Tanulás robotok és kutatók között

Mi is az a távmonitorozás? Miben segít az intelligens ruházat? Hogyan lehet optimális gyógyszeradagolással gyógyítani a tumorbetegeket? Hol tart ma az orvosi robotika? Az Óbudai Egyetemen tudják e kérdésekre a választ, sőt a Neumann János Informatikai Karon többek között ezekkel a kutatási területekkel foglalkoznak oktatók és hallgatók közösen. A november 12-én megalakult Biomatika Intézet pedig arra is törekszik, hogy az orvosi robotika, a biotechnológiai és az orvosi informatikai kutatások mellett az oktatásra is nagy hangsúly kerüljön. Így a hallgatók a gyakorlatban is bepillanthatnak ezekbe a tudományágakba, és bekapcsolódhatnak a fejlesztésekbe.

 

 

 

(Fotó: www.findermag.com)

 

Eddig is voltak olyan tárgyak az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karán, amelyek a biotechnológiát és a robotika témakörét tárgyalták, az oktatók pedig folyamatosan kaptak visszajelzéseket arról, hogy ezeket a hallgatók sokkal koncentráltabban is szívesen hallgatnák – tudta meg az Edupress Dr. Kozlovszky Miklós egyetemi docenstől, a frissen alakult Biomatika Intézet igazgatójától. Természetesen az intézet kialakulásához szükség volt az egyetemen belüli támogatásra is, amely elsősorban az Egyetemi Kutató és Innovációs Központot (EKIK) vezető Prof. Dr. Rudas Imrétől (az egyetem korábbi alapító rektorától), Dr. habil, Sima Dezsőtől (a Neumann Kar alapító főigazgatójától), illetve az egyetem jelenlegi vezetésétől származott. Az intézet az egyetem 11 tudásközpontjából néggyel ápol szoros kapcsolatot: a Bejczy Antal iRobottechnikai Központtal, a Biotech Tudásközponttal, az Élettani Szabályozások Tudásközponttal és a SmartLab Tudásközponttal, céljuk pedig a biotechnológia, az orvosi informatika, az orvosi robotika és az alkalmazott számítástudomány integrált oktatása és kutatása.

Ahogy Dr.Kozlovszky Miklós fogalmazott: az intézet létrejötte mindenkinek nagy ajándék. A hallgatók gyakorlati képzést, piacképes tudást nyernek vele, és izgalmas kutatási témákon dolgozhatnak európai szinten egyedülálló felszereltségű laborokban. A tudásközpontok számára pedig erőforrásbázist jelentenek a hallgatók, akik új ötleteket, inspirációt hoznak a fejlesztésekbe. Elmondta: a tudásközpontok mindig írnak ki érdekes, jövőbe mutató szakdolgozat- vagy diplomamunka-témákat, és azok az egyetemisták, akik ezekből választanak, sokszor már a témájuk során bekapcsolódnak a kutatásokba és a fejlesztésekbe.

Az igazgató azt is elmondta, hogy a Biomatika Intézet híd az oktatás és a kutatás között, a kettőnek ugyanis együtt kell működnie. A kutatók hajlamosak elvonulni az elefántcsonttornyukba, és csak a kutatási témájukra koncentrálni, holott az is fontos, hogy tudásukat átadják a hallgatóknak. Miközben az sem célravezető, ha az oktató egész nap csak a tanításnak él. Az intézet mindkettőre hangsúlyt fektet egy fiatalos csapatban, ahol az MSc-hallgatók, a PhD-hallgatók és oktatók segítik egymás munkáját.

MI MINDENT LEHET TANULNI?


Bejczy Antal iRobottechnikai Központ
A robotok sokáig távol álltak a hétköznapjainktól, most azonban az intelligens rendszerek kezdenek az életünk részévé válni. Olyan tudást vesznek fel, amely a következő években megreformálja a szociális interakcióinkat, a közlekedésünket, az egészségügyünket. Ezek a technológiák kikerülnek a kutatási laborokból a polcokra. Mit kezdünk velük? Kollégáknak tekintjük-e őket? Miben segíthetik az életünket? A Bejczy Antal iRobottechnikai Központ folyamatosan keresi ezekre a választ. Egyik kutatási irányuk az ember által vezérelt robotkarok és intelligens kiszolgáló robotok fejlesztése, melyekkel segíteni szeretnék az orvosok munkáját a műtétek során és a betegellátásban. Az orvosi robotika mellett foglalkoznak többek között irányításelmélettel és telerobotikával: hálózati robotikával, felhő robotikával, szélesebb körben az internet alapú technológiákkal is.

