Ismét Nobel-díjassal találkoztak a fiatal szegedi kutatók

Idén a Szent-Györgyi Talentum Díj helyett Szent-Györgyi Emléklapot adtak át a legjelentősebb szegedi felfedezésért. Újra a tehetséggondozásé volt a főszerep Szegeden: óriási érdeklődés mellett már nyolcadik alkalommal rendezték meg november 25-én a Nobel-díjasok és Tehetséges Diákok Találkozóját a városban.

 

 

 

 

 

„A jövőben Szeged olyan jelentős tudományos központtá válhat, amely nem csak Magyarországon, hanem egész Európában is egyedülálló. A Szegedi Tudós Akadémia (SZTA) feladata az, hogy itthon tartsa legtehetségesebb fiataljainkat, olyan kutatási lehetőségeket és tudományos életpályát biztosítva számukra, mellyel megteremthetjük a Nobel-díj elnyerésének lehetőségét” – fogalmazott az Szegedi Tudós Akadémia (SZTA) programjának bemutatása kapcsán Hegyi Péter, az Akadémia programigazgatója.

 

Bert Sakmann, a Szegedi Tudós Akadémia Nobel-díjas képzési igazgatója az idei évben már második alkalommal látogatott Szegedre. Eddigi tapasztalatait összefoglalva kiemelte: egyik legfontosabb feladatának azt tartja, hogy olyan nemzetközi tudományos tekintélyeket nyerjen meg a programnak, akik mentorként részt vehetnek a hallgatók oktatásában. A Nobel-díjas kutatótól már feladatot is kaptak a programban részt vevő diákok: egy listát kell összeállítaniuk az őket legjobban érdeklő kutatási témákról és azon tudósokról, akikkel szívesen dolgoznának együtt. „A képzési folyamat már elkezdődött, most már a hallgatókon múlik, mit kezdenek ezzel a nagyszerű lehetőséggel” – tette hozzá az igazgató.

 

A Szegedi Tudós Akadémia nemzetközi szinten egyedülálló, multigenerációs oktatási rendszerét Varró András alapítványi elnök felkérésére Hegyi Péter mutatta be az érdeklődő diákoknak. „Az álmunk, melynek megvalósításán 2012 óta dolgoztunk, az idei évben végre valóra vált: a kormány támogatásra méltónak ítélte az SZTA programját egy egyszeri és egy állandó éves támogatás megítélésével. Ennek segítségével másfél-két éven belül elkészülhet a Szent-Györgyi Kollégium, ahol a hallgatók és mentorok elszállásolásán túl lehetőség lesz arra is, hogy a mentorok további foglalkozásokat tartsanak a diákoknak” – fogalmazott a programigazgató, majd hozzátette: Magyarország jövője azon múlik, hogy itt tudjuk-e tartani a legtehetségesebb fiatalokat és kutatókat.

 

Ennek elősegítésére a Szegedi Tudós Akadémia kiszámítható, folyamatos, iskolatípusokon és életszakaszokon átívelő tehetséggondozást nyújt; inspiráló és modern környezetet, mentorokat, és anyagi lehetőségeihez mérten pénzügyi ösztönzőket biztosítva a nyugodt munkavégzéshez, a versenyképes jövedelem eléréséhez – ezzel segítve a fiatal kutatókat, hogy a tudományban megvalósíthassák álmaikat.

 

A hétvégén: november 25-én és 26-án több programmal is várta az Akadémia a tudományos érdeklődésű fiatalokat: a Nobel-díjasok és Tehetséges Diákok 8. találkozóján a diákok és mentorok saját kutatási területeiket és eredményeiket mutatták be, míg a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen rekordszámú, 55 csapat mérkőzött meg egymással a fizika, kémia és biológia területén.

 

Már 2013 óta minden évben az SZTA év végi rendezvényén adják át a Szent-Györgyi Talentum díjat, melyet a Nobel-díjhoz hasonlóan, egyszeri, kimagasló jelentőségű felfedezésért ítélnek oda olyan kutató számára, aki Szeged városában végzett kutatásaival kimagasló nemzetközi elismerést ért el. A nyertes személyéről minden évben Nobel-díjas kutatók és az alapítvány kuratóriuma közösen dönt. A díjat 2013-ban Papp Balázs, 2014-ben Pál Csaba, 2015-ben pedig Tamás Gábor nyerték el.

 

A Bert Sakmann Nobel-díjas kutatóval felálló grémium döntése alapján az elmúlt év legjelentősebb szegedi felfedezése a heveny alkoholos hasnyálmirigy-gyulladás patomechanizmusának megértése volt, melyről Hegyi Péter és munkacsoportja számolt be a legjelentősebb gasztroenterológiai folyóiratban. A felfedezés jelentőségét a rangos Nature újság releváns szaklapja is kiemelte. Tekintettel arra, hogy Hegyi Péter a Szegedi Tudós Akadémia egyik megalapítója, a kuratórium Bert Sakmannal közösen úgy döntött, hogy saját tagjait nem díjazza, így a Szent-Györgyi Talentum díjat és a vele járó pénzjutalmat az idén nem ítélte oda, hanem helyette emléklappal ismerte el a kutatás jelentőségét.

Még egy ösztöndíj-lehetőség, amellyel külföldön tanulhattok

Újabb ösztöndíjra pályázhattok, ha külföldi félévet vagy rövid tanulmányutat terveztek. Idén október 31-ig még van lehetőségetek pályázni.

