Az öt leggyakoribb hiba szakválasztáskor

Közeledik február 15-e, a szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezési határideje. Sokan az utolsó pillanatig várnak a döntéssel, mert nincs egyértelmű elképzelésük arról, milyen szakot válasszanak. Érdemes ilyenkor sorra venni a lehetőségeket, és odafigyelni néhány tipikus hibára, amelyet hajlamosak vagyunk elkövetni szakválasztáskor.

 

 

 

 

A meggondolatlan szakválasztásnak számos következménye lehet, hiszen ha aláírjuk a tanulmányi szerződést, vállaljuk, hogy a képzési idő másfélszerese alatt diplomát szerzünk. Így például, ha időközben félbehagyjuk a tanulmányainkat, vagy kicsúszunk a határidőből, előfordulhat, hogy vissza kell fizetnünk az állami ösztöndíjunkat, nem is beszélve az elvesztegetett időről, amelyet ráfordítottunk. Dr. Dobay Péter, a Perfekt Zrt. oktatási szakértője szerint sokan jelentkeznek OKJ-s képzésre azután, hogy megszakították tanulmányaikat a felsőoktatásban. Ez nem véletlen, hiszen egy OKJ-s képzés számukra sok esetben hasznosabb lehet, mint a hosszabb távú egyetemi vagy főiskolai elköteleződés. Az oktatási szakértő az alábbiakban néhány tippet ad arra, hogy miként kerüljük el a leggyakoribb hibákat szakválasztáskor.

 

 

1. Ne kizárólag a kedvenc középiskolai tárgyunk alapján válasszunk!

 

Gyakori hiba, hogy egy jó tanár, esetleg a tárgyból szerzett jó jegyek vagy tapasztalatok miatt adjuk be a jelentkezésünket olyan területre, amely iránt valójában nem vagyunk elhivatottak. Érdemes ezért feltenni a kérdést: biztosan a kedvencünk lesz-e ez a terület akkor is, ha már mások tanítják, esetleg komolyabb és másféle követelményekkel, kapcsolódó tárgyakkal?

 

 

2. Mi döntsünk, ne a környezetünk!

 

Léteznek orvos- és jogász dinasztiák, amelyeknél elvárás, hogy a gyerekek folytassák a hagyományt. A legtöbb szülő szeretné, ha a gyermeke magas presztízzsel rendelkező szakon tanulna, de komoly zsákutcában találhatja magát, aki annak alapján dönt, hogy mit várnak el tőle szülei, tanárai vagy barátai. Tegyük fel magunknak a kérdést: mivel foglalkoznánk a legszívesebben? Egyezik-e a jövőképünk azzal, amit elvárnak tőlünk?

 

 

3. Gyűjtsünk minél több információt a választott területről!

 

Fontos, hogy alaposan tájékozódjunk a jelentkezés előtt: mit kínál a szak, milyen követelményeket támaszt, milyen kompetenciákat igényel, és milyen tudásra tehetünk szert, ha elvégeztük a képzést. Érdemes megválaszolnunk: képesek vagyunk-e teljesíteni a követelményeket, és szívesen foglalkoznánk-e ezzel a területtel hosszú távon is?

 

 

4. Tájékozódjunk a választott szakma lehetőségeiről!

 

Nem könnyű felmérni a munkaerő-piaci helyzetet a felsőoktatás kapujából, de mindenképpen érdemes megpróbálkozni vele, nehogy a képzés végén döbbenjünk rá, hogy 3-5 évet áldoztunk egy olyan tudás megszerzésére, amellyel végül nem tudunk elhelyezkedni. Tájékozódjunk előzetesen, hogy milyen területen tudjuk majd hasznosítani a tudásunkat, és van-e kereslet az adott szakma iránt!

 

 

5. Tartsunk ki a választásunk mellett!

 

A felvételi lapon három szakot lehet megjelölni, így sokan akkor is választanak a kiválasztott képzés mellé másik kettőt, ha azok iránt nem is érdeklődnek. Ha lecsúsznak az első helyről, lemondanak az álmaikról ahelyett, hogy OKJ-s képzésen plusz pontokat szereznének, és jövőre újra megpróbálnák a jelentkezést. Tegyük fel magunknak a kérdést: megéri-e feláldozni az álmainkat, ha nem sikerült elsőre bekerülni az adott szakra?

 

 

+1 Nem katasztrófa, ha elsőre nem sikerül!

