Kutatónő a biológia és az informatika határán

Hugonnai Vilmának, az első magyar orvosnőnek rengeteget kellett harcolnia azért, hogy elismerjék tudását. Diplomáját is megkérdőjelezték itthon, így sokáig nem kaphatott munkát. Azóta 150 év telt el, és már az 5. technológiai forradalmat éljük, ennek ellenére még mindig kevés nő van a tudomány területén. Az informatika szintén olyan ág, amelyet a társadalom férfiasnak ítél. Pedig a tudás, az elköteleződés, a motiváció és az elhivatottság független attól, hogy a szakember nő vagy férfi. Induló cikksorozatunkban olyan hallgatókat, oktatókat és fiatal szakembereket mutatunk be, akik lányként választották a tudományos pályát. Sájevicsné dr. Sápi Johanna például az Óbudai Egyetem (ÓE) Biomatika Intézetének oktatója, aki daganatterápiával foglalkozik.

 

 

 

(Fotó: FreeDigitalPhotos.net)

 

Eredetileg orvos szeretett volna lenni, de végül egészségügyi szervező szakra vették fel a Semmelweis Egyetemre. „Ez érdekes BSc-képzés, amelynek három: orvosi, gazdasági és informatikai alappillére is van. Bár eredetileg az orvosira készültem, mindig érdekelt a matematika-fizika is, és tudtam, ha orvos lennék, akkor ez a másik út lezárulna” – mondja Johanna, aki szerint ez a kettősség öröklött, beprogramozott érdeklődés benne. „Édesapám orvos lett, de mérnöknek készült, a nagypapám pedig mérnök lett, holott orvosnak készült. Nekem végül nem kellett választanom. Ma már egyre több olyan képzés indul, ahol a hallgatónak nem kell feladnia sem a biológia, az orvoslás, sem az informatika iránti vagy a villamosmérnöki érdeklődését, hanem ezeket együtt tanulhatja. Az Óbudai Egyetem a mérnökinformatikus MSc-képzés keretein belül 2015 februárjától elindította a robotika specializációt, 2016 februárjától pedig lesz orvosi mérnökinformatika specializáció is.”

 

Johanna végül a programozás irányába ment el, az MSc-képzést pedig már a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) végezte a Villamosmérnöki és Informatikai Karon egészségügyi mérnök szakon. „Már az alapszak során is voltak óráim a BME-n, mert a képzés Semmelweis–BME közös volt, míg a mesterszak BME–Semmelweis közös. Így már ismerős volt a Műegyetem, mégis nehéz volt átlépni a villamosmérnöki karra. Nehéz, ám nem lehetetlen” – teszi hozzá a fiatal mérnök, aki az MSc-diplomájában már a daganatterápiával foglalkozott, majd ez lett a doktori és a kutatási témája is az Óbudai Egyetemen. A doktori oklevelét éppen a napokban, november 23-án vehette át az Óbudai Egyetem Napján.

 

„Ez nagyon érdekes téma, amelyben tényleg szükség van minden eddig tanult tudásomra, mind az orvosi, mind az informatikai, mind a villamosmérnöki részre” – teszi hozzá Johanna, aki az egyetem Élettani Szabályozások Tudásközpontjában dolgozik Dr. habil. Kovács Levente friss ERC-StG-nyertes kutató irányítása alatt. Johanna oktatási oldalról az ÓE Neumann János Informatikai Kar újonnan alakult Biomatika Intézetéhez tartozik, kutatási tevékenységét pedig az ÓE Egyetemi Kutató és Innovációs Központ (EKIK) támogatja.

