Az öt leggyakoribb hiba szakválasztáskor

Közeledik február 15-e, a szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezési határideje. Sokan az utolsó pillanatig várnak a döntéssel, mert nincs egyértelmű elképzelésük arról, milyen szakot válasszanak. Érdemes ilyenkor sorra venni a lehetőségeket, és odafigyelni néhány tipikus hibára, amelyet hajlamosak vagyunk elkövetni szakválasztáskor.

 

 

 

 

A meggondolatlan szakválasztásnak számos következménye lehet, hiszen ha aláírjuk a tanulmányi szerződést, vállaljuk, hogy a képzési idő másfélszerese alatt diplomát szerzünk. Így például, ha időközben félbehagyjuk a tanulmányainkat, vagy kicsúszunk a határidőből, előfordulhat, hogy vissza kell fizetnünk az állami ösztöndíjunkat, nem is beszélve az elvesztegetett időről, amelyet ráfordítottunk. Dr. Dobay Péter, a Perfekt Zrt. oktatási szakértője szerint sokan jelentkeznek OKJ-s képzésre azután, hogy megszakították tanulmányaikat a felsőoktatásban. Ez nem véletlen, hiszen egy OKJ-s képzés számukra sok esetben hasznosabb lehet, mint a hosszabb távú egyetemi vagy főiskolai elköteleződés. Az oktatási szakértő az alábbiakban néhány tippet ad arra, hogy miként kerüljük el a leggyakoribb hibákat szakválasztáskor.

 

 

1. Ne kizárólag a kedvenc középiskolai tárgyunk alapján válasszunk!

 

Gyakori hiba, hogy egy jó tanár, esetleg a tárgyból szerzett jó jegyek vagy tapasztalatok miatt adjuk be a jelentkezésünket olyan területre, amely iránt valójában nem vagyunk elhivatottak. Érdemes ezért feltenni a kérdést: biztosan a kedvencünk lesz-e ez a terület akkor is, ha már mások tanítják, esetleg komolyabb és másféle követelményekkel, kapcsolódó tárgyakkal?

 

 

2. Mi döntsünk, ne a környezetünk!

 

Léteznek orvos- és jogász dinasztiák, amelyeknél elvárás, hogy a gyerekek folytassák a hagyományt. A legtöbb szülő szeretné, ha a gyermeke magas presztízzsel rendelkező szakon tanulna, de komoly zsákutcában találhatja magát, aki annak alapján dönt, hogy mit várnak el tőle szülei, tanárai vagy barátai. Tegyük fel magunknak a kérdést: mivel foglalkoznánk a legszívesebben? Egyezik-e a jövőképünk azzal, amit elvárnak tőlünk?

 

 

3. Gyűjtsünk minél több információt a választott területről!

 

Fontos, hogy alaposan tájékozódjunk a jelentkezés előtt: mit kínál a szak, milyen követelményeket támaszt, milyen kompetenciákat igényel, és milyen tudásra tehetünk szert, ha elvégeztük a képzést. Érdemes megválaszolnunk: képesek vagyunk-e teljesíteni a követelményeket, és szívesen foglalkoznánk-e ezzel a területtel hosszú távon is?

 

 

4. Tájékozódjunk a választott szakma lehetőségeiről!

 

Nem könnyű felmérni a munkaerő-piaci helyzetet a felsőoktatás kapujából, de mindenképpen érdemes megpróbálkozni vele, nehogy a képzés végén döbbenjünk rá, hogy 3-5 évet áldoztunk egy olyan tudás megszerzésére, amellyel végül nem tudunk elhelyezkedni. Tájékozódjunk előzetesen, hogy milyen területen tudjuk majd hasznosítani a tudásunkat, és van-e kereslet az adott szakma iránt!

 

 

5. Tartsunk ki a választásunk mellett!

 

A felvételi lapon három szakot lehet megjelölni, így sokan akkor is választanak a kiválasztott képzés mellé másik kettőt, ha azok iránt nem is érdeklődnek. Ha lecsúsznak az első helyről, lemondanak az álmaikról ahelyett, hogy OKJ-s képzésen plusz pontokat szereznének, és jövőre újra megpróbálnák a jelentkezést. Tegyük fel magunknak a kérdést: megéri-e feláldozni az álmainkat, ha nem sikerült elsőre bekerülni az adott szakra?

 

 

+1 Nem katasztrófa, ha elsőre nem sikerül!

 

Ha nem tudunk egyértelműen dönteni a szakok között, érdemes időt adni magunknak, és beiratkozni egy kisebb elköteleződéssel járó, mégis nagyon hasznos OKJ-s képzésre. Ma már rengeteg ilyen képzés közül válogathatnak a jelentkezők, szinte egész biztosan találni olyat, ami az álomszakhoz is jól kapcsolható. A Perfekt Zrt. oktatási szakértője szerint az OKJ-s képzések nagy előnye, hogy rövid képzési idő alatt elvégezhetők, gyakorlati tudást adnak, amellyel akár azonnal el lehet helyezkedni. A hallgatók felmérhetik, hogy valóban szeretnék-e a területen folytatni tanulmányaikat, és pluszpontot is szerezhetnek, amely hozzásegítheti őket a következő sikeres felvételihez.

 

 

(Fotó: FreeDigitalPhotos.net)

Felsőoktatásról mindenkinek: országjáró túra felvételizőknek

Nehéz döntés előtt állnak a végzős diákok, február 15-ig nyújthatják be ugyanis jelentkezésüket az egyetemekre és a főiskolákra. Éppen ezért a következő napokban országjáró túrára indul a továbbtanuló diákokat segítő alternatív felvételi tájékoztató, a #felvételi 2017 – felsőoktatásról mindenkinek című kiadvány.