 

Kutatók Éjszakája: indul a regisztráció

Idén szeptember 29-én ismét megrendezik a Kutatók Éjszakáját. Tudósok, mérnökök, fiatalok és idősek fognak előadásokat tartani egyetemeken, kutatóintézetekben és a Csodák Palotájában. A szervezők több mint 2000 különböző programmal készülnek országszerte.

 

Online is igényelhető a diákhitel

A Diákhitel Központ Zrt. bevezeti az elektronikus aláírással történő szerződéskötést, így szerdától online is igényelhető a diákhitel - jelentette be Bugár Csaba, a társaság vezérigazgatója szerdán, Budapesten sajtótájékoztatón.

 

Peti és Petra megkerült! - rajzverseny

Közel kétszáz alkotás érkezett egy független laboratórium által meghirdetett országos online rajzversenyre, amely a környezetbe került PET-palackokra hívta fel a fiatal generációk figyelmét.  „Minden rajzban, mint egy-egy víztükörben félelmek, aggodalmak tükröződnek”- hangzott el a Csodák Palotájában rendezett díjátadó ünnepségen. A PET kalózok szerint egyre többen lesznek a lelkes környezetvédők...

FODISZ Tanévnyitó Ünnepség

Hat sportszakember kapta meg idén a Fogyatékosok Diáksportjáért Díjat, amelyet pénteken a Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny- és Szabadidősport Szövetségének (FODISZ) negyedik tanévnyitó ünnepségén adtak át. Ugyancsak elismerésben és jutalomban részesítették a 2016/17-es tanévben legeredményesebben szerepelt diákokat és felkészítő tanáraikat.

 

Sárfalvi Péter sportért felelős helyettes államtitkár köszöntőjében arra hívta fel a figyelmet arra, hogy a sport sokat segít a fogyatékkal élők társadalmi integrációjában, s egyúttal kitörési lehetőséget is biztosít nekik. Nagy sikernek nevezte, hogy az elmúlt tanévben már több mint 10 ezer tanuló vett részt a diákolimpiai versenyeken. Zárásként arra kérte a diákokat, "soha ne adjátok fel, mert példaképek vagytok!"

Pedagóguskonferencia: Innovatív technikák és a problémamegoldás fejlesztése

Nemzetközi gyakorlatokat is felvonultató módszertani konferenciára invitálja a középiskolai tanárokat a Mathias Corvinus Collegium Középiskolás Programja október 14-én. A Los Angeles-i és dublini egyetemről érkező oktatáskutató szakemberek előadását követően a résztvevők maguk is kipróbálhatják a gyakorlatban az esettanulmány-megoldást mint a problémamegoldást és a komplex, elemző gondolkodást fejlesztő technikát.

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Hamarosan új pályázati felhívások jelennek meg a tehetséggondozás területén

 

A Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum hétfői ülésén egyhangúlag elfogadták a Nemzeti Tehetség Program keretében 2017-ben kiírásra kerülő pályázatok forrásfelosztásának és ütemezésének javaslatát. Ebben az évben a hazai költségvetési források keretében - a 2015. és 2016. évhez hasonlóan - ismét 2,8 milliárd forint áll rendelkezésre a Nemzeti Tehetség Program céljainak megvalósítására.

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Tükröm, tükröm, mondd meg nékem … - fókuszban az online és az offline személyiségünk - Polus Enikő előadása

A XXI. században elterjedt és groteszk képet mutató közösségi média, online életünk kulisszái mögé kukkanthatunk e remek előadó jóvoltából, aki hosszú évek óta kutatja és elemzi a generációk médiafogyasztási szokásait. Összefüggéseiben tárja elénk a vágyaink, az álmaink és annak elérésének érdekében tett utakat, digitális lábnyomokat. Felismerhetjük az online figyelemfelkeltés tevékenysége, a lájkok szeretetzuhataga és a valós én közötti szerteágazó összefüggéseket. Mit lát és él meg ebből a tini, a fiatal felnőtt és a többi generáció? Valóban akkora a szakadék a generációk között, illetve ember és ember között?

 

„Taníts szabadon, tanulj szabadon!” – Visszaköveteljük a boldog gyermekkort! - Balatoni József, Jocó bácsi előadása

„Állj a sarkadra, állj ki magadért!” – hangzik sokszor a biztatás, de hogyan, amikor manapság az iskolában nem szeretik, ha a gyerekek kérdeznek, ha muszáj fegyelmezetten végigülni az órát, ha legalább 5 különórára illik járni… Hol van a gyerekkor, amiben lehetett még szeret-nem szeretet játszani a falevelekkel és amikor még nem azért ment a harc, hogy felnézzen a gyerek a monitorból vagy az okostelefonból?  Hogyan tud a tanár élményt adni, a szülő motiválni, úgyhogy együtt és öröm legyen a tanulás?

Rögtönzött Szülői Értekezlet a Momentán Társulattal

Iskolás gyermeked van, és nehezen megy vele a kommunikáció? Szeretnéd megérteni, hogy mi zajlik a gyermek, a tanár vagy éppen egy szülő lelkében? Akadt már problémád azzal, hogyan is kell a leghatékonyabban kezelni iskolai helyzeteket? Akkor a Momentán Társulat és Jocó bácsi Rögtönzött Szülői Értekezletén van a helyed, ahol hiteles szakemberek segítségével, mégis szórakozva járjuk körbe a kényes iskolai szituációkat.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Szeptember 2017
H K Sz Cs P Szo V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1