 

 

 

(Fotó: Sípos Kornélia/Óbudai Egyetem)

 

 

A tumorbetegeknek segítene a kutatás

 

A csoport fő kutatási területei között van a mesterséges hasnyálmirigy. Hogy mi is ez? A szervezet inzulint termel, amely képessé teszi a sejteket arra, hogy a táplálékból nyert glükózt felvegyék és hasznosítsák. Ha nincs inzulin, akkor ez nem történik meg. A cukorbetegeknek ezért folyton szurkálniuk kell magukat: megnézni, milyen a vércukorszintjük, és az alapján adagolni az inzulint. A mesterséges hasnyálmirigy egy inzulinpumpából, szenzorból és persze szabályozási algoritmusból álló zárt kör, amely mindezt megvalósítja a cukorbetegek helyett. „Ennek az analógiájára szeretnénk kifejleszteni egy olyan zártkörű szabályozást, amely a tumor méretének változását szabályozza. Ezt a hosszú távú kutatási célt antiangiogén terápia használatával tervezzük megvalósítani. Az antiangiogén terápia új terápiás csoport, az úgynevezett célzott molekuláris terápiák egyik fajtája, melyek célja, hogy a daganat olyan speciális tulajdonságát találja meg, melynek gátlásával csak a daganatokra hatunk, az egészséges sejtekre és folyamatokra nem. A mi esetünkben ez azt jelenti: a tumorok érképződését szeretnénk gátolni, mert ahhoz, hogy a tumor két-három milliméternél nagyobbra tudjon nőni, saját erekre van szüksége. Azt reméljük, hogy ha az érképződést gátoljuk, nem tud tovább nőni a tumor” – magyarázza Johanna.

 

Az antiangiogén terápia már létezik Magyarországon, csak nagyon-nagyon drága. A kísérletek azonban, amelyeket együtt végeztek a Semmelweis Egyetem I. sz. Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézetével, arra irányultak, hogy kisebb dózis is elegendő volna. „A terápiás dózis egytizedét adtuk egereknek, azt is tizennyolc napra osztva. Így jóval kisebb tumorokat értünk el. Azt gondoljuk, hogy ez a szer hatásos és költséghatékony is lehetne, ha jó adagolási algoritmus szerint adagolnák. Erre szeretnénk létrehozni egy műszert, amely a mesterséges hasnyálmirigyhez hasonlóan szabályozási algoritmus segítségével, automatizáltan adagolná a szert. Az én munkám pedig az ilyen szabályozási algoritmusok kidolgozása.”

 

Dr. habil. Kovács Levente, az Élettani Szabályozások Kutatócsoport vezetőjének napokban elnyert ERC-StG-pályázata ennek az ötletnek a megvalósítására törekszik. „Mi azt vállaltuk, hogy állatkísérleti alapon, matematikai formában leírjuk azt, milyen növekedési tulajdonsága van egy tumornak, és ha megvan a matematikai modellünk, akkor erre tudunk szabályozási algoritmust tervezni” – mondja Johanna, aki már öt éve foglalkozik ezzel a területtel.

 

 

 

(Fotó: Sípos Kornélia/Óbudai Egyetem)

 

 

„Nincs érdekesebb, amellyel szívesebben foglalkoznék”

 

Hogyan képzeljük el a végeredményt? Akár beépíthető műszer is lehetne, amely állna a mesterséges hasnyálmirigyhez hasonló mérő szenzorból, a beavatkozó szervből, amely ezt a speciális szert adagolná, valamint a szabályozási algoritmusból, amely optimális szabályozást valósítana meg. „A legideálisabb eset természetesen az lehetne, ha ezzel a műszerrel a daganatot megszüntethetnénk, de manapság már a daganatterápia nem csupán azt célozza meg, hogy a teljes tumort eltűntesse, hanem az úgynevezett „stable diseases”-elmélet is megjelent. Ez azt jelenti, hogy ha nem tudjuk a tumort teljesen eltűntetni, akkor olyan stabil állapotot teremtsünk, amelyben a beteg a kontrollált betegségével együtt tud élni. A kemoterápia és a sugárterápia nagyon negatív hatással bír az egészséges sejtekre. Ha a szer megfelelő adagolásban olyan hatást érne el, hogy a kemoterápia sokkal kisebb súlyt kapna a kezelés alatt, csökkenthetnénk annak negatív hatásait.” Johanna azonban kiemeli, hogy a kutatás még sokféle kimenetelű lehet, ezt ilyenkor nem láthatják előre. Az azonban biztos, a kutatónő nagyon szereti a munkáját. „Nem látok ennél érdekesebbet, amellyel szívesebben foglalkoznék!”

