Ismét Nobel-díjassal találkoztak a fiatal szegedi kutatók

Idén a Szent-Györgyi Talentum Díj helyett Szent-Györgyi Emléklapot adtak át a legjelentősebb szegedi felfedezésért. Újra a tehetséggondozásé volt a főszerep Szegeden: óriási érdeklődés mellett már nyolcadik alkalommal rendezték meg november 25-én a Nobel-díjasok és Tehetséges Diákok Találkozóját a városban.

 

 

 

 

 

„A jövőben Szeged olyan jelentős tudományos központtá válhat, amely nem csak Magyarországon, hanem egész Európában is egyedülálló. A Szegedi Tudós Akadémia (SZTA) feladata az, hogy itthon tartsa legtehetségesebb fiataljainkat, olyan kutatási lehetőségeket és tudományos életpályát biztosítva számukra, mellyel megteremthetjük a Nobel-díj elnyerésének lehetőségét” – fogalmazott az Szegedi Tudós Akadémia (SZTA) programjának bemutatása kapcsán Hegyi Péter, az Akadémia programigazgatója.

 

Bert Sakmann, a Szegedi Tudós Akadémia Nobel-díjas képzési igazgatója az idei évben már második alkalommal látogatott Szegedre. Eddigi tapasztalatait összefoglalva kiemelte: egyik legfontosabb feladatának azt tartja, hogy olyan nemzetközi tudományos tekintélyeket nyerjen meg a programnak, akik mentorként részt vehetnek a hallgatók oktatásában. A Nobel-díjas kutatótól már feladatot is kaptak a programban részt vevő diákok: egy listát kell összeállítaniuk az őket legjobban érdeklő kutatási témákról és azon tudósokról, akikkel szívesen dolgoznának együtt. „A képzési folyamat már elkezdődött, most már a hallgatókon múlik, mit kezdenek ezzel a nagyszerű lehetőséggel” – tette hozzá az igazgató.

 

A Szegedi Tudós Akadémia nemzetközi szinten egyedülálló, multigenerációs oktatási rendszerét Varró András alapítványi elnök felkérésére Hegyi Péter mutatta be az érdeklődő diákoknak. „Az álmunk, melynek megvalósításán 2012 óta dolgoztunk, az idei évben végre valóra vált: a kormány támogatásra méltónak ítélte az SZTA programját egy egyszeri és egy állandó éves támogatás megítélésével. Ennek segítségével másfél-két éven belül elkészülhet a Szent-Györgyi Kollégium, ahol a hallgatók és mentorok elszállásolásán túl lehetőség lesz arra is, hogy a mentorok további foglalkozásokat tartsanak a diákoknak” – fogalmazott a programigazgató, majd hozzátette: Magyarország jövője azon múlik, hogy itt tudjuk-e tartani a legtehetségesebb fiatalokat és kutatókat.

 

Ennek elősegítésére a Szegedi Tudós Akadémia kiszámítható, folyamatos, iskolatípusokon és életszakaszokon átívelő tehetséggondozást nyújt; inspiráló és modern környezetet, mentorokat, és anyagi lehetőségeihez mérten pénzügyi ösztönzőket biztosítva a nyugodt munkavégzéshez, a versenyképes jövedelem eléréséhez – ezzel segítve a fiatal kutatókat, hogy a tudományban megvalósíthassák álmaikat.

 

A hétvégén: november 25-én és 26-án több programmal is várta az Akadémia a tudományos érdeklődésű fiatalokat: a Nobel-díjasok és Tehetséges Diákok 8. találkozóján a diákok és mentorok saját kutatási területeiket és eredményeiket mutatták be, míg a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen rekordszámú, 55 csapat mérkőzött meg egymással a fizika, kémia és biológia területén.

 

Már 2013 óta minden évben az SZTA év végi rendezvényén adják át a Szent-Györgyi Talentum díjat, melyet a Nobel-díjhoz hasonlóan, egyszeri, kimagasló jelentőségű felfedezésért ítélnek oda olyan kutató számára, aki Szeged városában végzett kutatásaival kimagasló nemzetközi elismerést ért el. A nyertes személyéről minden évben Nobel-díjas kutatók és az alapítvány kuratóriuma közösen dönt. A díjat 2013-ban Papp Balázs, 2014-ben Pál Csaba, 2015-ben pedig Tamás Gábor nyerték el.

 

A Bert Sakmann Nobel-díjas kutatóval felálló grémium döntése alapján az elmúlt év legjelentősebb szegedi felfedezése a heveny alkoholos hasnyálmirigy-gyulladás patomechanizmusának megértése volt, melyről Hegyi Péter és munkacsoportja számolt be a legjelentősebb gasztroenterológiai folyóiratban. A felfedezés jelentőségét a rangos Nature újság releváns szaklapja is kiemelte. Tekintettel arra, hogy Hegyi Péter a Szegedi Tudós Akadémia egyik megalapítója, a kuratórium Bert Sakmannal közösen úgy döntött, hogy saját tagjait nem díjazza, így a Szent-Györgyi Talentum díjat és a vele járó pénzjutalmat az idén nem ítélte oda, hanem helyette emléklappal ismerte el a kutatás jelentőségét.

