Az öt leggyakoribb hiba szakválasztáskor

Közeledik február 15-e, a szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezési határideje. Sokan az utolsó pillanatig várnak a döntéssel, mert nincs egyértelmű elképzelésük arról, milyen szakot válasszanak. Érdemes ilyenkor sorra venni a lehetőségeket, és odafigyelni néhány tipikus hibára, amelyet hajlamosak vagyunk elkövetni szakválasztáskor.

 

 

 

 

A meggondolatlan szakválasztásnak számos következménye lehet, hiszen ha aláírjuk a tanulmányi szerződést, vállaljuk, hogy a képzési idő másfélszerese alatt diplomát szerzünk. Így például, ha időközben félbehagyjuk a tanulmányainkat, vagy kicsúszunk a határidőből, előfordulhat, hogy vissza kell fizetnünk az állami ösztöndíjunkat, nem is beszélve az elvesztegetett időről, amelyet ráfordítottunk. Dr. Dobay Péter, a Perfekt Zrt. oktatási szakértője szerint sokan jelentkeznek OKJ-s képzésre azután, hogy megszakították tanulmányaikat a felsőoktatásban. Ez nem véletlen, hiszen egy OKJ-s képzés számukra sok esetben hasznosabb lehet, mint a hosszabb távú egyetemi vagy főiskolai elköteleződés. Az oktatási szakértő az alábbiakban néhány tippet ad arra, hogy miként kerüljük el a leggyakoribb hibákat szakválasztáskor.

 

 

1. Ne kizárólag a kedvenc középiskolai tárgyunk alapján válasszunk!

 

Gyakori hiba, hogy egy jó tanár, esetleg a tárgyból szerzett jó jegyek vagy tapasztalatok miatt adjuk be a jelentkezésünket olyan területre, amely iránt valójában nem vagyunk elhivatottak. Érdemes ezért feltenni a kérdést: biztosan a kedvencünk lesz-e ez a terület akkor is, ha már mások tanítják, esetleg komolyabb és másféle követelményekkel, kapcsolódó tárgyakkal?

 

 

2. Mi döntsünk, ne a környezetünk!

 

Léteznek orvos- és jogász dinasztiák, amelyeknél elvárás, hogy a gyerekek folytassák a hagyományt. A legtöbb szülő szeretné, ha a gyermeke magas presztízzsel rendelkező szakon tanulna, de komoly zsákutcában találhatja magát, aki annak alapján dönt, hogy mit várnak el tőle szülei, tanárai vagy barátai. Tegyük fel magunknak a kérdést: mivel foglalkoznánk a legszívesebben? Egyezik-e a jövőképünk azzal, amit elvárnak tőlünk?

 

 

3. Gyűjtsünk minél több információt a választott területről!

 

Fontos, hogy alaposan tájékozódjunk a jelentkezés előtt: mit kínál a szak, milyen követelményeket támaszt, milyen kompetenciákat igényel, és milyen tudásra tehetünk szert, ha elvégeztük a képzést. Érdemes megválaszolnunk: képesek vagyunk-e teljesíteni a követelményeket, és szívesen foglalkoznánk-e ezzel a területtel hosszú távon is?

 

 

4. Tájékozódjunk a választott szakma lehetőségeiről!

 

Nem könnyű felmérni a munkaerő-piaci helyzetet a felsőoktatás kapujából, de mindenképpen érdemes megpróbálkozni vele, nehogy a képzés végén döbbenjünk rá, hogy 3-5 évet áldoztunk egy olyan tudás megszerzésére, amellyel végül nem tudunk elhelyezkedni. Tájékozódjunk előzetesen, hogy milyen területen tudjuk majd hasznosítani a tudásunkat, és van-e kereslet az adott szakma iránt!