 

„Nekem a kutatás nagyon fontos, de szeretek oktatni is. Ez rendkívül sokszínű munka. Semelyik napom nem ugyanolyan, mint az előtte levő. Igaz, nálam is előfordul, hogy fáradtan kelek fel, de úgy érzem, mindig van miért bemennem dolgozni. Rengeteg kihívás és perspektíva van benne, és megunhatatlan! El se tudom képzelni, hogy egyszer letegyem a tollat, és azt mondjam: itt vége van” – teszi hozzá Johanna, aki az Óbudai Egyetemen irányítástechnikát oktat esti, nappali képzéses hallgatóknak, magyaroknak és külföldieknek egyaránt. „Itt tulajdonképpen azzal foglalkozunk, hogyan lehet egy eszköz automatizált szabályozását megoldani” – magyarázza.

 

 

„A pálya nők előtt is nyitva áll”

 

A kérdésre: dolgozna-e inkább külföldön, nemmel felel. „Most esküdtem fel fél órával ezelőtt arra, hogy a magyar tudomány hírnevét öregbítem, és számomra ez nagyon fontos. Én itthon szeretnék kutatni, és a magyar tudományhoz hozzátenni. Szerintem lehet Magyarországon is érvényesülni és érdemben dolgozni. Erre az Óbudai Egyetem kiváló lehetőséget biztosít” – mondja Johanna, aki a lányoknak is ajánlja ezt a pályát.

 

„Nem mondom, hogy könnyű. A BME-n volt olyan mosdó, amelyről gyakran úgy éreztem, csak nekem építették” – nevet Johanna, azt példázva, milyen kevés lány járt vele egy karra. „Nem voltak más követelmények a lányoknak. Ugyanazt kellett tudnom, viszont más volt az attitűd, amellyel hozzám fordultak. Be kellett bizonyítanom, hogy én nem idetévedtem, nem egy hoszteszlány vagyok, hanem itt kutatok. Ugyanakkor gyakran ért pozitív visszajelzés is. Lányoknak is abszolút ajánlanám ezt a pályát, és nem gondolom, hogy nőként ez elérhetetlen volna” – jegyzi meg a kutatónő.

 

Az biztos: olyan fejlesztések, amelyeken ő is dolgozik, életeket menthetnek. Akár nők, akár férfiak kutatják. Az eredmény ugyanis nem ezen múlik. A legfontosabb, hogy azokat a fiatalokat, akik érdeklődnek a terület iránt, ne téríthessék el sztereotípiák. Ne kelljen elveszítenünk leendő kutatókat, doktorokat amiatt, hogy valamiért nem adtunk nekik esélyt.

 

 

(Készítette: Wéber Anikó)

Indul az üzemmérnök informatikus (bprof) képzés

Informatikus képzés újragondolva - kevesebb elmélet - több gyakorlat

 

2018. szeptemberében új képzés indul két egyetemen is. Az üzemmérnök informatikus (BProf) szakon az alapjaitól gondolták újra az informatikus képzést. Három év alatt gyakorlatias és piacképes tudásra tehetsz szert, és kiváló esélyekkel helyezkedhetsz el kiemelkedő fizetés mellett. Az új szakra január 30-tól február 15-ig lehet jelentkezni, kizárólag elektronikusan a felvi.hu-n.

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

Múzeumok a pedagógusokért – országos projektbemutató körút pedagógusok részére

Pedagógusok számára kidolgozott, 21 állomásból álló „Múzeumok a pedagógusokért” címmel országos bemutatókörút vette kezdetét, melyen az érdeklődők ingyenesen vehetnek részt. A 2018. szeptember 10. és október 12. között zajló rendezvénysorozat a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című EFOP-3.3.3.-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú projekt „A mi múzeumunk” című múzeumi komponenséhez kapcsolódik.

