Tanulás robotok és kutatók között

Mi is az a távmonitorozás? Miben segít az intelligens ruházat? Hogyan lehet optimális gyógyszeradagolással gyógyítani a tumorbetegeket? Hol tart ma az orvosi robotika? Az Óbudai Egyetemen tudják e kérdésekre a választ, sőt a Neumann János Informatikai Karon többek között ezekkel a kutatási területekkel foglalkoznak oktatók és hallgatók közösen. A november 12-én megalakult Biomatika Intézet pedig arra is törekszik, hogy az orvosi robotika, a biotechnológiai és az orvosi informatikai kutatások mellett az oktatásra is nagy hangsúly kerüljön. Így a hallgatók a gyakorlatban is bepillanthatnak ezekbe a tudományágakba, és bekapcsolódhatnak a fejlesztésekbe.

 

 

 

(Fotó: www.findermag.com)

 

Eddig is voltak olyan tárgyak az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karán, amelyek a biotechnológiát és a robotika témakörét tárgyalták, az oktatók pedig folyamatosan kaptak visszajelzéseket arról, hogy ezeket a hallgatók sokkal koncentráltabban is szívesen hallgatnák – tudta meg az Edupress Dr. Kozlovszky Miklós egyetemi docenstől, a frissen alakult Biomatika Intézet igazgatójától. Természetesen az intézet kialakulásához szükség volt az egyetemen belüli támogatásra is, amely elsősorban az Egyetemi Kutató és Innovációs Központot (EKIK) vezető Prof. Dr. Rudas Imrétől (az egyetem korábbi alapító rektorától), Dr. habil, Sima Dezsőtől (a Neumann Kar alapító főigazgatójától), illetve az egyetem jelenlegi vezetésétől származott. Az intézet az egyetem 11 tudásközpontjából néggyel ápol szoros kapcsolatot: a Bejczy Antal iRobottechnikai Központtal, a Biotech Tudásközponttal, az Élettani Szabályozások Tudásközponttal és a SmartLab Tudásközponttal, céljuk pedig a biotechnológia, az orvosi informatika, az orvosi robotika és az alkalmazott számítástudomány integrált oktatása és kutatása.

Ahogy Dr.Kozlovszky Miklós fogalmazott: az intézet létrejötte mindenkinek nagy ajándék. A hallgatók gyakorlati képzést, piacképes tudást nyernek vele, és izgalmas kutatási témákon dolgozhatnak európai szinten egyedülálló felszereltségű laborokban. A tudásközpontok számára pedig erőforrásbázist jelentenek a hallgatók, akik új ötleteket, inspirációt hoznak a fejlesztésekbe. Elmondta: a tudásközpontok mindig írnak ki érdekes, jövőbe mutató szakdolgozat- vagy diplomamunka-témákat, és azok az egyetemisták, akik ezekből választanak, sokszor már a témájuk során bekapcsolódnak a kutatásokba és a fejlesztésekbe.

Az igazgató azt is elmondta, hogy a Biomatika Intézet híd az oktatás és a kutatás között, a kettőnek ugyanis együtt kell működnie. A kutatók hajlamosak elvonulni az elefántcsonttornyukba, és csak a kutatási témájukra koncentrálni, holott az is fontos, hogy tudásukat átadják a hallgatóknak. Miközben az sem célravezető, ha az oktató egész nap csak a tanításnak él. Az intézet mindkettőre hangsúlyt fektet egy fiatalos csapatban, ahol az MSc-hallgatók, a PhD-hallgatók és oktatók segítik egymás munkáját.

MI MINDENT LEHET TANULNI?


Bejczy Antal iRobottechnikai Központ
A robotok sokáig távol álltak a hétköznapjainktól, most azonban az intelligens rendszerek kezdenek az életünk részévé válni. Olyan tudást vesznek fel, amely a következő években megreformálja a szociális interakcióinkat, a közlekedésünket, az egészségügyünket. Ezek a technológiák kikerülnek a kutatási laborokból a polcokra. Mit kezdünk velük? Kollégáknak tekintjük-e őket? Miben segíthetik az életünket? A Bejczy Antal iRobottechnikai Központ folyamatosan keresi ezekre a választ. Egyik kutatási irányuk az ember által vezérelt robotkarok és intelligens kiszolgáló robotok fejlesztése, melyekkel segíteni szeretnék az orvosok munkáját a műtétek során és a betegellátásban. Az orvosi robotika mellett foglalkoznak többek között irányításelmélettel és telerobotikával: hálózati robotikával, felhő robotikával, szélesebb körben az internet alapú technológiákkal is.