 

Ha nem tudunk egyértelműen dönteni a szakok között, érdemes időt adni magunknak, és beiratkozni egy kisebb elköteleződéssel járó, mégis nagyon hasznos OKJ-s képzésre. Ma már rengeteg ilyen képzés közül válogathatnak a jelentkezők, szinte egész biztosan találni olyat, ami az álomszakhoz is jól kapcsolható. A Perfekt Zrt. oktatási szakértője szerint az OKJ-s képzések nagy előnye, hogy rövid képzési idő alatt elvégezhetők, gyakorlati tudást adnak, amellyel akár azonnal el lehet helyezkedni. A hallgatók felmérhetik, hogy valóban szeretnék-e a területen folytatni tanulmányaikat, és pluszpontot is szerezhetnek, amely hozzásegítheti őket a következő sikeres felvételihez.

 

 

(Fotó: FreeDigitalPhotos.net)

DUE Tehetségkutató Diákmédia Pályázat 2017. – Meghosszabbított beadási határidő: március 31.

A DUE Médiahálózat, a diákújságíró egyesület 27. alkalommal kiírt Tehetségkutató Diákmédia Pályázatán bármelyik iskolatípus tanulói, szerkesztőségei indulhatnak. Pályázni kizárólag saját munkával lehet, a részvétel felső korhatára pedig 25 év. A pályaműveket a kategóriákon belül három korcsoportban értékelik: általános iskola, középiskola és felsőoktatás. A pályázatok beadási határidejét március 31-ig meghosszabbítottuk.

„A nyelvtanulás hozzájárul a minőségi és magas színvonalú felsőoktatáshoz”

Valódi fejlődési lehetőségeket és valódi előnyöket jelenthet az egyetemi felvételi során a kötelező nyelvvizsga bevezetése – többek között ez derül ki a Szent István Egyetem (SZIE) Zöld Út Nyelvvizsgaközpontja által végzett felmérésből. A SZIE elsősorban a középiskolások idegennyelv-tudását, nyelvtanulási szokásait térképezte fel, valamint a 2020-tól érvénybe lépő kormányrendelet felsőoktatásra gyakorolt várható hatására, a diákok ezzel kapcsolatos véleményére volt kíváncsi.

Nem csak egyetem, életérzés!

Már csak pár hét van vissza és még mindig tanácstalan vagy a továbbtanulással kapcsolatban? Kiválasztottad, hogy milyen szakon tanulnál, de nem tudod még, hogy melyik egyetemen? Gyere Pécsre, és tapasztald meg az igazi PTE életérzést!

Az Árpád Napokon is bemutatkozik a Mozaik Múzeumtúra

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs múzeumpedagógiai programsorozat 4. állomásának a több mint 100 éves múltra visszatekintő Óbudai Árpád Gimnázium ad otthont. A 7. és 8. osztályos diákok számára összeállított aktivitások, foglalkozások, vetélkedők az Árpád Napok napokhoz integrálva kerülnek lebonyolításra április 11-én 12:00-15:30 között.

Legyen a zenéé a főszerep! – múzeumpedagógiai edukációs program

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programjának harmadik állomásán, a Lisznyai utcai Általános Iskolában ezúttal a Kodály-emlékévet állítja fókuszba. A világhírű, háromszoros Kossuth-díjas magyar zeneszerző, zenetudós, zeneoktató, népzenekutató, Kodály Zoltán halálának 50. évfordulójáról emlékezünk meg idén.

A múzeumok iskolába járnak, és Farkasrét a következő állomás!

A Mozaik Múzeumtúra rendhagyó iskolai edukációs programsorozata az Érdi úti Általános Iskolába érkezik április 6-án.

 

Mozaik Múzeumtúra keretében iskolai edukációs múzeumpedagógiai programsorozat indult március 21-én az újpalotai, XV. kerületi Kontyfa Középiskola, Szakiskola és Általános Iskolában. A nyolcállomásos sorozat második eseményére Farkasréten, az Érdi úti Általános Iskolában kerül sor április 6-án.

Hamarosan új pályázati felhívások jelennek meg a tehetséggondozás területén

 

A Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum hétfői ülésén egyhangúlag elfogadták a Nemzeti Tehetség Program keretében 2017-ben kiírásra kerülő pályázatok forrásfelosztásának és ütemezésének javaslatát. Ebben az évben a hazai költségvetési források keretében - a 2015. és 2016. évhez hasonlóan - ismét 2,8 milliárd forint áll rendelkezésre a Nemzeti Tehetség Program céljainak megvalósítására.

Folytatódik a „Kapcsolódj be a közvetítésbe!” ösztöndíjprogram!