 

A logikus, algoritmikus gondolkodás fejlesztésével sokat tehetünk gyermekünk jövőjéért

A jövő tudománya egy táborban, avagy gyere, csináljunk robotot, tanuljunk programozni, hozzunk létre saját vállalkozást!

 

 

Számtalan kutatás és felmérés igazolja, hogy a felnövekvő generációnak, gyermekeinknek a jövő munkaerőpiacán már nem a lexikális tudásra lesz legnagyobb szüksége, hanem sokkal inkább olyan készségekre, kompetenciákra, mint az infokommunikációs technológiai készségek, a magas fokú együttműködés, alkalmazkodókészség, az interperszonális kommunikáció, a kritikai gondolkodás, illetve a komplex rendszerekben való gondolkodás, problémamegoldás.

Modern Pedagógus Konferencia az Európa Hajón

2018. április 18-án, szerdán, exkluzív helyszínen, az Európa Hajón tartja második konferenciáját a Neteducatio Modern Pedagógus címmel. A konferenciára várnak bármely korosztállyal foglalkozó pedagógust, egyetemi hallgatókat. A konferencia célja innovatív eszközöket és ötleteket adni a 21. század újfajta igényeire nyitó pedagógusok kezébe.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Saját életmesénk adhatja a legtöbb önbizalmat

Megjelent Junot Díaz érzékenyítő mesekönyve, a Szigetlakó: egy fantasztikus történet a képzeletről, a kötődésről, a családi összetartozás és a hagyománytisztelet fontosságáról. Arról, hogyan tartanak össze bennünket a közös emlékek, történetek, szokások, és az egymás iránt érzett tisztelet és szeretet.

 

Idilli kép, amikor a nagyszülők ölébe kucorodva csillogó szemmel és szívvel hallgatják az unokák a múlt meséit. Együtt esszük a karácsonyi halászlevet és előkerülnek a fotóalbumok… Az ünnep közeledtével talán nagyobb hangsúlyt és több időt szentelhetünk ennek a merengésnek, mely fontosabb, mint hinnénk.

 

Gyermekeink számára a legnagyobb ajándék az érzelmi biztonság és alkalmazkodóképesség, amihez az életmeséjük felfedezésére, közös megírására van szükség. Ehhez adhat nagy segítséget a december elején megjelent Junot Díaz Pulitzer- díjas író érzékenyítő mesekönyve, a Szigetlakó, mely különleges kalandozásra hívja a gyerekeket, felnőtteket egyaránt. A csodálatosan illusztrált életmese egy Dominikán született kislány, Lola történetén keresztül tanít minket a saját életmesénk megismerésére, a másság elfogadására, az emberi kapcsolatok fontosságára.

 

 

„CSAK MERT NEM EMLÉKSZEL EGY HELYRE, NEM JELENTI AZT, HOGY NEM ÉL OTT BENNED.”

Junot Díaz Szigetlakó című varázslatos könyvében megelevenednek azok a történetek, amelyeket egy kislány távoli, ismeretlen hazájáról hallott. A gyermek – aki ismereteit úgy színesítgeti, hogy faggatja a környezetét a múltról, figyel, érez, illatokat, hangokat raktároz magának a jövőbe – szeretné megismerni a gyökereit. Lola iskolájában mindenki máshonnan jött. Az ő iskolája a távoli helyek iskolája volt. Ezért aztán amikor Lola tanítónője azt kéri a gyerekektől, hogy mindenki rajzolja le, hogy honnan emigrált a családja, minden gyerek izgatottan néz a feladat elé. Kivéve Lolát. Ő nem emlékszik a Szigetre – még nagyon kicsi volt, amikor eljöttek. De a család és a barátok segítségével – és az ő emlékeik révén, melyek között bőven akadt vidám, fantasztikus, szívszorító és ijesztő – Lolát elképesztő utazásra repíti a képzelete, vissza a Szigetre. Nekiindul, kérdezősködik, és minden válasz alapján készít egy rajzot. Amint jobban megismeri a családja valódi történetét, Lola megérti abuelája által mondottak értelmét. „Csak mert nem emlékszel egy helyre, nem jelenti azt, hogy nem él ott benned.”