Indul az üzemmérnök informatikus (bprof) képzés

Informatikus képzés újragondolva - kevesebb elmélet - több gyakorlat

 

2018. szeptemberében új képzés indul két egyetemen is. Az üzemmérnök informatikus (BProf) szakon az alapjaitól gondolták újra az informatikus képzést. Három év alatt gyakorlatias és piacképes tudásra tehetsz szert, és kiváló esélyekkel helyezkedhetsz el kiemelkedő fizetés mellett. Az új szakra január 30-tól február 15-ig lehet jelentkezni, kizárólag elektronikusan a felvi.hu-n.

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

A Mozaik Múzeumtúra iskolai programja a Városligetet is célba veszi

Az Örökség Kultúrpolitikai Intézet megbízásából a Felelős Szülők Iskolája szakmai szervezésével megvalósuló Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja 4. állomásához érkezik a 2017/2018-as tanévben. A házigazda szerepét ezúttal a Városligeti Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolába viseli majd. A felső tagozatos diákok számára összeállított interaktív múzeumpedagógiai foglalkozások, aktivitások, vetélkedők február 7-én 9 és 14 óra között lesznek az iskola tornacsarnokában és tantermeiben.

Forradalmasítani kell a digitális nevelést és tanulást segítő eszközöket, de a hozzáállást is

Az oktatástechnológia és a mai gyerekek szükségleteinek találkozási pontjairól, az online nevelésről, az élményalapú tanulás digitális lehetőségeiről, népszerű edukatív applikációkról és többek között a gyerekek kognitív, érzelmi és szociális készségeinek számítógépes eszközökkel való fejlesztéséről esett szó a Kossuth Rádió Napközben című műsorában. A beszélgetésben Szűcs Judit a január 24-28 között zajló londoni nemzetközi oktatási kiállításról, a BETT-ről jelentkezett be, Balatoni József, Jocó bácsi az okos eszközök „okos” használatára fektette a hangsúlyt, Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapítója, a Da Vinci TV-csatorna nagykövete pedig a kíváncsiság élményekkel történő felkeltésére, valamint a tudás iránti vágy és a családi-tanári háttér együttműködésének szükségességére hívta fel a figyelmet.

Tanítás a XXI. századi kompetenciák mentén – a Mozaik Múzeumtúra éppen ezt nyújtja

November 29-én Kiskunhalasra látogat a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja, hogy az 5-8. osztályos diákokat fél napon keresztül a múzeumok világában való kalandozásra invitálja. A házigazda ezúttal a Szilády Áron Református Gimnázium és Kollégium lesz, amely intézmény kiemelt jelentőséggel ápolja a Reformáció 500. évfordulóját is. A hagyományok ápolásáról, a tanórán kívüli foglalkozások jelentőségéről, a XXI. századi kompetenciák szerinti tanításról és a múzeumba járásról is beszélgettünk Varga Judittal, az intézmény igazgatójával. Interjú.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Játékos irodalomtanulás - így a kötelező művek is könnyebben mennek majd

Melyik szülő vagy pedagógus ne vágyna arra, hogy a kötelező tananyagként meghatározott olvasmányokat, költeményeket, illetve az írók, költők önéletrajzát könnyen és egyszerűen sikerüljön átadni a gyerekeknek, diákoknak? A választ mindannyian tudjuk, de az ehhez vezető megfelelő utat már kevésbé találjuk. Mit tegyünk, ha már túlvagyunk a sokadik „Kötelezők röviden” körön, kipróbáltuk az irodalmi kártyákat, memóriajátékkal próbálkoztunk, azonban a csemetén mégsem érezzük a lelkesedés legkisebb szikráját sem? Erre a kérdésre adhat innovatív választ és megoldást a Da Vinci TV új műsora, melyben Sziporka Sziszivel kalandozhatunk az irodalmi érdekességek világában.

Fedezd fel, mit tud a természet!

Azok a kis tudósok, örök kérdezők és javíthatatlanul kíváncsiak, akikből később a tudomány első emberei lesznek, most mindent megtudhatnak arról, hogyan szolgálja a természet az ember technikai vívmányait. Egy tévéműsor, sőt, egy teljes csatorna, ahol észbontó természeti jelenségekkel, kisebbfajta csodának számító vívmányokkal találkozhatnak kicsik és nagyok: itt a megújult Da Vinci Kids Fedezzük fel, mert a természet tudja című műsora!

 

A sport és rendszeres testmozgás jelentősége gyermekkorban kiemelten fontos

A jó hír az, hogy a gyermekek ösztönösen szeretnek mozogni. Amint annak tudatára ébrednek, hogy kezüket és lábukat használva képesek a helyváltoztatásra, szülő legyen a talpán, aki képes lépést tartani izgága csemetéjével. A kíváncsi gyermekek pedig fáradságot nem ismerve képesek szaladgálni, ugrálni, fogócskázni, fára mászni.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Február 2018
H K Sz Cs P Szo V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4