SmartLab Tudásközpont
Az új technológiák az oktatásba is bevonulnak, és új oktatási formákat hoznak létre, egészen odáig, hogy a jövőben elképzelhető lesz olyan tanítási mód, amelyben a tanár és a diák fizikálisan nem is találkozik, és különböző helyszínekről csatlakozik be az oktatásba. A központ K+F (kutatás és fejlesztés) tevékenységi köre többek között az alábbi tématerületeket fogja át:alkalmazott informatika, vezeték nélküli technológiák alkalmazása a közlekedésszervezésben, telemetriai és automatizálási feladatok informatikai támogatása, gyártástechnológiához kapcsolódó folyamat- és rendszerszimuláció fejlesztése és alkalmazása.



Élettani Szabályozások Tudásközpont
Hogyan lehet automata, kisdózisú gyógyszeradagolással segíteni a tumorbetegeken? Többek között erre a kérdésre is keresi a választ az Élettani Szabályozások Tudásközpont. Oldalán leírja: az egészségügyi mérnöki tudomány a XX. század második felében jött létre azzal a céllal, hogy hatékonyan segítse az orvosi tudományterület előrehaladását a mérnöki és az informatikai tudományok aktuális ismereteivel.

Vizsgálataikkal kapcsolatban megjegyzik: számos betegség esetében, ahol az emberi szervezet nem képes előállítani vagy fenntartani a megfelelő állapotot, külső szabályozó jelenti a megoldást. Ez részben vagy teljesen automatizált egységgel valósítható meg. A szabályozásnak nagyon szigorú követelményrendszert kell megvalósítania, melynek betartása nemcsak a páciens életminőségének javításához, de – szükség esetén – például a gyógyszere optimális adagolásához is hozzájárul. A tudásközpont ilyen módszerek kidolgozásával foglalkozik. A csoport többek között vizsgálja a cukorbetegek optimális kezelését elősegítő szabályozási algoritmusokat, a daganatos betegségek kezelését elősegítő szabályozási módszereket, és népegészségügyi problémák biostatisztikai elemzését is végzi.

Biotech Tudásközpont
A Biotech Tudásközpontban többek között távmonitorozással, távoli páciensmonitorozással foglalkoznak. Laborjukban kifejlesztettek például egy DAQit névre keresztelt szoftvercsaládot, amelynek különböző alkalmazásai a mobilitást biztosító okostelefonokon különféle egészségügyi és környezeti paraméterek távmonitorozását, valamint pánik helyzetekben riasztási üzenetek küldését teszik lehetővé.

Célcsoportjukban szerepelnek a betegek, az idősek, akikről így lehetővé válik a távoli adatgyűjtés. Vércukorproblémáikról, vérnyomásproblémáikról, stroke után fejlődésükről, képességeikről tudhatnak meg többet az orvosok. Azaz a terápiakövetést, a prevenciót és a rehabilitációt is nagyban segíthetik a fejlesztések. Emellett az extrém körülmények között dolgozó embereket is támogatják a kutatások: például tűzoltók, bányászok hely- és szituációtudatosságát növelik intelligens ruházattal. Ezzel lehetővé válik az élettani és a környezeti paraméterek monitorozása, amely segít az extrém körülmények között dolgozóknak döntéseket hozni. Például információt kapnak a mérgező gázokról, a robbanásról vagy arról, hol van épp a kollégájuk.

A Biotech Tudásközpont működésének fő területei: orvosi képfeldolgozás-, szöveti mérnökség, bioinformatika, orvosi informatika, egészségmonitorozás, orvosi jelfeldolgozás, biotechnológia.