 

 

ÖNISMERET, HAGYOMÁNYOK, CSALÁDI SZOKÁSOK MEGISMERÉSEN, JÁTÉKOSAN MÁR GYERMEKKORBAN IS

„Mit tudnak a gyerekeink rólunk? A gyermekkorukról? Az őseikről? Fontosak-e a gyökerek, és ha igen, miért? Kellenek-e a hagyományok vagy szükségtelenek? Milyen eltérő szokások, kultúrák vannak, ami számunkra távoli, de neki az a természetes? A gyerek az, aki érzi, hogy szükség van rájuk. Talán nem is kell megértenie, csak ismernie. A gyökértelenség szegénnyé teszi, mert sokszor csak akkor érti meg a családját, saját magát, ha tudja ezeket. Meséljünk minél többet a gyerekeknek, nem csak azért mert fejleszti a szókincset és a fogalmazást, hanem mert ebből tudja felépíteni saját magát” – fogalmaz Tihanyi Rita, gyermekagykontroll oktató, magyar tanár.

 

A karácsony is bennünk él, de mindenkinél más, és amikor ezt a szót kimondjuk, azonnal megjelenik bennünk egy olyan kép, amely emlékeztet bennünket a múlt ünnepeire. Nem feltétlenül a vallási fogalom indít el bennünk egy jó érzést, hanem a hozzá kapcsolódó érzelmek, érzetek. Egy emlék, egy hang, egy helyszín. A bejgli illata, a szaloncukor édessége, a csillagszóró szikrázása, a meleg szoba illata. A szó: szeretet. Vagy éppen Radnóti Miklós elhíresült soráról – „s az iskolába menvén, a járda peremén,/hogy ne feleljek aznap, egy kőre léptem én” – beugrik egy emlékkép mindenkinek. Fontosak ezek, lényegesek a családi szokások, a kimondott és kimondatlan rítusok, hagyományok.

 

MESE ÉS A LÉLEK, AVAGY MENTÁLHIGIÉNÉ A CSALÁDBAN ÉS AZ ISKOLÁBAN

„A mai gyerekek másként működnek, mint régen, ezt nagyon sok esetben tapasztaljuk. A játék, a megfelelő vizuális inger, a mese, avagy a narratíva sokkal hangsúlyosabb, mint valaha. Ugyan sok gyerek a virtuális térben él, játszik, de ennek ellenére vagy épp ezért issza az emberi szót, a mesét, az ölelést, amit a mese, a művészet tud megadni. Miután megérinti egy film, egy mese üzenete, utána lehet kivezetni, mert tud mihez kapcsolódni. A Szigetlakó egy kiváló, értékes könyv, melyre építkezve, azt forgatva a szülők és a tanárok is fellebbenthetik a fátylat a családtörténetekről, a kultúrák közötti különbségekről is. Tág értelemben akár természetismeretet vagy néprajzot is lehet tanítani ezen könyv használatával. Egy azonban biztos: a színjátszó, drámapedagógiai foglalkozások alapeleme lesz. És ehhez csak annyi kell, hogy kezünkbe vegyük a könyvet, bekucorodjunk egy „bunkiba” a gyerkőcökkel, és hagyjuk hogy a mese betelepedjen a lelkünkbe és dolgozzon a mesevilág” – hangzik Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetőjének véleménye.

