A Miért?-korszaktól az iskolai kísérletekig: így ösztönözd kérdésekre a gyerekedet!

Bár nem mindig jó mindent kényszeresen magyarázni, a gyerekek épp aktuális érettségi szintjén megfogalmazott válaszok remek eszközök a kíváncsiság ébren tartására, hiszen ösztönzik a gyereket arra, hogy további kérdéseket tegyen fel. Persze egyik szülőtől sem várható el, hogy minden téren naprakész ismeretekkel rendelkezzen – az információs társadalom korában azonban ez már nem akadály, hiszen együtt is megkereshetjük a feleletet a kérdéseinkre.

 

 

 

Az oviban rám szólnak, ha az udvaron füvet teszek a számba, de otthon anya füvet szór a forró vízbe, ha beteg vagyok. Miért? A hűtőmágnes szépen tapad a lakáskulcshoz is, az ajtófélfáról viszont leesik. Miért? Van egy pálca otthon, amit ha megroppantok, világítani kezd. Miért? A gumikacsa úszik a víz tetején, az üveggolyó elsüllyed. Miért? Ecetet szódabikarbónával csak óvatosan érdemes keverni. Miért? A kanál domború felén másképp látom magam, mint a homorún. Miért?

 

A gyerekek természetes alapbeállítottsága a kíváncsiság, jó esetben minden életszakaszban kérdeznek. A világ legrészletesebb válaszainál is fontosabb, hogy a szülők elsősorban arra törekedjenek, hogy ez a nyitott érdeklődés ne kopjon el fiaikban-lányaikban. A kérdésre ösztönzés hat legjobb módja: 1. Kérdezzünk mi magunk is! 2. Hagyjuk a gyereket kérdezni! 3. Adjunk az életkornak, az érettségnek megfelelő válaszokat! 4. Ha nem tudunk felelni, azt ismerjük be, ugyanakkor törekedjünk megmutatni a válasz lehetséges forrásait! 5. Hozzuk olyan helyzetbe (új élmény, eddig ismeretlen környezet) a gyereket, ami automatikusan kérdéseket hoz elő belőle! 6. Mutassunk rá, hogy ahogy egy kérdésre több válasz is adható, úgy némely kérdést többféleképp is föl lehet, sőt, föl érdemes tenni!

 

 

A kíváncsiság nemcsak a környező világ felfedezését, hanem a más emberekhez való kapcsolódást, a teljes és boldog társas életet is megkönnyíti. Ugyanakkor míg a morális és érzelmeket érintő kérdésekre mindenki maga találja meg a válaszait, a környezetünk megismerésében nagy segítségünkre van a tudomány. Ha mi magunk nem vagyunk biológia- és kémiabajnokok, ne aggódjunk: a gyerekek kíváncsiságának ébren tartására, egyszersmind kielégítésére kiváló eszközök (az iskolában tanultakon túl) az ismeretterjesztő filmek.

 

 

A Da Vinci Kids applikáció változatos videótárában az Okos ötletek kategória rejti azokat a kisfilmeket, melyek a kérdezés művészetét a válaszok izgalmas felfedezésének élményével ötvözik. A Pofonegyszerű című műsor különleges helyeken élő gyerekek közreműködésével olyan titkok nyomába ered, mint például a mágnes működése. Ki gondolta volna, hogy a fülhallgatóban is van mágnes, vagy hogy egy kis acélgyapjúval és babaolajjal milyen látványos mágneses kísérlet végezhető? A Tudomány nagyban epizódjaiban Phillel picit bonyolultabb tudományos kérdéseket piszkálhatunk, például az atomok és molekulák tudományát, a kémiát és a sav-bázis reakciókat: ha a foszforeszkáló pálcát megtöröm, világítani kezd, mert két kémiai anyag keveredik össze benne. A Tudomány a vadonban igazi „MacGyver-Bear Grylls-keverék”: öt tudós a természet kihívásaival szembenézve keresi a válaszokat olyan kérdésekre, hogy hogyan termeljünk áramot egy lakatlan szigeten, milyen növényekkel tudunk fejfájást csillapítani vagy rovarcsípést kezelni, hogy lélegezhetnek víz alatt, vagy hogy kommunikálnak egymással telefon és internet nélkül. De az applikáció videói között találjuk a Science please! / Következzen a tudomány! című műsort például Archimedes törvényéről (Miért úszik a vízen az egyik, és miért süllyed el a másik tárgy?), illetve a Történelmi találmányok c. sorozat epizódjait is.

 

 

A Da Vinci Kids applikáció ingyenesen letölthető a Google Play Áruházból, valamint az AppStore-ból.