 

 

 

(Fotó: Csákvári Zsigmond)

 

HOGYAN LEHET BEKERÜLNI DIÁKKÉNT?
Ha diákként érdekelnek a fent említett tudományterületek és kutatási témák, akkor az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karára érdemes jelentkezned. Bár a Biomatika Intézet elsősorban az MSc- és a PhD-képzésekre fókuszál, a BSc-képzésekről is be lehet kapcsolódni a kutatásba. Dr. Kozlovszky Miklós elmondta: van olyan PhD-s kutatójuk, aki még BSc-s hallgatóként csatlakozott hozzájuk, és ezt a számot növelni szeretnék. Idén februártól már elindult a mérnökinformatikus MSc-képzés keretein belül a robotika specializáció, 2016 februárjától pedig az orvosi mérnökinformatika specializációt indítják el. A kutatás azonban a mérnökinformatikusok mellett a matematikusok, a villamosmérnökök és más mérnöki tudományok művelői előtt is nyitva áll.

(Készítette: Wéber Anikó)

DUE Tehetségkutató Diákmédia Pályázat 2017. – Meghosszabbított beadási határidő: március 31.

A DUE Médiahálózat, a diákújságíró egyesület 27. alkalommal kiírt Tehetségkutató Diákmédia Pályázatán bármelyik iskolatípus tanulói, szerkesztőségei indulhatnak. Pályázni kizárólag saját munkával lehet, a részvétel felső korhatára pedig 25 év. A pályaműveket a kategóriákon belül három korcsoportban értékelik: általános iskola, középiskola és felsőoktatás. A pályázatok beadási határidejét március 31-ig meghosszabbítottuk.

„A nyelvtanulás hozzájárul a minőségi és magas színvonalú felsőoktatáshoz”

Valódi fejlődési lehetőségeket és valódi előnyöket jelenthet az egyetemi felvételi során a kötelező nyelvvizsga bevezetése – többek között ez derül ki a Szent István Egyetem (SZIE) Zöld Út Nyelvvizsgaközpontja által végzett felmérésből. A SZIE elsősorban a középiskolások idegennyelv-tudását, nyelvtanulási szokásait térképezte fel, valamint a 2020-tól érvénybe lépő kormányrendelet felsőoktatásra gyakorolt várható hatására, a diákok ezzel kapcsolatos véleményére volt kíváncsi.

Nem csak egyetem, életérzés!

Már csak pár hét van vissza és még mindig tanácstalan vagy a továbbtanulással kapcsolatban? Kiválasztottad, hogy milyen szakon tanulnál, de nem tudod még, hogy melyik egyetemen? Gyere Pécsre, és tapasztald meg az igazi PTE életérzést!

Mozaik Múzeumtúra - ’56-os Múzeumtúra

Érdekel a történelem, az irodalom, a képzőművészetek? Vegyél részt az ’56-os Múzeumtúrán és megtudhatod, hogy milyen hatással volt az 1956-os forradalom a képzőművészetre, irodalomra, megismerheted a forradalom szimbólumait, helytörténeti eseményeit. Látogass meg legalább két kiállítást vagy vegyél részt két programunkon és szerezd meg a garantált ajándék könyvcsomagot és az egyedi ’56-os matricát!

Kerékpáros KRESZ pályával a gyermekeink balesetmentes közlekedéséért

Egyre több helyen hoznak létre KRESZ parkokat, ideiglenes KRESZ pályákat különböző rendezvényeken, mindezt azért, hogy a gyerekek játékos formában sajátítsák el a közlekedés alapszabályait, ezáltal pedig ösztönszerű képességükké válik a balesetmentes közlekedés. Az ilyen programoknak mindamellett, hogy sportértéke, ügyességi és koordinációs készségfejlesztő funkciója, komoly edukatív szándéka is van, kimutathatóan csökkenti a gyermekbalesetek számát. Mindeközben a gyerekek élményeket szereznek a kerékpáros KRESZ ügyességi pálya teljesítése közben és önfeledten, játékosan fejlődnek. Legutóbb a 15. kerületben a Kossuth Lajos Általános Iskola udvarán jártunk egy ilyen pályán, amit a Felelős Szülők Iskolája csapatával mi is kipróbáltunk. - olvasható a www.felelosszulokiskolaja.hu weboldalán.