SmartLab Tudásközpont
Az új technológiák az oktatásba is bevonulnak, és új oktatási formákat hoznak létre, egészen odáig, hogy a jövőben elképzelhető lesz olyan tanítási mód, amelyben a tanár és a diák fizikálisan nem is találkozik, és különböző helyszínekről csatlakozik be az oktatásba. A központ K+F (kutatás és fejlesztés) tevékenységi köre többek között az alábbi tématerületeket fogja át:alkalmazott informatika, vezeték nélküli technológiák alkalmazása a közlekedésszervezésben, telemetriai és automatizálási feladatok informatikai támogatása, gyártástechnológiához kapcsolódó folyamat- és rendszerszimuláció fejlesztése és alkalmazása.



Élettani Szabályozások Tudásközpont
Hogyan lehet automata, kisdózisú gyógyszeradagolással segíteni a tumorbetegeken? Többek között erre a kérdésre is keresi a választ az Élettani Szabályozások Tudásközpont. Oldalán leírja: az egészségügyi mérnöki tudomány a XX. század második felében jött létre azzal a céllal, hogy hatékonyan segítse az orvosi tudományterület előrehaladását a mérnöki és az informatikai tudományok aktuális ismereteivel.

Vizsgálataikkal kapcsolatban megjegyzik: számos betegség esetében, ahol az emberi szervezet nem képes előállítani vagy fenntartani a megfelelő állapotot, külső szabályozó jelenti a megoldást. Ez részben vagy teljesen automatizált egységgel valósítható meg. A szabályozásnak nagyon szigorú követelményrendszert kell megvalósítania, melynek betartása nemcsak a páciens életminőségének javításához, de – szükség esetén – például a gyógyszere optimális adagolásához is hozzájárul. A tudásközpont ilyen módszerek kidolgozásával foglalkozik. A csoport többek között vizsgálja a cukorbetegek optimális kezelését elősegítő szabályozási algoritmusokat, a daganatos betegségek kezelését elősegítő szabályozási módszereket, és népegészségügyi problémák biostatisztikai elemzését is végzi.

Biotech Tudásközpont
A Biotech Tudásközpontban többek között távmonitorozással, távoli páciensmonitorozással foglalkoznak. Laborjukban kifejlesztettek például egy DAQit névre keresztelt szoftvercsaládot, amelynek különböző alkalmazásai a mobilitást biztosító okostelefonokon különféle egészségügyi és környezeti paraméterek távmonitorozását, valamint pánik helyzetekben riasztási üzenetek küldését teszik lehetővé.

Célcsoportjukban szerepelnek a betegek, az idősek, akikről így lehetővé válik a távoli adatgyűjtés. Vércukorproblémáikról, vérnyomásproblémáikról, stroke után fejlődésükről, képességeikről tudhatnak meg többet az orvosok. Azaz a terápiakövetést, a prevenciót és a rehabilitációt is nagyban segíthetik a fejlesztések. Emellett az extrém körülmények között dolgozó embereket is támogatják a kutatások: például tűzoltók, bányászok hely- és szituációtudatosságát növelik intelligens ruházattal. Ezzel lehetővé válik az élettani és a környezeti paraméterek monitorozása, amely segít az extrém körülmények között dolgozóknak döntéseket hozni. Például információt kapnak a mérgező gázokról, a robbanásról vagy arról, hol van épp a kollégájuk.

A Biotech Tudásközpont működésének fő területei: orvosi képfeldolgozás-, szöveti mérnökség, bioinformatika, orvosi informatika, egészségmonitorozás, orvosi jelfeldolgozás, biotechnológia.

 

 

 

(Fotó: Csákvári Zsigmond)

 

HOGYAN LEHET BEKERÜLNI DIÁKKÉNT?
Ha diákként érdekelnek a fent említett tudományterületek és kutatási témák, akkor az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karára érdemes jelentkezned. Bár a Biomatika Intézet elsősorban az MSc- és a PhD-képzésekre fókuszál, a BSc-képzésekről is be lehet kapcsolódni a kutatásba. Dr. Kozlovszky Miklós elmondta: van olyan PhD-s kutatójuk, aki még BSc-s hallgatóként csatlakozott hozzájuk, és ezt a számot növelni szeretnék. Idén februártól már elindult a mérnökinformatikus MSc-képzés keretein belül a robotika specializáció, 2016 februárjától pedig az orvosi mérnökinformatika specializációt indítják el. A kutatás azonban a mérnökinformatikusok mellett a matematikusok, a villamosmérnökök és más mérnöki tudományok művelői előtt is nyitva áll.

