevonásával történő interaktív foglalkozások keretében. A kezdeményezés egyik különlegessége, hogy a múzeumok járnak iskolába, így a diákok saját közegébe (tornacsarnokba, tantermekbe, aulákba) viszik el a múzeumokat és múzeumpedagógusaikat, akik fél napon keresztül játékos feladatokkal készülnek a felső tagozatos diákok számára. Az országos múzeumnépszerűsítő programsorozat következő házigazdája a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kistokaji Általános Iskola lesz.

A Mozaik Múzeumtúra iskolai programja a Városligetet is célba veszi

Az Örökség Kultúrpolitikai Intézet megbízásából a Felelős Szülők Iskolája szakmai szervezésével megvalósuló Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja 4. állomásához érkezik a 2017/2018-as tanévben. A házigazda szerepét ezúttal a Városligeti Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolába viseli majd. A felső tagozatos diákok számára összeállított interaktív múzeumpedagógiai foglalkozások, aktivitások, vetélkedők február 7-én 9 és 14 óra között lesznek az iskola tornacsarnokában és tantermeiben.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Adj neki történeteket!

A legtöbb, amit a gyerekeknek adhatunk, hogy történetei legyenek: élmények, melyekből felépülhet a személyisége, melyekre emlékezhet, és melyek által meghatározhatja, „elmesélheti” saját magát. Ha épp nem szereplői vagyunk, akkor hallgatjuk a sztorikat: mindenki szereti a meséket, és ezért rajong a legtöbb gyerek a történelemért is. Ezért ha jól tálaljuk, gyermekünk a történelem eseményeitől a saját történetéig juthat, mert tanulhat belőlük. Ráadásul önmaga élettörténetét sosem érzi majd jelentéktelennek, hiszen tudja, hogy ő is otthon van a világban.

Honnan tudod, amíg ki nem próbáltad? Avagy: tudományos kísérletek és önismeret

Akár egy újfajta ételről, új játékról vagy saját képességeiről legyen szó, még a kíváncsi gyerekek is néha – talán a kudarctól való félelmükben – ódzkodnak attól, hogy addig ismeretlen dolgokat próbáljanak ki. Ilyenkor jön a klasszikus szülői replika: „Honnan tudod, amíg ki nem próbáltad?” Ez egy teljesen jogos meglátás, a gyerekeknél viszont nem mindig éri el a kívánt hatást. Ha szeretnénk, hogy mégis működjön, mutassunk nekik egy olyan területet, ahol a próbálkozás mindig bejön, és mindig izgalmas: irány a tudományos kísérletek világa!

Föci és környezettudatosságra nevelés otthon

A környezetismeret, később a földrajz és a biológia a rögzült tantárgyi keretei azoknak az ismereteknek, melyeket a gyerekek kezdetben – nagyon helyesen – a világ csodáiként fognak fel. Melyik gyerkőc nem kérdez a természeti jelenségekről, nem lapozgat képes enciklopédiát, vagy nem gyűjt állatos matricákat, ha teheti? És hogyan őrizhetjük meg a gyerekek érdeklődését természetes környezetünk, földünk iránt? Avagy: négy módszer, hogyan lehet környezettudatosságra nevelni és föciből segíteni egy füst alatt!

 

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Április 2018
H K Sz Cs P Szo V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6