Darwin szép új világa

Régóta foglalkoztat bennünket: hogyan vált olyanná az ember, amilyenek most vagyunk? Milyen lépcsőfokokat kellett bejárnunk addig, amíg eljutottunk arra a fejlettségi szintre, hogy az elnevezésünk: a gondolkodó ember?

 

Ha csak arra gondolunk, hogy a tudomány jelenlegi álláspontja szerint még agyunk is hordozza azokat az ősi részeket, mint például az agytörzs (azaz hüllőagy), amely az emberi agy legmélyebben fekvő, legősibb és legprimitívebb része, akkor nyilván beindul a fantáziánk. Hiszen épp ez az a terület, amely a legősibb reakciókért felelős, a félelem és a támadás ösztönszerű központja, a pánikreakciók középpontja. Vajon miért, hogyan és mennyi idő kellett ahhoz, hogy elérjük a mostani fejlettségi szintet?

 

 

 

Az emberiség évezredekig színtiszta spiritualizmussal, biblikus felfogással, a mózesi teremtésmondához ragaszkodva igyekezett ezeket a változásokat megindokolni. Voltak olyan természettudósok, akik ezeket a tanokat felhasználva teremtés hónapját, sőt napját is kiszámolták(!). „Mások azt is tudni vélik, hogy az ősi patriarcháknak milyenek voltak a testi adottságaik. így pl. Henrion francia akadémikus kiszámította, hogy Ádám 27 méter, Ábrahám 9 méter, míg Mózes csak 3 méter magas volt – s ezt a francia akadémián erősen bizonygatta is.” (Charles Darwin: Az ember származása és a nemi kiválasztás) Érdekes, hogy az a Darwin, akinek a művéből az előző sorokat idéztem, maga is teológiát tanult. Nyilván később meg kellett küzdenie kora és neveltetése miatt kialakult kételyeivel, hiszen ő az, akinek a nevéhez az evolúciós elmélet, a fajok átalakulásának a teóriája kapcsolódik.

 

Darwin először orvosnak készült, érdeklődése azonban a geológia felé fordult, majd apja támogatásával hosszú hajóútra indult. A háromárbócos, 27 méter (90 láb) hosszú Beagle 1831. december 27-én bontott vitorlát; Charles Darwin ekkor még 23 éves sem volt. Az öt évig tartó úton eljutottak a Zöld-foki-szigetekre, Brazíliába, Montevideóba és Buenos Airesbe, Tűzföldre, a Falkland-szigetekre, Patagóniába, Dél-Amerika nyugati partjára, a Galapagos-szigetekre, Tahitire, Új-Zélandra, Ausztrália több városába, a Kókusz (Keeling)-szigetekre, Mauritiusra és Fokvárosba. Az utazása során rengeteg állatot összegyűjtött, és ezeket megvizsgálva rádöbbent arra, hogy a fajok helytől és kortól függően átalakulhatnak egymásba. Azaz kicsit direkt fogalmazva: az első madár talán épp egy hüllő tojásából bújhatott ki…

 

Alfred Russel Wallace Darwintól függetlenül állt elő a természetes szelekció – durván fogalmazva:  hulljon a férgese – elméletével, ezzel arra sarkallta Darwint, hogy evolúciós elméletével hamarabb rukkoljon elő. Őt tartják a 19. század vezető állatföldrajzi szaktekintélyének, aki a század egyik legfontosabb evolúciós gondolkodója volt, és sok további felfedezéssel járult hozzá az korszakalkotó elmélethez.

 

 

Thomas Henry Huxley támogatta Charles Darwin evolúciós elméletét, ennek köszönhette a Darwin buldogja gúnynevet. Érthető, hogy nem váltott ki túlzottan nagy szimpátiát az sem, amivel többek között előrukkolt – miszerint a csimpánzoktól származunk. Huxley autodidakta módon sajátította el tudását, először gerinctelenekkel foglalkozott, majd csimpánzok és az ember közötti rokonságot tanulmányozta.