 

 

5. Tartsunk ki a választásunk mellett!

 

A felvételi lapon három szakot lehet megjelölni, így sokan akkor is választanak a kiválasztott képzés mellé másik kettőt, ha azok iránt nem is érdeklődnek. Ha lecsúsznak az első helyről, lemondanak az álmaikról ahelyett, hogy OKJ-s képzésen plusz pontokat szereznének, és jövőre újra megpróbálnák a jelentkezést. Tegyük fel magunknak a kérdést: megéri-e feláldozni az álmainkat, ha nem sikerült elsőre bekerülni az adott szakra?

 

 

+1 Nem katasztrófa, ha elsőre nem sikerül!

 

Ha nem tudunk egyértelműen dönteni a szakok között, érdemes időt adni magunknak, és beiratkozni egy kisebb elköteleződéssel járó, mégis nagyon hasznos OKJ-s képzésre. Ma már rengeteg ilyen képzés közül válogathatnak a jelentkezők, szinte egész biztosan találni olyat, ami az álomszakhoz is jól kapcsolható. A Perfekt Zrt. oktatási szakértője szerint az OKJ-s képzések nagy előnye, hogy rövid képzési idő alatt elvégezhetők, gyakorlati tudást adnak, amellyel akár azonnal el lehet helyezkedni. A hallgatók felmérhetik, hogy valóban szeretnék-e a területen folytatni tanulmányaikat, és pluszpontot is szerezhetnek, amely hozzásegítheti őket a következő sikeres felvételihez.

 

 

(Fotó: FreeDigitalPhotos.net)

Tésztahidak kötötték össze az országok egyetemeit

Az Óbudai Egyetem az idén május 26-án hatodszor rendezte meg a RECCS Tésztahíd-építő Világbajnokságot, amelynek fővédnöke Tarlós István, Budapest főpolgármestere és Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke volt. Az eddigi tizenegy alkalommal született eredmények alapján nem szerénytelenség azt állítani: a RECCS a világ legszínvonalasabb tésztahíd-építő versenye.

Több millióra pályázhatnak a BGE hallgatói

Kiemelkedően sok, összesen 113 helyre jelentkezhetnek a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) hallgatói a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Kiválósági Ösztöndíjprogramjának keretében – hozták nyilvánosságra a program bejelentésekor.

Közgazdasági kiválósági ösztöndíjprogramot indít az MNB

Százhatvanmillió forintos közgazdasági kiválósági ösztöndíjprogramot indít a 2016/2017-es tanévben a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a gazdaságtudományi területen tanuló hallgatók közül egy évben több mint ötszázan kaphatnak támogatást – közölték a jegybank május 24-ei, budapesti sajtótájékoztatóján.

Bizonyítottak a tehetségek

Átadták az idei országos középiskolai tanulmányi verseny (OKTV) díjait május 27-én Budapesten. Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár az ünnepségen kiemelte, évről évre nagy érdeklődés kíséri a versenyt, amelyen az idén az angol, a biológia és a matematika volt a legnépszerűbb tárgy, mindhárom olyan terület, amely a következő évek tehetséggondozásának a fókuszába kell, hogy kerüljön.

Pedagógusképzés és tartalomfejlesztés a porondon

 Négy területre: a pedagógusképzésre, a tartalomfejlesztésre, a fenntartói változásra, valamint az oktatási struktúra és infrastruktúra fejlesztésére koncentrál a Köznevelési Kerekasztal a közeljövőben – mondta Palkovics László oktatási államtitkár május 25-én este Győrben, a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége (KÉSZ), a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület és a Professzorok Battyhány Köre által kidolgozott Idők jelei című vitaanyagot bemutató konferencián.

Milliárdok jutnak az iskolák állami kezelésbe vételére

Ötvenöt milliárd forinttal emeli a költségvetés kiadásait, hogy jövőre minden közoktatási intézmény állami fenntartásba-kezelésbe kerül, de ha további forrásokra lesz szükség, a kormány azt is biztosítja – mondta el az M1 aktuális csatorna június 24-ei műsorában Palkovics László, az oktatásért felelős államtitkár.