Indul az üzemmérnök informatikus (bprof) képzés

Informatikus képzés újragondolva - kevesebb elmélet - több gyakorlat

 

2018. szeptemberében új képzés indul két egyetemen is. Az üzemmérnök informatikus (BProf) szakon az alapjaitól gondolták újra az informatikus képzést. Három év alatt gyakorlatias és piacképes tudásra tehetsz szert, és kiváló esélyekkel helyezkedhetsz el kiemelkedő fizetés mellett. Az új szakra január 30-tól február 15-ig lehet jelentkezni, kizárólag elektronikusan a felvi.hu-n.

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

Játékos ismeretterjesztés – megérkezett a Da Vinci Kids App

Okoseszközökre fejlesztett alkalmazással jelentkezik a megújult Da Vinci Kids. A gyermekeknek szóló applikációk terén újdonságnak számít a Da Vinci Kids App – a csatorna TV műsorait leképező online videotár közel 3000 ismeretterjesztő kisfilmet tesz elérhetővé a játékos tanulás és tartalmas szórakozás érdekében, térítésmentesen letölthető formában.

„Szeretnénk ismét közkedveltté tenni a múzeumba járást” – Kistokajba érkezik a Mozaik Múzeumtúra

Február 26-án immár 5. állomásához érkezik a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja a 2017/2018-as tanévben, melynek célja Magyarország múzeumainak népszerűsítése játékos, élményszerű, digitális eszközök bevonásával történő interaktív foglalkozások keretében. A kezdeményezés egyik különlegessége, hogy a múzeumok járnak iskolába, így a diákok saját közegébe (tornacsarnokba, tantermekbe, aulákba) viszik el a múzeumokat és múzeumpedagógusaikat, akik fél napon keresztül játékos feladatokkal készülnek a felső tagozatos diákok számára. Az országos múzeumnépszerűsítő programsorozat következő házigazdája a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kistokaji Általános Iskola lesz.

A Mozaik Múzeumtúra iskolai programja a Városligetet is célba veszi

Az Örökség Kultúrpolitikai Intézet megbízásából a Felelős Szülők Iskolája szakmai szervezésével megvalósuló Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja 4. állomásához érkezik a 2017/2018-as tanévben. A házigazda szerepét ezúttal a Városligeti Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolába viseli majd. A felső tagozatos diákok számára összeállított interaktív múzeumpedagógiai foglalkozások, aktivitások, vetélkedők február 7-én 9 és 14 óra között lesznek az iskola tornacsarnokában és tantermeiben.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Adj neki történeteket!

A legtöbb, amit a gyerekeknek adhatunk, hogy történetei legyenek: élmények, melyekből felépülhet a személyisége, melyekre emlékezhet, és melyek által meghatározhatja, „elmesélheti” saját magát. Ha épp nem szereplői vagyunk, akkor hallgatjuk a sztorikat: mindenki szereti a meséket, és ezért rajong a legtöbb gyerek a történelemért is. Ezért ha jól tálaljuk, gyermekünk a történelem eseményeitől a saját történetéig juthat, mert tanulhat belőlük. Ráadásul önmaga élettörténetét sosem érzi majd jelentéktelennek, hiszen tudja, hogy ő is otthon van a világban.

Honnan tudod, amíg ki nem próbáltad? Avagy: tudományos kísérletek és önismeret

Akár egy újfajta ételről, új játékról vagy saját képességeiről legyen szó, még a kíváncsi gyerekek is néha – talán a kudarctól való félelmükben – ódzkodnak attól, hogy addig ismeretlen dolgokat próbáljanak ki. Ilyenkor jön a klasszikus szülői replika: „Honnan tudod, amíg ki nem próbáltad?” Ez egy teljesen jogos meglátás, a gyerekeknél viszont nem mindig éri el a kívánt hatást. Ha szeretnénk, hogy mégis működjön, mutassunk nekik egy olyan területet, ahol a próbálkozás mindig bejön, és mindig izgalmas: irány a tudományos kísérletek világa!

Föci és környezettudatosságra nevelés otthon

A környezetismeret, később a földrajz és a biológia a rögzült tantárgyi keretei azoknak az ismereteknek, melyeket a gyerekek kezdetben – nagyon helyesen – a világ csodáiként fognak fel. Melyik gyerkőc nem kérdez a természeti jelenségekről, nem lapozgat képes enciklopédiát, vagy nem gyűjt állatos matricákat, ha teheti? És hogyan őrizhetjük meg a gyerekek érdeklődését természetes környezetünk, földünk iránt? Avagy: négy módszer, hogyan lehet környezettudatosságra nevelni és föciből segíteni egy füst alatt!

 

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Április 2018
H K Sz Cs P Szo V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6