 

Milyen lehetett, amikor ez a három tudós, és egy katona, Joseph Hooker együtt útra keltek? Hogyan érlelődött és alakulhatott ki a máig meghatározó evolúciós elmélet?

 

“Darwin szép új világa” négy fiatal utazó történetét meséli el – Charles Darwin, Joseph Hooker, Thomas Huxley és Alfred Russel Wallace – akik a Föld déli féltekére utaznak, és egy forradalmian új elméletet állítanak fel a földi élet kialakulásával kapcsolatban, mindezt a Da Vinci Learning csatornán.

 

Következő epizódDátumIdő
Eredet (1831–1839) kedd, december 19, 2017 21:00
Eredet (1831–1839) csütörtök, december 21, 2017 01:00
Eredet (1831–1839) vasárnap, december 24, 2017 23:00
Kifejlődés (1839–1857) kedd, december 26, 2017

20:00

 

Forrás: felelosszulokiskolaja.hu

Az élethosszig tartó tanulás az Y-generáció sikerének kulcsa

Az Y-generáció számára a minőségi idő, a presztízs, az azonnali siker, a közösségi élmény és a karizmatikus vezető egyaránt fontos munkahelyi motiváció. A Magyarországon több mint kétmillió fiatalt számláló korosztály a bérigényt nem a piaci átlagbérek, hanem a számukra ideális életszínvonal szerint határozza meg. A már zajló negyedik ipari forradalom révén számos szakma és pozíció szűnhet meg a következő évtizedekben, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szakértője szerint emiatt hamarosan a megélhetés múlhat azon, hogy valaki képes-e akár 40 évesen visszaülni az iskolapadba.

Egyetemek a nemzetközi színtéren

A kinyíló világtól és a mobilitási lehetőségektől nem félni kell, hanem élni kell tudni velük – mondta Palkovics László oktatási államtitkár a Trendek és kihívások a felsőoktatás nemzetköziesítésében című konferencián. 

Népszerű az online Diákhitel igénylés

Várakozáson felül teljesít a szeptember 6-ával elindult személyes megjelenés nélküli online Diákhitel igénylés. Az elmúlt időszakban beérkezett szerződések 40%-át már elektronikus aláírással kötötték meg. Az online platform népszerűsége és a telefonos ügyintézés általánossá válása indokolja, hogy a Társaság október 15-én bezárja a KÖKI Terminálon működtetett személyes ügyfélszolgálatát. A Budán működő Kacsa utcai ügyfélszolgálat a jövőben meghosszabbított nyitva tartással, mindennap este 6-ig várja az érdeklődőket.

Tanítás a XXI. századi kompetenciák mentén – a Mozaik Múzeumtúra éppen ezt nyújtja

November 29-én Kiskunhalasra látogat a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja, hogy az 5-8. osztályos diákokat fél napon keresztül a múzeumok világában való kalandozásra invitálja. A házigazda ezúttal a Szilády Áron Református Gimnázium és Kollégium lesz, amely intézmény kiemelt jelentőséggel ápolja a Reformáció 500. évfordulóját is. A hagyományok ápolásáról, a tanórán kívüli foglalkozások jelentőségéről, a XXI. századi kompetenciák szerinti tanításról és a múzeumba járásról is beszélgettünk Varga Judittal, az intézmény igazgatójával. Interjú.

Újra több ezer gyerekhez látogat el a Mozaik Múzeumtúra

A 2017-2018-as tanévben is útjára indul a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programsorozata a Felelős Szülők Iskolája szervezésében. A tanévben összesen 7 iskolába látogatunk el, ebből egy határon túli intézménybe is, Szlovákiába. A program célja, hogy élményszerű, látványos és tartalmas múzeumpedagógiai foglalkozások bemutatásával közel hozzuk a diákokat és tanárokat a múzeumokhoz, megkedveltessük velük a kiállításokat. A program már 3000 diákhoz látogatott el eddig, töretlen sikerrel.