Komoly dilemmákról vitáztak a diákok

Egy izgalmas szócsatának lehettünk tanúi a német nyelvű vitavetélkedő magyarországi döntőjében, melyen a négy legjobb magyarországi vitázó vett részt. „Beleegyezzen-e Magyarország a menekültek éves kvóta szerinti elosztásába, amennyiben az EU átvállalja a költségeket?” A négy legjobb magyar vitázónak erre a kérdésre 24 perce volt, ennyi idő alatt kellett meggyőzniük álláspontjukról a vitapartnereiket és a zsűrit.

Új fejezet a Szegedi Tudós Akadémia életében

A Nobel-díjas Bert Sakmann már a Szegedi Tudós Akadémia (SZTA) képzési igazgatójaként vett részt a Nobel-díjasok – Tehetséges Diákok Találkozóján Szegeden május 23-án. A világhírű kutató örömmel vállalta a közreműködést a nemzetközi szinten egyedülálló oktatási program kidolgozásában, de ellátogatott a rekordszámú gimnazista részvételével zajló laboratóriumi gyakorlatokra is, majd az SZTA másodéves hallgatóinak tudományos beszámolóit hallgatta meg.

Hogyan szerezzek munkát?

A kitartás és a személyes kapcsolatok számítanak

 

A frissdiplomások többsége álláshirdetésre való jelentkezés vagy személyes ismeretség útján jut be első munkahelyére. A harmadik leggyakoribb módja a munkahelyszerzésnek, amikor a volt hallgatót a korábbi szakmai gyakorlatos helye alkalmazza. A Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) végzős hallgatóinak majdnem fele rendelkezett főállású munkaviszonnyal a diploma megszerzése előtt, az abszolutórium megszerzését követő egy hónapon belül 38 százalék, három hónapon belül pedig 58 százalék talált magának munkát.

Czibere: a kormány a befogadó oktatásban hisz

A kormány az inkluzív, befogadó oktatásban hisz, célja az, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek együtt tanuljanak a nem hátrányos helyzetűekkel – jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára az M1 aktuális csatorna május 25-ei reggeli műsorában.

Szabályozzák a diákmunkát

Megjelent a Magyar Közlönyben május 20-án a szövetkezetekről szóló törvény módosítása, amely az iskolaszövetkezetek működését és a diákok tanulás melletti jövedelem- és munkatapasztalat-szerzését szabályozza, azonban a diákok és szüleik számára fontos hangsúlyozni, hogy a törvény szeptember első napján lép hatályba, így a nyári diákmunkákat az új szabályozás semmilyen szempontból nem érinti.

Mi vár az iskolákra?

Jelenleg 55 milliárd forintot költenek az önkormányzatok az oktatási intézmények működtetésére – közölte május 20-ai online fogadóóráján Palkovics László, hangsúlyozva: az állam biztosítani fogja a fenntartáshoz és a működtetéshez szükséges forrásokat.

Tésztaépítés mesterfokon

Spagettiből hidat építeni? Játék ez, vagy tényleg komoly? Nos, a válasz egyértelmű: egy erős és szép híd megépítése – függetlenül attól, hogy milyen anyagból készül – komoly mérnöki feladat. Ezért az Óbudai Egyetem „RECCS 2016” névvel 2016. május 26-án tésztahídépítő világbajnokságot rendez.

Digitális tananyagként is elérhető az Ébresztő-óra

Minden elképzelést túlszárnyalt az UNICEF és a Telenor „Ébresztő-óra” nevű programja. A tervezett évi kétezer gyermek helyett ugyanis két év alatt több mint 10 ezer fiatal figyelmét sikerült felhívni alapvető jogaikra. A két szervezet folytatja együttműködését, következő állomásként bárki számára hozzáférhető, digitális változat is készül az Ébresztő-órából.

Taroltak a kísérletek!

Az összes feladat közül a kísérleteket végezték el a legjobb mutatókkal azok a középiskolások, akik részt vettek Magyarország első, teljes mértékben az interneten zajló kémiaversenyén. A nem sokkal az érettségi előtt befejeződött Laborkaland Online elnevezésű vetélkedő érdekes körképet ad a középiskolások kémiához fűződő viszonyáról.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Május 2016
H K Sz Cs P Szo V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5