(Készítette: Wéber Anikó)

Népszerű az online Diákhitel igénylés

Várakozáson felül teljesít a szeptember 6-ával elindult személyes megjelenés nélküli online Diákhitel igénylés. Az elmúlt időszakban beérkezett szerződések 40%-át már elektronikus aláírással kötötték meg. Az online platform népszerűsége és a telefonos ügyintézés általánossá válása indokolja, hogy a Társaság október 15-én bezárja a KÖKI Terminálon működtetett személyes ügyfélszolgálatát. A Budán működő Kacsa utcai ügyfélszolgálat a jövőben meghosszabbított nyitva tartással, mindennap este 6-ig várja az érdeklődőket.

Felhőbe mennek tanulni a soproni egyetemisták

Kreditet ér a NetAcademia online képzése a felsőoktatásban

 

Piacképes informatikai tudást szerezhetnek idén ősztől online távoktatás keretében a soproni egyetemisták. A NetAcademia Oktatóközpont és a Soproni Egyetem Informatikai és Gazdasági Intézete által kötött megállapodás révén a diákok közel 20, a piaci igények alapján indított élő, online tanfolyamon vehetnek részt és szerezhetnek krediteket.

Fókuszban az MTMI szakok - felsőoktatásba való bekerülést segítő és szak-népszerűsítő programok indulnak a Pannon Egyetemen

A Pannon Egyetem, az Együtt A Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ), a Matematikai Tehetségekért Alapítvány (MATE) valamint a Kutató Tanárok Országos Szövetsége (KUTOSZ) konzorciumi pályázatot nyújtott be az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett Emberi Erőforrás Operatív Program, „A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban” című pályázati felhívására.

Újra indul az általános iskolások pénzügyi vetélkedője

Idén immár nyolcadik alkalommal nevezhetnek az általános iskolás csapatok a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedőre.  A verseny négy fordulóban, egy tanéven át tart majd, a témák fókuszába pedig pénzügyeink digitalizációja kerül. És ha már digitalizáció, akkor az értékes ajándékokat is garantálják a szervezők: a legjobb csapatok tagjai többek között tabletet, okos órát, drónokat és VR-szemüvegeket nyerhetnek.

Tízből kilenc középiskolás jelen van az Instagramon

A 18 év alatti korosztály 92 százaléka rendelkezik Instagram-profillal, tízből heten pedig naponta többször, akár óránként is ránéznek a képmegosztó alkalmazásra – derül ki az Antall József Tudásközpont Szóda Műhelye, a Noizz.hu, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Galéria online kutatásából.

Kreatív gyereket akarnak a magyar szülők

Havonta átlagosan 12 órányi extra foglalkozáson vesz részt egy magyar gyerek

 

Tízből nyolc általános iskolás gyermek jár külön foglalkozásra, mely jellemzően sport, szakkör vagy művészeti elfoglaltságot jelent heti több mint három órában. A szülők célja mindezzel a több mozgás, a tehetség, valamint a kreativitás kibontakoztatása. Utóbbiban ugyanúgy szerepet tulajdonítanak az iskolának, mint az okoskészülékeknek; többségük azt sem bánná, ha a pedagógus a tanórába beépítené az okostelefon-használatot.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Újra rajzfilmek kavalkádja

5. Országos Rajzfilmünnep – 2017. NOVEMBER 3-5.

Ki ne emlékezne a Magyar népmesék sorozat főcímdalára, amit esténként együtt fütyültünk a kismadárral, a Fürge rókalábak kezdetű rajzfilm slágerre, vagy az „MZ per X, MZ per X jelentkezz!” hívó mondatra? Még sok más kedves emlék juthat eszünkbe a több mint száz éves magyar animáció történetéből.

Felújított Fábri-filmek és egyedülálló külföldi filmritkaságok az első Budapesti Klasszikus Film Maratonon!

Az elmúlt hónapokban újjászervezett Filmarchívum négy napos nemzetközi archív filmfesztivált rendez Budapesten. Az első Budapesti Klasszikus Film Maraton 2017. november 2-5. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a Francia Intézetben és a Corvin Moziban lesz.

 

A gyaloglás fél egészség – október, a Világ Gyalogló hónap

A gyaloglás egészségmegtartó hatásaira hívja fel a figyelmet a Világ Gyalogló Nap, amely keretében egész októberben országszerte több mint száz rendezvényen sétálhatnak, túrázhatnak együtt családok, iskolatársak, baráti társaságok. A nemzetközi mozgalmat 1992-ben indították útjára, Magyarország 1999-ben lépett a rendező országok sorába.  Az esemény koordinációját a Magyar Szabadidősport Szövetség végzi.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Október 2017
H K Sz Cs P Szo V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5