A finn „csoda” nálunk is működhetne és a boldog gyerekeket taníthatnánk

In medias res - egyenesen a közepébe vágva – azokat a fontosabb impulzusokat igyekszem boncolgatni, amelyek az október 25-i Learning Reloaded (Tanulás Újratöltve) elnevezésű konferencián értek. Miért sikeres? Kész „módszerről” van szó? Mi a céljuk? A nap végével mindezen kérdésekre meg is kaptam a válaszokat.

Középiskolás Képzés a JÉG szervezésében

Középiskolásnak lenni jó. Bár néha unalmas. Iskolába járni jó. Bár néha unalmas. Előfordult már, hogy többre vágytál? Zavar, hogy középiskolásként keveset néznek ki belőled? Szeretnéd már most ismerni a bankok, a pénzügy és a vállalkozások világát? Megismerni az önéletrajzírás és a próba-állásinterjú rejtelmeit?

Az út önmagunkhoz saját gátjaink feloldásán keresztül vezet

A napunk feladatok és megoldandó kihívások sorozatából áll. Rohanunk reggel, sietünk délután, és fáradtan esünk ágyba este. Törekszünk a legjobbat adni a munkában és a magánéletünkben egyaránt. Egy dolog szorul háttérbe sokszor: Önmagunk. Vajon hogyan találhatjuk meg az utat a saját céljainkhoz, milyen technikákat sajátítsunk el a kiegyensúlyozott élethez? Hazánk legszínvonalasabb női karrierrendezvényén ezekhez kapunk kapaszkodókat.

Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt. 

Sportlélektani eszközökkel (elsősorban) a belső sikerekért

Mitől lesz igazán hatékony a mentális felkészülés? Mi a siker, a kudarc, és mindezek elviselésének titka? Hogyan küzdjünk meg a versengés okozta nyomással? Hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat? Hogyan motiváljuk saját magunkat? Szülők, nevelési szakemberek, edzők, vállalkozók és iskolakezdők, figyelem: itt egy remek sportlélektani képzés – nemcsak sportolóknak!

Terápia és érzelmi nevelés a mesék és az alkotás ösvényein

Egy képzés, mely a művészetterápia három területét, a képzőművészet alkotó erejét, a meséket, mint archetipikus szimbolikus fejlődéstörténeteket és a szépirodalmat hívja segítségül a személyiségfejlesztéshez. Ismerd meg, hogyan hasznosíthatod a képzőművészetet, a meséket és az irodalmi alkotásokat az érzelmi nevelés és oktatás folyamán!

Kibetűzni a lélek titkait – Grafológusképzés mindenkinek

A Lukács Oktatási Központ szeptemberben induló, négy féléves képzésén megmutatkoznak az ákombákomok mélységei, a gyöngybetűk titkai. A grafológia tudományán és a papírra vetett gondolatokon keresztül alaposabban megismerhetjük az emberi személyiség rejtélyeit, saját magunkat és a hozzánk közel állókat egyaránt.

Darwin szép új világa

Régóta foglalkoztat bennünket: hogyan vált olyanná az ember, amilyenek most vagyunk? Milyen lépcsőfokokat kellett bejárnunk addig, amíg eljutottunk arra a fejlettségi szintre, hogy az elnevezésünk: a gondolkodó ember?

A gravitáció elképesztő világa játékosan

Azt szoktuk tréfásan megjegyezni, amikor valamit elejtünk: csak az a fránya gravitáció ne lenne! Ha már egyszer gravitáció, és a dolgok nem fölfelé „esnek”, akkor mi is történik? Erről is tanultunk fizikaórán, bevallom, az egészből Newton és Einstein neve maradt meg. Tömegvonzás egyenlő gravitációval, ezt tanultam meg, elfogadtam, hiszen ilyen tudósokkal, mint ők ketten, nem lehet vitatkozni, igaz? A képletek, számok logikusak, a fizika, mint tudomány egzakt és módosíthatatlan. Vagy mégsem?

 

Fedezzük fel a csodálatos bolygót!

Síeltél a gleccsereken? Részt vettél mélytengeri merülésen? Úsztál a delfinekkel? Ha igen, szerencsés vagy, de hanem…  Esetleg olvastad Verne Gyula regényeit?

Keresés

Hírlevél feliratkozás
Január 2018
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4