„A nyelvtanulás hozzájárul a minőségi és magas színvonalú felsőoktatáshoz”

Valódi fejlődési lehetőségeket és valódi előnyöket jelenthet az egyetemi felvételi során a kötelező nyelvvizsga bevezetése – többek között ez derül ki a Szent István Egyetem (SZIE) Zöld Út Nyelvvizsgaközpontja által végzett felmérésből. A SZIE elsősorban a középiskolások idegennyelv-tudását, nyelvtanulási szokásait térképezte fel, valamint a 2020-tól érvénybe lépő kormányrendelet felsőoktatásra gyakorolt várható hatására, a diákok ezzel kapcsolatos véleményére volt kíváncsi.

 

 A kutatás elsődleges célja volt, hogy megismerjük a diákok véleményét azzal a tervezettel kapcsolatban, miszerint 2020-tól csak középfokú nyelvvizsgával lehet bejutni a felsőoktatásba. A vélemények és válaszok alapján feltérképeztük, hogy ez várhatóan milyen hatással lehet a felsőoktatási piacra, egyúttal felmértük a diákok jelenlegi nyelvtanulási szokásait, és azt, hogy jellemzően mikor érik el a középfokú szintet, egyáltalán elérik-e középfokú tanulmányaik során. Azt is vizsgáltuk, hogy az iskolai nyelvórák a diákok véleménye szerint hatásosak-e a nyelvvizsga megszerzésének szempontjából, vagy külső segítséget vesznek-e igénybe az iskolai nyelvórán kívül. Továbbá elemeztük, hogy milyen összefüggés van a nyelvórák száma és a nyelvvizsgák megléte között.

Az országos felmérést az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon, a Szent István Egyetem standján végeztük 2017. január 19-21. között. A felmérés kérdőívvel (Google) történt, nyomtatott és elektronikus formában Felmérésünk nem reprezentatív, mivel egyrészt a Kiállításon megjelent látogatók vehettek részt benne, ezen belül is főleg azok a diákok töltötték ki a kérdőívet, akik a Szent István Egyetem standján megfordultak és annak valamely képzési területe iránt érdeklődtek.

Az országos felmérésen kívül két középiskola, a gödöllői Török Ignác Gimnázium és a budapesti Neumann János Számítástechnikai Szakgimnázium diákjait is megkérdeztük. Az ott nyert adatokat külön-külön is értékeltük, összehasonlítva az eredményeket az országos átlaggal.

A kérdőívet összesen 614 fő töltötte ki, akik 216 különböző iskolából, 81 városból, minden megyéből érkeztek, az egy iskolára jutó átlagos válaszadási arány 3 fő.

A kormányrendelettel kapcsolatos vélemények kétharmada pozitív, a diákok többsége szerint előnyös változásokat idézne elő a rendelet bevezetése a felsőoktatásban. A pozitív vélemények alapvetően két nagy csoportra oszthatók: az egyik csoport azért helyesli a nyelvvizsga feltételének bevezetését, mert az egyetemi évek alatt már nem kell foglalkozni vele, míg a válaszadók másik csoportja inkább a valódi fejlődési lehetőséget és a valódi előnyöket látja benne.

Lényegesen kevesebben ítélték meg negatívan a kérdést. Alapvetően a legfőbb kifogásként a nyelvérzék hiánya jelenik meg, és az a vélemény, miszerint olyanok eshetnek ki a felsőoktatásból, akik amúgy a szakterületükön tehetségesek lennének. Emellett az iskolai nyelvoktatás színvonalát is sokan kritizálták.

A diákok ezzel egyidejűleg remélik, hogy a nyelvoktatás is fejlődni fog. Ha a stratégiának ez is célja, és ehhez intézkedéseket és erőforrásokat is rendel, úgy valóban pozitív hatásra számíthatunk. A stratégiának azonban a közoktatás mellett a felsőoktatásra vonatkozó (szak)nyelvoktatási fejlesztéseket is tartalmaznia kell ahhoz, hogy az valóban sikeres legyen. Ezért a Képzési- és Kimeneti Követelményeket felülvizsgálni és módosítani szükséges oly módon, hogy a nyelvigényes szakoknál kimeneti követelményként szaknyelvi vizsgát kellene előírni.

