Milyen az élvonalban járó japán oktatás a valóságban?

Milyen az életvitele a japán iskolásoknak? Van-e Japánban tehetséggondozás? Milyen módon élnek tovább a japán nemzeti hagyományok?

 

Tudósítás a Gyermekkép és oktatás Japánban konferenciáról

 

Az Elte Tanító- és Óvóképző Kara 2017. október 13-án rendezte meg Gyermekkép és oktatás Japánban konferenciáját, ahol számos, a témában jártas kutató, történész, japanológus tartott előadást.

 

A konferencia fővédnöke őexellenciája Kosuge Junichi Japán nagykövet volt, és ő nyitotta meg a rendkívül sokszínű, érdekes eseménysorozatot, amelyet a déli óráktól workshopok, gyakorlati bemutatók is tarkítottak.

 

 

 

Gyerek és társadalom

 

Dr. Hidasi Judit professzor asszony előadásából kiderült: Japán a 90-es évekre vált „bezzeg” országgá, fantasztikus gazdasági fejlődése példaértékű. Ennek a fantasztikus felemelkedésnek viszont nagy ára volt, a „dolgozó szamurájok”, azaz az alkalmazottak teljesen kizsigerelték önmagukat. A gyerekek szerepe ezekben a családokban rendkívül megváltozott. Kevés gyerek születik (általában családonként egy), ezért a gyerekek nagy becsben vannak, a japán kisgyereknek nagyon jó sorsa van. Kisgyermekkorban a gyerekek az anyjukhoz testileg és lelkileg is hozzá vannak láncolva.  A kicsik – a családfő feszített munkatempójának köszönhetően – nagyon keveset látnak az apjukból ébren, hiszen az apa korán megy, későn jön haza a munkából. A családfővel minőségi időtöltés nincs, és ez nem tesz jót a gyerekeknek, de a verbális kommunikációnak sem. A gyerekek nem kommunikálnak az apjukkal, de az iskola megkezdése után anyjukkal sem sokat, hiszen annyira sok időt töltenek az otthonuktól távol. A hagyományos családmodell – szerep szerint él az anya, feladata elsősorban a család összetartása, a gyerekek nevelése.

 

A gyerek a köztereken „szabadon” felmászhat, leverhet, futkoshat, megtapogathat, ugyanis a nyilvános nevelés tabu, tehát nincs is, mivel az megszégyenítésnek számít. Sőt, a gyerek eredményeit sem teszik nyilvánossá éppen ezzel az indokkal. Ma már egyre gyakrabban látni játszótereken ülő, okoseszközeit nyomkodó fiatalt, és ez bizony nálunk sem ritka jelenség.

 

 

Iskola

 

Ehhez képest nagy a váltás iskolás korban, mert következik a kora reggeltől késő estig tartó tanulás. Itt már megkezdődik a gyerekek regulázása. Egyenruhájuk is tanúskodik arról, hogy Japánban az egyéniséget nem támogatják, mindent csapatban végeznek el. Már kisiskolás korukban megtanulják a japán gyerekek azt, hogy be kell olvadni a csoportba, és azt sem viselik el, ha valaki tehetségesebb a másiknál.  Iskola utáni iskolában magyarázzák el a gyerekeknek azt, amit nem értettek meg, és itt készítik fel őket további tanulmányaikra. Nem ritka, hogy este 9-10 órakor lehet látni a metrón és egyéb tömegközlekedési eszközökön bóbiskoló, alvó gyerekeket.

 

Iskoláikat saját maguk, óriási szervezettségben takarítják, párját ritkítja étkezési kultúrájuk, precizitásuk, amelyet szintén szervezettségben, tanáraikkal együtt végeznek. Ám hiába a precizitás, a szervezettség: otthon nincs semmilyen teendőjük, nincsen házimunkájuk, ezt a család nem várja el tőlük, mondván: fő feladatuk a tanulás…

 

Az öregdiákok segítik a kisebbeket, melléjük állnak az iskola kezdésekor, ezt szolgálja a japán iskolákban népszerű, és rendkívül humánus mentorprogram. Ha valamit, hát ezt biztosan át lehetne venni tőlük, hiszen ez csupán szervezés, odafigyelés és humánum kérdése.

 

9 év a kötelező oktatás, és ez végig kőkemény tanulással telik. Gyakran még hétvégéjüket is tanulással töltik a japán gyerekek, olyan programokat is szerveznek, amikor elviszik őket a tanáraik valamilyen oktatással összefüggő eseményre, és akkor ezt az időszakot is folyamatos okulással töltik. A vizualitás fejlesztése nagyon fontos dolog Japánban, az írásképeket már az óvodában sok helyen kifüggesztik, mondván annak folyamatos megfigyelése segít az elsajátításában. Ennek az embert próbáló szorgalomnak és módszernek a kicsengése az, hogy kimagasló eredményeket érnek el a tesztírásban, és minden vizualitással összeköthető felmérésben. A verbális kommunikáció azonban sehol sincs.

 

 

A japán oktatás hatása a társadalomra

 

A globalizációval a japán fiataloknak is több ismeretük van más életformákról, más életmodelleket láthatnak, olvashatnak róla. Ezért fellázadnak, kb. 12-13 éves korban nem akarnak úgy élni, ahogyan a szüleik élnek. A társadalom ilyen tekintetben válságba került, a családi harmónia, ami korábban megvolt, megbomlott. Sok az elmagányosodott, devianciába fordult gyerek. Ezeknek a problémáknak a megoldására a jelenlegi japán oktatási szerkezet nincs felkészülve. A hagyományos értékeket, normákat igyekeznek közvetíteni, míg a gyerekek látják a külföldi mintákat, és megzavarodnak, amolyan pótcselekvésként mindenféle okoseszközökkel veszik körül magukat. 