Folytatódik a ”Kapcsolódj be a közvetítésbe!” című, egy éves szakmai gyakorlatra szóló ösztöndíjprogram, melyet Balog Zoltán, az emberi erőforrások miniszterének kezdeményezésére az MTVA és a Nemzeti Kulturális Alap indított el hátrányos helyzetű, elsősorban roma fiatalok számára. Az előző évben meghirdetett szakmai gyakorlat sikeresen zárult, az MTVA kötelékében két fiatal tehetség folytatja pályafutását.

Letették az esküt a 28. Almati téli Universiádéra induló magyar csapat tagjai

A Magyar Sport Házában ünnepélyes keretek között tettek esküt a 28. Téli Universiádéra csütörtökön, január 26-án induló magyar sportolók. Az eskütételen Prof. Dr. Kiss Ádám a MEFS elnöke és Dr. Székely Mózes a MEFS főtitkára is részt vett.

A magolás ideje lejárt – élmény kell a tanuláshoz!

Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásra." – vallotta a méltán világhírű Öveges József professzor, aki messzeföldön híres volt gyakorlatorientált oktatási módszeréről. A XX. század oktatási forradalmára, Magyar Televízió 100 kérdés címû mûsorának fõszerkesztõje volt 135 alkalommal szerepelt nagysikerû sorozataival. Szórakoztatva mutatta be játékos, a jelenségek lényegének megértését segítõ kísérleteit, s a magyarázat közben maga is fellelkesült.
Hitt az élõ szó hatásában, a tanári magyarázat erejében. Mindig a közönség helyébe képzelete magát, csak azt mondta el, amit maga is szívesen hallott volna. Népszerûvé vált, a "fizika varázslójának" nevezték.

Elkezdődött a konduktív pedagógia 9. világkongresszusa

Megkezdődött  a konduktív pedagógia szakembereinek, szakmai szervezeteinek, valamint a rokon szakmákban dolgozó specialisták világtalálkozója Budapesten. A nemzetközi rendezvénynek már másodszor ad otthont a magyar főváros a Pető András Főiskola, a Nemzetközi Pető Társaság és a Pető András Alapítvány szervezésében.

Szakképzést támogató projekt indult

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakképzést támogató projektet indított a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentésére – közölte a projekt kedvezményezettje december 9-én az MTI-vel.

Inspiráló nők szikrázó élete

Ahogy minden jeles alkalomkor, így nőnap alkalmából is érdemes kicsit megállni, szemlélni, hogy mit, kit is ünneplünk valójában. Igaz: egy nőnek ezer arca, végtelen számú kedélyállapota van, „működésmódja” pedig leginkább a randomitás rapszódiájaként írható le. Mégis, aki figyel, az láthatja, hogy minden lányzóról, hölgyről, asszonyról és néniről szelíden fénylik, micsoda kútja ő a szeretetnek, a kreativitásnak és a bátorságnak. A Da Vinci Learning csatornán március 8-án olyan nők életével ismerkedhetünk meg közelebbről, akik előrelendítették és beragyogták a világot.

 

Víz, víz tiszta víz, de meddig? Érdekes filmek, kísérletek a víz világnapjára

Minden iskolában festenek, alkotnak, rajzolnak vagy épp egy egész tematikus hetet tartanak a Víz világnapja alkalmából. A kisgyerekek már mint a ABC-t úgy fújják kívülről a vízzel kapcsolatos meghatározó számokat: a testünk tömegének több mint fele víz, a Föld több mint 2/3-át víz borítja….de meddig? Természeti kincseink megóvása napjainkra létkérdéssé vált, hisz ökológiai lábnyomunk sajnos egyre nagyobb ezzel pusztítva a Földet és kincseit. A víz világnapja arra hívja fel a figyelmet, amit legtöbbször magától értetődőnek veszünk: a vízre.

Happy Birthday Galileo Galilei ! - Nélküle mit sem tudnánk a naprendszerről…


Toszkánában született neves tudós, Galileo Galilei, ha ma is élne, február 15-én lenne 453 éves. Ez a hatalmas olasz elme csillagász, fizikus, matematikus, filozófus és feltaláló is volt egyben. Saját maga által épített teleszkóppal fedezte fel a Jupiter négy holdját, és először mondta ki, hogy a Föld kering a Nap körül. Ő fedezte fel a Szaturnuszt is. Mérések, kutatások, információk az ismeretlenről - Tudj meg többet Galileoról, felfedezéseiről és elméleteiről a Da Vinci Learningen!

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Április 2017
H K Sz Cs P Szo V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30