BME Szenátusa: egység, integritás és közös fellépés a GTK megtartásáért

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Szenátusa 2016. december 19-ei ülésén egyértelmű állást foglalt a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK) megtartása mellett, intézkedési tervet fogadott el és fenntartói támogatást kér az egyetem integritásának megőrzéséhez – közölte a BME az Edurpess.hu-val.

Mintegy 193 milliárdot fordítanak kollégiumfejlesztésekre

Mintegy 193 milliárd forintot fordítanak a következő években, 2023-ig kollégiumi fejlesztésekre, amelyek során új kollégiumokat is létesítenek – jelentette be az emberi erőforrások minisztere december 12-én. Balog Zoltán budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, a kormány által elfogadott országos felsőoktatási kollégiumfejlesztési stratégia 123 kollégiumot és összesen 37 467 helyet érint.

Palkovics: vonzóbb lett a pedagógusi pálya

Az elmúlt években növekedett a tanárképzésbe jelentkezett és felvett hallgatók száma – mondta az oktatásért felelős államtitkár december 14-én reggel a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. Palkovics László szerint ez többek között annak is köszönhető, hogy számos támogatást, ösztöndíjat adtak.

Aktualitások az oktatásban

Várhatóan januárban tárgyal a köznevelési kerekasztal a PISA-felmérés eredményeiről – mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár december 13-ai budapesti sajtótájékoztatóján. Az államtitkár jelezte: jövőre folytatódik a pedagógusok béremelése, amivel 2017-re összességében 50 százalékos növekményt érnek el.

Több mint 100 iskolával gyarapodott az ökoiskolák száma

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) 2016-ban is kiírta az Ökoiskola és az Örökös Ökoiskola címpályázatokat, amelyre környezettudatos intézmények pályázhattak. Az ünnepélyes oklevélátadót 2016. december 10-én a budapesti Móricz Zsigmond Gimnáziumban rendezte meg az OFI.

Több informatikust képeznek

Rövid idő alatt 13 egyetem jelezte, hogy részt venne a januárban induló kormányzati programban, amelynek célja az informatikai végzettségűek számának növelése az oktatási intézmények és az informatikai vállalkozások együttműködésén keresztül – mondta Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM)infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára december 14-én az M1 aktuális csatornán.

Megállapodás a Dél-afrikai Köztársasággal

Magyar–dél-afrikai kétoldalú oktatási együttműködési megállapodást kötött Pretoriában Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára, és december 9-én Fokvárosban részt vett egy családügyi világkonferencián, amelyen hivatalosan bejelentették, hogy Magyarország rendezheti jövőre a Családok Világkongresszusát. Ezekről az államtitkár telefonon számolt be az MTI-nek.

Új munkavállalói képességekre van szükség

Túlzóak azok a félelmek, amelyek szerint a digitalizáció, valamint a robotika elterjedése kiváltja az emberi munkát, a tapasztalatok ugyanis világszerte azt mutatják, hogy a digitális átalakulás csupán másfajta munkavégzési lehetőséget teremt, új munkavállalói képességek elsajátítását teszi szükségességé – hangsúlyozta Deutsch Tamás, a Digitális jólét program miniszterelnöki biztosa december 8-án a Digitális oktatási napok című konferencián, Budapesten.

Elkezdődött a konduktív pedagógia 9. világkongresszusa

Megkezdődött  a konduktív pedagógia szakembereinek, szakmai szervezeteinek, valamint a rokon szakmákban dolgozó specialisták világtalálkozója Budapesten. A nemzetközi rendezvénynek már másodszor ad otthont a magyar főváros a Pető András Főiskola, a Nemzetközi Pető Társaság és a Pető András Alapítvány szervezésében.

Szakképzést támogató projekt indult

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakképzést támogató projektet indított a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentésére – közölte a projekt kedvezményezettje december 9-én az MTI-vel.

A szakképzésé a főszerep

A cégek 40 százaléka küzd az Európai Unióban a szakképzett munkaerő hiányával, és egyre erősebb a felismerés, hogy többet kell befektetni az oktatásba, korszerűsíteni kell az oktatás szerkezetét és tartalmát – mondta Navracsics Tibor, az Európai Bizottság (EB) oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportügyért felelős tagja december 5-én az Európai szakképzési hét rendezvénysorozat budapesti nyitóeseményén.

Alakítsd Te a történelmet!

A diákok január 22-ig regisztrálhatnak az Országos Középiskolai Problémamegoldó Versenyre (OKPV). A 2017 első negyedévében megrendezendő, történelmi témákat feldolgozó stratégiai versenyt már negyedik alkalommal szervezi meg a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Case Solvers csapata.

Erzsébet-karácsony az Operaházban

A diótörő című mesebalettot tekinthették meg az Operaházban december 9-én az első Erzsébet-karácsony résztvevői, az Erzsébet Táborokban megfordult gyerekek közül ezerkétszáz, az ország különböző járásaiból érkezett, 8-14 év közötti iskolás.

Reformáció kortárs szemmel

REFORMÁCIÓ – Kortárs szemmel címmel kreatív pályázatot hirdet a Reformáció Emlékbizottság, ahol a pályázók friss vizuális eszközökkel újragondolhatják a reformáció egy kiemelkedő eseményét, jelképét vagy alakját.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Január 2017
H K Sz Cs P Szo V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5