 

ÉRZÉSEK, FÉLELMEK FELDOLGOZÁSA A MESÉVEL

„Mosolyt csalni egy gyermek arcára a legnagyobb öröm és kihívás, de néha a szomorúság és a bánat is megjelenik akár egy színpadi előadáson, vagy akár a kórházban, ahol bohócdoktorkodok hosszú évek óta. Nem baj, jöjjön, aminek jönnie kell, az ukulelémmel, a mesékkel, a közvetlen kapcsolattal olyan kapuk nyíltak meg a gyerekek és az én szívemben, amit soha nem gondoltam volna. Együtt éljük meg a betegséget, a félelmet, de a vidámságot is. Kimondjuk, megénekeljük, kinevetjük magunkat. Saját gyerekeim nevelésénél is azt vallom, minél többféle embert ismerjenek meg, találkozzanak más és más szituációkkal, dolgozzák ki a saját megoldási képletüket, én támogatom őket, de az önismeret és az érzelmek kifejezéséhez neki is sokat kell hozzátenni. Fantasztikus könyvnek érzem Díaz Szigetlakóját. A könyvet elsőként december 8-án, – a Cor Leonis Kiadó és a Felelős Szülők Iskolája felkérésére – a sajtó számára mutatunk be drámapedagógiai, játékos formában. Bízom benne, hogy ez az érzékenyítő mesefoglalkozás bejárja majd az ország iskoláit is” – fogalmaz Kárász Eszter, színész, bohócdoktor.

 

A KÖTŐDÉS, A KÖZÖS TÖRTÉNETEK, A TISZTELET EREJE

A Szigetlakó egy fantasztikus történet a képzeletről, a kötődésről, a családi összetartozás és a hagyománytisztelet fontosságáról. Csodálatos mese arról, hogyan tartanak össze bennünket a közös emlékek, történetek, szokások, és az egymás iránt érzett tisztelet és szeretet. Több, mint egy karácsonyi ajándék, egy életre szóló mese, indíttatás a képzelet hatalmas birodalmának megismerésére, a kötelékek, hagyományok tiszteletére.

 

A Pulitzer-díjas és New York Times sikerlistás Junot Díaz lírai hangnemben megírt, és Leo Espinosa által gyönyörűen illusztrált könyve a kreativitás, különbözőség, és képzeletünk azon képességének dicsérete hogy összekötnek bennünket – a családunkkal, a múltunkkal, és önmagunkkal.

 

Információk a könyvről a kiadó oldalán: http://konyvaruhaz.corleonis.hu/

Őszköszöntő Fesztivál a Bikás Parkban – egy egész napos családi program

Szeptember 9-én, vasárnap 10:00 – 20:00 között ugrálóvárral, kézműves foglalkozásokkal, szüreti fajátékokkal, közbiztonsági programokkal, arcfestéssel, vidámparki játékokkal és még sok érdekességgel várják a kicsiket és nagyokat egyaránt. Az egész napos ingyenes program a tanévkezdés és az őszköszöntés jegyében zajlik majd Újbudán, a XI. kerületi Bikás Parkban. A színpadon neves fellépők szórakoztatják majd a nagyérdeműt, lesz itt bohócműsor, mesejáték, kvíz és koncertek is. A játékos-edukációs programokról a Felelős Szülők Iskolája gondoskodik. A hatalmas zöld park pedig lehetőséget teremt egy igazi, nagy családi együttlétre is. A rendezvényen a kedvelt pecsétgyűjtő játék helyszínei izgalmas tanórákhoz igazodnak, a résztvevők bizonyítványt, a szerencsések ajándékcsomagot is kapnak!

Táborválasztás tudatosan – a sport és digitális élménytáborok a legnépszerűbbek

Pénteken kitört az a bizonyos nagybetűs VAKÁCIÓ, sok szülő azonban még nem tervezte meg az egész nyári menetrendet, még gondolkodik a táborválasztáson, keresi a legjobb lehetőséget gyermeke számára. Arról, hogy milyen szolgáltatásokkal és adottságokkal rendelkezik egy ideális tábor, mást gondolnak a szülők és mást a gyerekek. Egyben azonban mindenki egyetért, legfontosabb a testi és a lelki biztonság. Ezután következik az élmény és az érték. Az elmúlt időszakban a sport-, valamint a digitális élményeket kínáló táborok bizonyultak a legnépszerűbbnek. De hogyan válasszunk?

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Január 2019
H K Sz Cs P Szo V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3