 

Az Árpád Napokon is bemutatkozik a Mozaik Múzeumtúra

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs múzeumpedagógiai programsorozat 4. állomásának a több mint 100 éves múltra visszatekintő Óbudai Árpád Gimnázium ad otthont. A 7. és 8. osztályos diákok számára összeállított aktivitások, foglalkozások, vetélkedők az Árpád Napok napokhoz integrálva kerülnek lebonyolításra április 11-én 12:00-15:30 között.

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Hamarosan új pályázati felhívások jelennek meg a tehetséggondozás területén

 

A Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum hétfői ülésén egyhangúlag elfogadták a Nemzeti Tehetség Program keretében 2017-ben kiírásra kerülő pályázatok forrásfelosztásának és ütemezésének javaslatát. Ebben az évben a hazai költségvetési források keretében - a 2015. és 2016. évhez hasonlóan - ismét 2,8 milliárd forint áll rendelkezésre a Nemzeti Tehetség Program céljainak megvalósítására.

A magolás ideje lejárt – élmény kell a tanuláshoz!

Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásra." – vallotta a méltán világhírű Öveges József professzor, aki messzeföldön híres volt gyakorlatorientált oktatási módszeréről. A XX. század oktatási forradalmára, Magyar Televízió 100 kérdés címû mûsorának fõszerkesztõje volt 135 alkalommal szerepelt nagysikerû sorozataival. Szórakoztatva mutatta be játékos, a jelenségek lényegének megértését segítõ kísérleteit, s a magyarázat közben maga is fellelkesült.
Hitt az élõ szó hatásában, a tanári magyarázat erejében. Mindig a közönség helyébe képzelete magát, csak azt mondta el, amit maga is szívesen hallott volna. Népszerûvé vált, a "fizika varázslójának" nevezték.

Elkezdődött a konduktív pedagógia 9. világkongresszusa

Megkezdődött  a konduktív pedagógia szakembereinek, szakmai szervezeteinek, valamint a rokon szakmákban dolgozó specialisták világtalálkozója Budapesten. A nemzetközi rendezvénynek már másodszor ad otthont a magyar főváros a Pető András Főiskola, a Nemzetközi Pető Társaság és a Pető András Alapítvány szervezésében.

Szakképzést támogató projekt indult

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakképzést támogató projektet indított a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentésére – közölte a projekt kedvezményezettje december 9-én az MTI-vel.

Idén legnépszerűbbek a sport és élménytáborok

24 ÉVES NYÁRI TENISZ ÉS SPORTTÁBOR SVÁBHEGYEN-CSILLEBÉRCEN

 

Fantasztikus természeti környezetben igazi élmény-tábort ígér a 24 éves svábhegyi tenisz és sporttábor, ahol június 19-től július 21-ig heti turnusokban délelőtt teniszedzés, foci, asztalitenisz, délután strandolás, kirándulás, footgolf várja az iskolás diákokat. A jó hangulatú tábor hosszú évtizedek tapasztalatai alapján szerveződik, a programokról és a siker titkáról a táborvezetőt, Regős Istvánt kérdeztük.

Lerántották a leplet az idei EFOTT meglepetésprogramjairól

Az EFOTT sajtótájékoztatóján mérkőztek meg a ’80-as, ’90-es évek sztárjai

 

Apu vedd meg, Valami van a levegőben, Belehalok – csupa olyan dal, amelyet vagy legalábbis a refrénjét mindenki álmából felébresztve is fújja. Az idei EFOTT-on óriási szülinapi showt adó Dévényi Tibi bácsi és vendégei, Vincze Lilla, Takáts Tamás, Betty Love és Náksi Attila éppen ebben bizonyított, megmutatva, mennyire ismerik a fiatalabb pályatársaik munkásságát. Emellett az EFOTT sajtótájékoztatóján kiderült, milyen lesz a meghosszabbított fesztivál mínusz egyedik napja.

„Csőrike”, Piknik és Múzeumok Éjszakája a RepTárban

Izgalmas lesz a nyár is az Év Turisztikai Attrakciója címmel büszkélkedő RepTárban, amely csatlakozott a Múzeumok Éjszakája országos programsorozatához. Június 24.-én hosszabbított nyitvatartással várja a látogatókat a közgyűjtemény esti tárlatvezetést és éjszakai kalandozásokat kínálva, amelyek során még izgalmasabb a múzeumi körtúra.

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Június 2017
H K Sz Cs P Szo V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2