Ezek a fejlesztések azért is lennének fontosak, mert a felsőoktatásba bekerülő diákok az általános nyelvvizsgával egyben a kimeneti követelményeket is teljesítik. Így a felsőfokú tanulmányaik alatt nincsenek motiválva a nyelvtudás fejlesztésére, és ezzel veszélybe kerül versenyképességük, ugyanis a munkaerőpiacon olyan végzősökre van szükség, akik mind szakmailag, mind nyelvileg megállják a helyüket.

További információ:

SZIE Zöld Út Nyelvvizsgaközpont – Tóth Ildikó központvezető

Tel.: 06-28-522-094

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A felmérés elérhető:

www.zoldut.szie.hu
http://zoldut.szie.hu/files/tanulmany_zoldut_2017.pdf

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

Népszerű az online Diákhitel igénylés

Várakozáson felül teljesít a szeptember 6-ával elindult személyes megjelenés nélküli online Diákhitel igénylés. Az elmúlt időszakban beérkezett szerződések 40%-át már elektronikus aláírással kötötték meg. Az online platform népszerűsége és a telefonos ügyintézés általánossá válása indokolja, hogy a Társaság október 15-én bezárja a KÖKI Terminálon működtetett személyes ügyfélszolgálatát. A Budán működő Kacsa utcai ügyfélszolgálat a jövőben meghosszabbított nyitva tartással, mindennap este 6-ig várja az érdeklődőket.

Tanítás a XXI. századi kompetenciák mentén – a Mozaik Múzeumtúra éppen ezt nyújtja

November 29-én Kiskunhalasra látogat a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja, hogy az 5-8. osztályos diákokat fél napon keresztül a múzeumok világában való kalandozásra invitálja. A házigazda ezúttal a Szilády Áron Református Gimnázium és Kollégium lesz, amely intézmény kiemelt jelentőséggel ápolja a Reformáció 500. évfordulóját is. A hagyományok ápolásáról, a tanórán kívüli foglalkozások jelentőségéről, a XXI. századi kompetenciák szerinti tanításról és a múzeumba járásról is beszélgettünk Varga Judittal, az intézmény igazgatójával. Interjú.

Újra több ezer gyerekhez látogat el a Mozaik Múzeumtúra

A 2017-2018-as tanévben is útjára indul a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programsorozata a Felelős Szülők Iskolája szervezésében. A tanévben összesen 7 iskolába látogatunk el, ebből egy határon túli intézménybe is, Szlovákiába. A program célja, hogy élményszerű, látványos és tartalmas múzeumpedagógiai foglalkozások bemutatásával közel hozzuk a diákokat és tanárokat a múzeumokhoz, megkedveltessük velük a kiállításokat. A program már 3000 diákhoz látogatott el eddig, töretlen sikerrel.

A finn „csoda” nálunk is működhetne és a boldog gyerekeket taníthatnánk

In medias res - egyenesen a közepébe vágva – azokat a fontosabb impulzusokat igyekszem boncolgatni, amelyek az október 25-i Learning Reloaded (Tanulás Újratöltve) elnevezésű konferencián értek. Miért sikeres? Kész „módszerről” van szó? Mi a céljuk? A nap végével mindezen kérdésekre meg is kaptam a válaszokat.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Fedezzük fel a csodálatos bolygót!

Síeltél a gleccsereken? Részt vettél mélytengeri merülésen? Úsztál a delfinekkel? Ha igen, szerencsés vagy, de hanem…  Esetleg olvastad Verne Gyula regényeit?

Fókuszban a Föld – most sok érdekességre fény derül

Utaztál már az álmaidban? Mit láttál ott? Mit szólsz, ha azt mondom, vannak olyan gyerekek, akik elrepülnek az iskolába? És ez komoly!  Mi a véleményed a szél hajtotta autókról? Ezek olyan álmok, amelyek valóra váltak, léteznek, pedig nem is tudtál róla!

A játékos tanulás élménye és a boldogságra nevelés titkai: ezeket visszük a BabaMama Expóra és a KIDexpóra!

A hétvégén a gyerekeké a főszerep: a BabaMama Expón és a KIDexpón több száz játék, korszerű baba-mama termékújdonság és kiállító, szakértői tanács, fergeteges program és kaland vár mindenkit az egészen csöppektől a kiskamaszokig, anyukákkal és apukákkal együtt. A Felelős Szülők Iskolája Szuper Szülő standja a boldogságra nevelés kiaknázatlan lehetőségeit, az érzelmi fejlesztésben rejlő útravalót, a Da Vinci Learning Tv csatorna a játékos, élményalapú tanulás örömét kínálja látogatói számára.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
December 2017
H K Sz Cs P Szo V
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31