 

E téren a japán oktatásnak van bőven megoldásra váró feladata.

 

 

Hagyományok

 

A japán hagyományok – ilyenek például a gyakran órákig tartó teaszertartások is – őrzője a család és az iskola is. Már az óvodában helyet kap a ma már nemzetközileg elismert művészet, az origami is, amelyet mind a családban, mind tanáraik segítségével, klubfoglalkozásokon gyakorolnak. Hihetetlen odafigyeléssel, áhítattal adnak teret és helyet minden olyan apróságnak, ami japánságukat hangsúlyozza. Amikor nálunk hazafiságra nevelésről beszélnek, épp ez a fajta figyelem, kitartó gyakorlás hiányzik.

 

 

Tehetséggondozás

 

 

Tehetséggondozás – olyan értelemben, mint nálunk – nincs, derült ki dr. Győri János egyetemi docens előadásából. Nincs olyan struktúra, amely célzottan a tehetséges gyerekekre irányul, de ha megnézzük, akkor a társadalom minden szegmensében jelen van a tehetséggondozás. A tehetségnek csapatban, közösségben van jelentősége, egyébként ez társadalmi feszültséget generálhat.

 

Gyermekeik nevelésekor a szülők is mindent az egalitárius elve szerint tesznek a gyerekükért. Felső középiskolában (nálunk 9-12. osztály, és ez már náluk nem kötelező), Japánban már azt is megmondják, hogy milyen pontszámmal, melyik egyetemre tud bejutni a diák, sőt a középiskolák külön megegyezést kötnek az egyetemekkel. Itt már megszűnik az egyenlőség elve, hiszen a legtehetségesebb diákok jutnak be a legjobb egyetemekre, illetve onnan majd kiemelkedő pozícióba, munkahelyekre. A jó munkahelyekkel az egyetemek szoros kapcsolatban állnak.

 

 

Szerző: Tihanyi Rita

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

Népszerű az online Diákhitel igénylés

Várakozáson felül teljesít a szeptember 6-ával elindult személyes megjelenés nélküli online Diákhitel igénylés. Az elmúlt időszakban beérkezett szerződések 40%-át már elektronikus aláírással kötötték meg. Az online platform népszerűsége és a telefonos ügyintézés általánossá válása indokolja, hogy a Társaság október 15-én bezárja a KÖKI Terminálon működtetett személyes ügyfélszolgálatát. A Budán működő Kacsa utcai ügyfélszolgálat a jövőben meghosszabbított nyitva tartással, mindennap este 6-ig várja az érdeklődőket.

Újra több ezer gyerekhez látogat el a Mozaik Múzeumtúra

A 2017-2018-as tanévben is útjára indul a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programsorozata a Felelős Szülők Iskolája szervezésében. A tanévben összesen 7 iskolába látogatunk el, ebből egy határon túli intézménybe is, Szlovákiába. A program célja, hogy élményszerű, látványos és tartalmas múzeumpedagógiai foglalkozások bemutatásával közel hozzuk a diákokat és tanárokat a múzeumokhoz, megkedveltessük velük a kiállításokat. A program már 3000 diákhoz látogatott el eddig, töretlen sikerrel.

A finn „csoda” nálunk is működhetne és a boldog gyerekeket taníthatnánk

In medias res - egyenesen a közepébe vágva – azokat a fontosabb impulzusokat igyekszem boncolgatni, amelyek az október 25-i Learning Reloaded (Tanulás Újratöltve) elnevezésű konferencián értek. Miért sikeres? Kész „módszerről” van szó? Mi a céljuk? A nap végével mindezen kérdésekre meg is kaptam a válaszokat.

Őszi programkavalkád a Mozaik Múzeumtúrával

Megújult lendülettel néz az ősz elé a Mozaik Múzeumtúra. A fiatalok figyelmét formabontó eszközökkel múzeumokra irányító program hétköznapokra és hétvégékre egyaránt fókuszálva kínál programokat az iskolapadhoz kötött vagy éppen a szünetet élvező diákoknak. A kulturális, ugyanakkor szórakoztató rendezvényeken remek alkalom nyílik arra is, hogy a részvevők szép előrelépést érhessenek el mobiltelefonos matricagyűjtő játékunkban.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

A játékos tanulás élménye és a boldogságra nevelés titkai: ezeket visszük a BabaMama Expóra és a KIDexpóra!

A hétvégén a gyerekeké a főszerep: a BabaMama Expón és a KIDexpón több száz játék, korszerű baba-mama termékújdonság és kiállító, szakértői tanács, fergeteges program és kaland vár mindenkit az egészen csöppektől a kiskamaszokig, anyukákkal és apukákkal együtt. A Felelős Szülők Iskolája Szuper Szülő standja a boldogságra nevelés kiaknázatlan lehetőségeit, az érzelmi fejlesztésben rejlő útravalót, a Da Vinci Learning Tv csatorna a játékos, élményalapú tanulás örömét kínálja látogatói számára.

Az irodalmat ünnepli a Csokonai Színház is

A Csokonai Színház idén első alkalommal kapcsolódik a Debreceni Irodalmi Napok rendezvénysorozatához. A november 6. és 8. között megrendezésre kerülő programban az irodalomtörténeti előadások, kerekasztal-beszélgetések és kötetbemutatók mellett − most először − két színházi előadás is helyet kapott.

Tudomány Ünnepe a Nemzeti Múzeumban

Programdömping a Magyar Nemzeti Múzeumban a tudomány ünnepe alkalmából, amely idén egybeesik az ingyenesen látogatható Ige-Idők – A reformáció 500 éve című kiállítás finisszázsával.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
November 2017
H K Sz Cs P Szo V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3